Inlägg från: Anonym (Du har så rätt!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Du har så rätt!)

100 orsaker till att inte flytta till Växjö!

16. De vägrar att göra klamydiaprov på kvinnor med urinprov och topsar i stället urinöret (som gör extremt ont). "För så gör vi här". 
    17. Remisser från läkare i övriga Sverige tas inte på allvar. "Läkare från staden X går inte att lita på så vi måste göra vår egen bedömning". 
    18. Om du inte har sex med din man när han vill och på det vis han vill är du en dålig fru.
    19. Om du och din man gemensamt kommer överens om var ni ska bo är han en toffel och du en bitch - det är mannen som bestämmer i familjen.
    20. Kvinnor ska inte prata, skratta och ta för sig. De ska sitta tysta och lyssna - det är så man blir omtyckt.
    21. Den som läser böcker anses som dum i huvudet i Växjö så fyll bokhyllan med porslinskatter.
    22.  Man måste på allvar vara försiktig om man går ut på krogen pga. av alla slagsmål - detta gäller även dörrvakterna. 
    23. Om man bor i Växjö måste man tycka att NK i Göteborg är den coolaste butiken i Växjö.
    24. Du får inte låta dina ambitioner sträcka sig längre än frisör, florist eller servitris. (TS: Lägg omedelbart ner planerna på att bli sjuksköterska, allt för avancerat och du måste i alla fall sluta arbeta när du får barn!)
    25. Det går inte att lära känna någon genom att prata med dem. Även när de är artiga så betyder det ingenting.

(Jag delar f ö helt din uppfattning om punkterna ovan).  

26. Om du säger något smart så kommer det att ignoreras till din man (eller någon annan) upprepar det du just sade. Då kommer alla att tycka att HAN är så smart. 
    27. Det finns ett starkt skäl till att studenterna vid universitetet inte vill vara inne i Växjö - de blir extremt dåligt bemötta.
    28. De som bor i Växjö anser att alla statistik är lögn.
    29.  Du får aldrig, aldrig, aldrig säga emot din man. Aldrig. 
    30.  Många bussar går bara var 30:e minut eller mer sällan (och som sades ovan, håller inte tiden mm). 

(Älskar denna tråden - och du ska veta att vi inte är ensamma!!!!) 

Wickedblue skrev 2012-04-04 22:35:03 följande:
    Hahaha det roligaste jag läst på länge.Vet var jag ska åka på semester i sommar.
    Jag och några av mina vänner har pratat om att anordna bussresor... för det finns många som har svårt att tro att det här händer i Sverige, idag.... 
    Solaika skrev 2012-04-04 22:50:20 följande:
    Märkligt.. Syrran flyttade till Växjö för 3 år sen för att plugga. Tar examen nu o hör o häpna, hon har massor med vänner, träffat en man och väljer att bo kvaar där nere. Så SÅ illa kan det inte vara.
    Det är förmodligen för att hon hängt på universitetsområdet. Alla studentbostäder ligger på universitetsområdet (ca 1 mil från själva Växjö). Där finns det massor med trevliga människor (studenter) och är som en egen liten by. 

(Eller så är hon hjärntvättad/kär  ;) )

Jag lade upp en länk till denna tråd på min FB och fick den här kommentaren från en person som är född och uppvuxen i staden: 

Växjö: En stad med så stora napoleonkomplex att tokyo är avundsjuk på deras stadsplanering. En stad där jantelagen är så hård att alla döper sina barn till samma namn. En stad där guds försyn är stor, så stor att kvinnor inte får plats. En stad med så förvrängd verklighetsuppfattning att man tror att Stockholm är något som Astrid Lindgren har hittat på. En stad i ett landskap där man i sitt främlingsfientliga högmod beslutat sig för att ta bort en bokstav i alfabetet för att det är att väl ändå att göra sig "mä(r)kvä(r)dig". 

33. I Växjö firar man varje år att människor utvandrade därifrån till Amerika (Karl-Oscar-dagarna) - vilket säger något om staden. 

34. När stambanan för tåg skulle dras tackade Växjö nej. Det skulle komma för många främlingar till staden, det är därför den går via Alvesta i stället. (Helt sant, kolla upp det om ni inte tror mig).  

Har ni noterat bristen på böcker på biblioteket i Växjö? Hyllorna står glest och är inte så stora? Detta är för att arkitekten som ritade själva biblioteket och valde material etc. glömde räkna med vikten på de böcker som skulle vara i biblioteket. Golvet håller alltså inte för fler hyllor (också helt sant). 

Vitamin skrev 2012-04-12 21:27:57 följande:
    En sak som också är märklig med en skapligt stor stad som Växjö är att det ligger så off. Alla vägar som går dit är små landsvägar... Inte en enda E-vag på flera mils håll.
    Kan inte det bero på att stambanan går via Alvesta och det påverkade hur man drog vägarna?
Svar på tråden 100 orsaker till att inte flytta till Växjö!