Vilken amningskudde rekomenderar du?
Ska införskaffa en amningskudde men har blivit lite rådvild i djungeln av lika typer och märken. Vilken amningskudde rekomenderar ni?
Ska införskaffa en amningskudde men har blivit lite rådvild i djungeln av lika typer och märken. Vilken amningskudde rekomenderar ni?
Jag sydde en egen, superlätt! Sen fyllde jag den med plastpuffar från en gammal saccosäck
Egensydd, fylld med staniolitkulor från Panduro. Då kan man dessutom fylla på om det behövs.
ja det är ju en bra idé men är ingen fena på att sy så gärna tips på märken som går att köpa... finns ju l formade, c formade med ena sidan smalare osv.. vilka har bäst funktion och comfort?
Doomoos stora kudde! Den är superbra till så mycket mer än bara amning. Jag köpte en på Tradera (butik) för 700 kr (På Babyproffsen 900 !), så de kostar en slant, men värd varenda krona.
Cozyfix amningskudde! Kostar runt 900 men är superbra. Barnet ligger stabilt och man slipper få ont i nacke och skuldror. Hade jag haft en sån med mitt första barn hade jag sluppit många problem. Love it!
Jag hade en från rätt start, finns med tummen och lilla spöket laban. De är fyllda med vadd. Tyckte den var bra.
tack för tipsen =) jag ska kolla upp dem..
Jag provade amningskudde (fick låna en), men tyckte bara att den var bökig. Men så kom jag på att jag kunde använda en stor soffkudde (ca 70x70 cm). La den i knät, men bebisen ovanpå. Skitsmidigt. Och så kunde jag även lägga IPad'en på den, bakom bebisens rygg.
Absolut inte en sån med kulor i, alldeles för stora och bökiga och oformliga. Hade en sån till första barnet som i princip blev oanvänd. Till andra barnet köpte jag en sån med vadd i (från rätt start tror jag) och hade den supermycket mellan kanske 5 mån - amningsslut vid 12 mån.
Har en stor från MGbaby (tror de heter så) fylld med små kulor. Helt suverän, har använt den jättemycket till bägge barnen. Dessutom jättebra när de börjar sitta för då är det bara att lägga den bakom så faller de
mjukt:)
Tror det är rätt mycket en smaksak om man vill ha vadd eller kulor i. Kanske har det också med amningsposition att göra.
Jag hade en med kulor i först men den funkade inte alls för mig. Kudden omformades hela tiden, liksom flöt iväg, och barnet hamnade fel.
Jag hade testat en likadan kudde hos barnmorskan när jag fick hjälp med amningen, och DÄR funkade den superbra - hos dem satt jag nedsjunken och tillbakalutad i en rejäl fåtölj med armstöd.
Men hemma i vår vanliga Ektorp-soffa funkade den inte alls för mig.
När jag i BVC:s väntrum testade en amningskudde med vadd - en sån från Rätt start - var det värsta aha-upplevelsen. Funkade perfekt för mig. Köpte en direkt och sålde den med kulor i.
men kul kuddarna rekommenderas av amningsbarnmorskorna BEROENDE på att de är formbara!, http://www.babyz.se/ vilken kudde hade du med kulor som du INTE kunde forma? Sedan undrar jag hur formar du en kudde med VADD? Och om det är en rättstart kudde du hadde kan jag ännu mindre förstå hur du FORMAR den, då den är stenhård.
jag blev rekommenderad Doomoo, den är helt suverän och FORMBAR så jag kan sitta, ligga ha mer, eller mindre stöd, ja den är helt suverän. Dessutom fungerar den ypperligt som läskudde och myskudde
Men jag håller med, de med kulor i bara glider iväg och går inte att forma eller styra.
Doomoo ÄR en kul kudde, dessutom de absolut minsta kulorna så den är supersköön, tyvärr lite dyr men av hög kvalite, min doomoo buddy går dessutom att fylla på, som näms tidigare
men en kudde med VADD är totalt OMÖJLIG att forma som man vill, därför undar jag hur du formar din vaddkudde Alexi?
Och det du säger stämmer inte, varför används inga vaddkuddar i rehab syfte? där används BARA kulkuddar för dess anatomiska fördelar att de går att forma styra och dom glider INTE iväg- därför rekommenderar proffesssionella som amningsbarmorskor etc kul kuddarna framför vadd eller annan fyllning.
Jag behövde inte forma den, den passade min kropp perfekt som den var. Tjockare i ena änden och smalare i andra så lätt att anpassa.
ha ha ha, ok du har hittat en kudde som passar DIN kropp - alla har kanske inte samma kropp som du :) Kanske inte samma sak som kvalite hos en amningskudde, men nu förstår jag lite mer, du formar inte kudden du flyttar den, med en kulkudde formar du kudden istället för att om forma dig själv - oj vad det blev komplicerat ha ha
Jag har fyra personer i min mammagrupp som just bytte ut sin rätt start kudde, de är ju så billiga och finns överrallt, mot kul kuddar, just av den anledningen att de INTE gick att forma dom, och de passade ÍNTE deras kroppar, så därför blev jag lite häpen när du sa tvärt om.... men huvudsaken är att man hittar något som passar en själv