• Goddess T

Rättigheter som bonus förälder?

En snabb bakgrund för att ni ska först min frågeställning och kanske kan sprida lite ljus på min situation.

Jag har 2 underbara bonus pojkar i mitt liv, varannan vecka. Jag kom in i deras liv när dom precis fyllt 2 & 4år (Nu är dom 5 & 7år) & ser dom mer eller mindre som "mina egna". Jag är gift med deras pappa sen 2år tillbaka.  Jag älskar dom och bryr mig om dom precis lika mycket som min egna son.

Nu undrar jag vad mina rättigheter som "bonus mamma" är. Pga deras biologiska mammas egna bitterhet och ovilja att vilja sammarbeta med oss så har hon nu, för 1 mån sen, bla "förbjudit" mig att närvara på föräldramöten utvecklingssamtal och andra möten som gäller "hennes" barn.
    OBS: Detta har varit oki innan, men just nu är hon väl i en period då hon själv är väldigt missnöjd med sig själv och då ska jag minsann inte ha nått med "hennes" barn att göra.

Skolan svarar med att det är hennes rättighet att inte ha mig närvarande vid möten gällande barnen. Det gäller endast vårdnadshavare. MEN dom har även sagt vid ett möte att för barnens BÄSTA så ser dom gärna att alla 4 (alltså min man & jag + hon & hennes sambo)  är närvarande vid ex. utvecklingssamtal gällande barnen. Men detta vill hon alltså inte.

Jag har nu försökt hitta i vår svenska lag gällande vårdnadshavare och i skollagen för att hitta detta men kan inte hitta det någonstans.... Har jag verkligen inga rättigheter eller skyldigheter alls när det kommer till dessa pojkar? Jag tycker det är konstigt, för när jag är gift med min man så får jag bla. ta ut föräldrapenning för hans pojkar och min inkomst räknas med i barnomsorgsräkningar.  

Varför detta är en så viktig fråga för mig nu är för att vi i höstas märkte en oro och missnöjdhet i "vår" 7-åring & varit på en hel del möten (tillsammans) i skolan ang detta. Han har nu gått hos skolkuratorn i 3 mån tid. Men nu då helt plötsligt så ska jag enligt henne inte längre få vara delaktigt. Det känns så otroligt ledsamt, för jag bryr mig så mycket om dessa 2 pojkar. Och jag och min man har ett väldigt jämnställt förhållande. Och då min man jobbar vanligt 7-16 jobb och jag i mitt har periodvis mycket ledighet tillsammans med barnen, så är jag oftast mer med barnen i veckorna än han, och är då mer delaktig i deras vardagar & då så klart mer i händelser som kan behövs diskuteras om.

Hoppas verkligen att någon här har någon erfarenhet att dela med sig av. Positiv eller negativ, bara jag vet vad jag som gift bonus mamma är värd.  

• Svar på tråden Rättigheter som bonus förälder?
  • Lilith Dark

Rättigheter har bara vårdnadshavare. Hon är i sin fulla rätt att neka dig att vara med på samtal och möten. Sen om det är bra för barnen eller inte är en helt annan fråga.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Litet My

Nej du har ingan juridikska rättigheter ang barnen.

Dessutom, väldigt många föräldrar väljer att bara ena föräldern går på utvecklingsamtal, hur påverkade barnen blir beror helt på hur man kommunicerar hemma.

Som någon skrev i en annan tråd, som bonusförälder har man inga rättigheter, men heller inga skyldigheter gentemot barnen.

• hellokill3r

Du har inga rättigheter alls, tyvärr, det är bara vårdnadshavarna som har rättigheter och skyldigheter.

• Anonym (Millan)

Tycker du kanske borde backa några steg, varför är det så viktigt för just dig att vara med på möten/samtal ang barnen?

kan faktiskt förstå mamman att hon inte vill att du skall vara med, verkar lite som att du kliver över gränsen och gärna vill se dig precis lika livkärdig som förälder som bioföräldrarna, och så blir det i de allra flesta fall inte sålänge barnen har 2 fungerande bioföräldrar. Därmed inte sagt att du inte kan vara en viktig vuxen person för barnen. Men varför hålla på att tävla med biomamman om mammarollen vilket det ju låter på din TS som att du gör.

• Goddess T
    Anonym (Millan) skrev 2012-03-30 15:31:13 följande:
    Tycker du kanske borde backa några steg, varför är det så viktigt för just dig att vara med på möten/samtal ang barnen?

kan faktiskt förstå mamman att hon inte vill att du skall vara med, verkar lite som att du kliver över gränsen och gärna vill se dig precis lika livkärdig som förälder som bioföräldrarna, och så blir det i de allra flesta fall inte sålänge barnen har 2 fungerande bioföräldrar. Därmed inte sagt att du inte kan vara en viktig vuxen person för barnen. Men varför hålla på att tävla med biomamman om mammarollen vilket det ju låter på din TS som att du gör.

Det är ju alltid svårt att skriva om en situation så att andra förstår...

Till att börja med så har även jag en son sen innan. Och jag kan säga med handen på hjärtat, att hade min son haft en bonusmamma så hade jag varit jätte glad om hon visat ett intresse i mitt barn och dennes utveckling. Det skulle kännas betydligt tryggare att "lämna bort" honom då än om hon skulle skita i honom.
    (nu är vår situation betydligt krångligare än så och jag har nu mera ensam vårdnad)

Varför skulle du inte vilja ha med bonusmamman på möten som gäller dina barn? Det är väl jätte bra, så du vet att hon också fått informationen och du kan få höra hur hon upplever dom. 

Ang om jag är likvärdig det tycker jag absolut att jag är!
    Självklart är deras mamma alltid mamma och det har vi alltid gjort väldigt klart. Och jag försöker absolut inte ta över hennes mamma roll och jag har inte heller nått behov av det.
    Men som sagt likvärdig är jag absolut.
    Jag har pojkarna precis lika mycket, om inte mer än vad deras mamma har (pga mitt arbetsschema).
    Tar precis lika mycket ansvar för dom. Jag pussar precis lika mkt god natt, plåstrar om, tröstar, läser sagor, gosar, pratar ut, uppfostrar, tvättar kläder mm.
    Eftersom jag redan är en mamma så gör jag redan allt det där och jag skulle ALDRIG få för mig att gör skillnad på min mans pojkar och min egen, dom är våra!   
    Dom har inte bett om den här situationen och ska inte heller lida av den.  

Viktigt för mig är det absolut, därför att dom är en del av mitt liv och jag av deras & det har jag nog tänkt resten av livet. Visst är jag en viktig vuxen i deras liv, just därför kanske.
  • Goddess T

"Det är hennes rätt"

Ja, så säger alla!
    Men vad står detta skrivet!!!!
    Har läst lagar och paragrafer och hittar ingenting om detta.

Inte för att vara den som e den. Men nu är jag inte bara flickvännen som har dejtat en pappa med 2 barn i 6mån. Nej, jag är gift med deras pappa. Jag har tagit in dessa barn i mitt liv för att jag vill ha dom som en del av min familj. Jag har varit en del i halva deras liv, mer om man ser till 5åringen.

Finns det någon lag eller paragraf på det här?
    Eller är det bara så att det är så här det ha blivit, bara därför att allt efter som....

Och vad är skillnaden på förälder och vårdnadshavare. Är inte vårdnadshaver den som vårdar för barnet? Fysiska, psykiska lika väl som mentala hälsa. 

Och hur kan det vara så att jag får ta ut Föräldrapenning på barn som jag inte har "rätt" till i så fall... 

Hmmm det här kanske är nått att ta upp som lag ändring....       

• Lilith Dark
    Goddess T skrev 2012-03-30 17:38:06 följande:
    "Det är hennes rätt"

Ja, så säger alla!

Inte för att vara den som e den. Men nu är jag inte bara flickvännen som har dejtat en pappa med 2 barn i 6mån. Nej, jag är gift med deras pappa. Jag har tagit in dessa barn i mitt liv för att jag vill ha dom som en del av min familj. Jag har varit en del i halva deras liv, mer om man ser till 5åringen.

Eller är det bara så att det är så här det ha blivit, bara därför att allt efter som....

Och vad är skillnaden på förälder och vårdnadshavare. Är inte vårdnadshaver den som vårdar för barnet? Fysiska, psykiska lika väl som mentala hälsa. 

Och hur kan det vara så att jag får ta ut Föräldrapenning på barn som jag inte har "rätt" till i så fall... 

En förälder har rent krasst inte heller några rättigheter om den inte också är vårdnadshavare. En vårdnadshavare har alla rättigheterna och skyldigheterna. 

Det är superbra att du är engagerad i deras barn. Men oavsett om du enbart skulle vara pappans tjej, eller om ni har varit gifta i 50 år så spelar det ingen roll, du är inte vårdnadshavare och har därför inga rättigheter. 
    LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Ebba Caroline

Som bonusföälder har du inga som heslt rättigheter.

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Litet My
    Goddess T skrev 2012-03-30 17:38:06 följande:
    "Det är hennes rätt"

Ja, så säger alla!

Nu är jag inte insatt i allt men är ensam vårdnadshavare till min son, eftersom han har npf och har gått på en skola med mycket behandling och nu skall slussas ut i vanlig skola är det extremt mycket möten och har varit så några år, men vad det gäller allt i stort sett tillsfrågas jag om de får prata med pappan om sonen vilket de givetvis får för mig, men jag tänker också att herregud vad jag kunnat "bråka" och utesluta pappan om jag varit ute efter det, tex bytt skola som jag vill, inte låta pappan ha del i vården, skolan eller något alls. Som vårdnadshavare handlar det mesta om det juridiska, skriva på papper, välja skola osv, det har inte så mycket med vem som vårdar barnet att göra. Även om man har enskiljd vårdnad så har umgängesförälder rätt till umgänge. (om det inte finns en dom på att han/hon är farlig för barnen)

Som bonusförälder har man ju ingen vårdnad, och hur man väljer att lägga upp det i familjen är helt upp till föräldern/bonusföräldern. men återigen man har inga rättigheter egentligen till något alls, tex vara med på möten, få information om man ringer sjukhuset och barnet är inlagd, få information från skolan/förskolan (såvida inte vårdnadshavaren tillåtit det) osv.

Däremot om du vill hitta mer info tror jag du skall söka på vårdnadshavare-rättigheter och inte bonus/styvförälder. Men i praktiken så kan en förälder ha enskiljd vårdnad och den andra föräldern inte ha någon vårdnad alls men endå ha barnen varannan vecka.
  • Anonym

Vårddnadshavare har det juridiska ansvaret för barnet medan en förälder kan vara förälder utan att vara vårdnadshavare. - Där har du skillnaden mellan sk rättigheter

Svar på tråden Rättigheter som bonus förälder?