• citrus

Vill bli läkare vart ska jag börja?

Jag har haft en dröm sen jag varit liten om att bli läkare. Men jag hade alltför dåliga betyg i gymnasiet, hade ingen skolkoncentration den tiden pga av mkt familjeproblem bl.a.

Jag tar snart en kanditatexamen och blir beteendevetare. Älskar det jag läst och har verkligen gjort  helhjärtat, men jag känner mig inte färdig. Jag vill läsa medicin jag vill arbeta med människor inom vården jag vill satsa högt.
    Jag vet att jag kan klara det för jag har verkligen viljan och idag disciplin för att orka en lång utbildning.

Jag blir snart 29 år gammal  åldern spelar mig ingen roll, mitt störta problem är hur jag ska lyckas komma in på utbildningen. Högskoleprovet är ett alternativ, men det skrämmer mig. Vilka andra alternativ finns att gå. Man kan tenta upp sina betyg, man kan läsa på folkhögskola och man kan läsa ett naturvetenskapligtbasår. 
    Någon som erfarenhet eller någon i sin närhet som sadlat om med utgången av dåliga gymnasiebetyg.
    All hjälp, stöd och råd tas emot tacksamt!   

• Svar på tråden Vill bli läkare vart ska jag börja?
  • Kjell2

Har du behörighet, om ej gör en plan för att fixa det. Skulle tro att enklaste sättet sen är via högskoleprovet.

Lycka till!

• citrus

Jag har några ämnen som jag måste läsa först. Därför funderar jag på om jag i samma veva borde satsa på att tenta upp och höja mitt snitt i de andra kurserna från gymnasiet. Det finns ngt som heter meritpoäng som jag inte riktigt förstått ännu. Högskoleprovet kan man bara göra 1gång per termin, tror säker jag får göra det några gånger innan jag lyckas uppnå det reslutat jag behöver. Försöker spara på åren och snabba på så jag kan komma in på utbildningen på det sätt jag har störst chans.
    Hur är det, ger arbetslivserfarenhet merit poäng på högskoleprovet? 

• Dr Mupp

Eftersom det numera räcker med 1,7 på högskoleprovet så är det den enklaste vägen. När det kommer till betyg är det fortfarande i princip full pott som gäller även om man kan med lite tur komma in med en eller två VG, om man har fullt i meritpoängen. 

Jag skulle föreslå att du läser upp de betyg du behöver och sen satsar fullt ut på högskoleprovet.  Arbetsliv ger inte längre högre HP. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Inversable

Karolinska har alternativt urval på en del av deras platser. Du måste göra högskoleprovet ändå men du slipper ju antagligen konkurrera med de som har de allra högsta HP-poängen eftersom de högst troligt kommer in den vanliga vägen. ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp&a=26456&l=sv

• aj 378

Är också sugen på att läsa till läkare! Gick samhäll så behöver gå naturvetenskapligtbasår först. Hade fyra G och resten VG i betyg så är ju inte sådär jättebra..

• Dr Mupp
    aj 378 skrev 2012-03-30 22:47:34 följande:
    Är också sugen på att läsa till läkare! Gick samhäll så behöver gå naturvetenskapligtbasår först. Hade fyra G och resten VG i betyg så är ju inte sådär jättebra..
    Läs naturvetenskapligt basår och gör högskoleprovet. Med 1,7 har du stor chans i bla Umeå och Örebro. Med 1,8 kommer du garanterat in på de orterna och har chans på de andra orterna.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • citrus

Så om man läser ett naturvetenskapligt basår, så blir man behörig och kan sedan satsa på högskoleprovet? Jag har inte matte D dock, verka som det är E man läser på det naturvetenskapliga basåret i GBG eller är det till och med E?
     Behöver prata med en syo, men de är ju fullbokade överallt nu inför ansökningarna till hösten. 

Hur kan man på bästa sätt plugga inför högskoleprovet. Om jag ska satsa på att göra det till nästa år efter att jag läst ett naturvetenskapligt basår. Finns massa böcker man kan köpa, men jag vet inte om det är mest för försäljningens skull eller om de ger ngt. Finns det kruser man kan gå på och förebereda sig. Det är matten som skrämmer mig mest. Jag måste plugga matte mycket för att det till slut ska släppa.

• citrus
    aj 378 skrev 2012-03-30 22:47:34 följande:

Vi kanske kan följas åt pepa och stödja varandra
  • Ebba Caroline
    citrus skrev 2012-03-31 08:58:41 följande:

Så om man läser ett naturvetenskapligt basår, så blir man behörig och kan sedan satsa på högskoleprovet? Jag har inte matte D dock, verka som det är E man läser på det naturvetenskapliga basåret i GBG eller är det till och med E?
     Behöver prata med en syo, men de är ju fullbokade överallt nu inför ansökningarna till hösten. 

Hur kan man på bästa sätt plugga inför högskoleprovet. Om jag ska satsa på att göra det till nästa år efter att jag läst ett naturvetenskapligt basår. Finns massa böcker man kan köpa, men jag vet inte om det är mest för försäljningens skull eller om de ger ngt. Finns det kruser man kan gå på och förebereda sig. Det är matten som skrämmer mig mest. Jag måste plugga matte mycket för att det till slut ska släppa.

här finns gamla högskoleprov
    http://www.provtips.com/hogskoleprovet_forberedelser.html
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • infragilis
    Dr Mupp skrev 2012-03-30 16:20:53 följande:
    Eftersom det numera räcker med 1,7 på högskoleprovet så är det den enklaste vägen. När det kommer till betyg är det fortfarande i princip full pott som gäller även om man kan med lite tur komma in med en eller två VG, om man har fullt i meritpoängen. 

Jag skulle föreslå att du läser upp de betyg du behöver och sen satsar fullt ut på högskoleprovet.  Arbetsliv ger inte längre högre HP. 
    Jag håller med. Högskoleprovet är nog lättare att få tillräckligt på än att tenta upp en massa ämnen. Billigare också.
Svar på tråden Vill bli läkare vart ska jag börja?