• Anonym (sjuksköterskan)

När en man är riktigt förkyld....

Måste bara få skriva av mig - vad är det med män när de blir förkylda!?!
     Karln går runt med en lidande min, men inte kan han hålla sig inne i sängen för det, utan ska beordra mig att göra läggrutinerna på ett krångligare sätt än vi brukar, jag ska hämta kudde och dricka och passa upp.
     Jag ska känna på pannan mitt i natten om han är varm!
     Jag mår illa och känner mig inte bra jag heller, men det är såklart mest synd om honom!!!
     Jag blir så arg och irriterad, självklart är det jobbigt att vara förkyld, men varför måste jag hålla på och tycka synd om honom för det!?!
     Vad är det med män när de blir sjuka!?!

• Svar på tråden När en man är riktigt förkyld....
  • Anonym

Min man är inte alls så, snarare tvärtom... så du får tala för dig själv!

• Anonym

Låter som han vill ha en mamma Kräks

Jag klarar inte av såna män...om han är en sån mes när han är förkyld, hur är han då i större kriser *ryser* om det skulle komma in en inbrottstjuv skulle han väl gömma sig bakom dig också, uäk..

Det skulle han inte, han är bara sådär ynklig när han är förkyld! Men inte är det roligt, jag får lust att flytta ut med alla barnen tills han blivit frisk!

• Anonym (Samma)

Såg på Erik och Mackan knäcker manskoden ( eller vad programmet heter). Där berättade dem att män faktiskt blir sjukare än kvinnor. Hade nåt med hormoner att göra...

För örvigt håller jag med dig. Lite "gulligt" kan jag dock tycka när min sambo på 27 år som är brandman jämför en förkylning med min förlossning på 42 timmarFlört 

• Ripper500

Jag såg faktiskt en mycket intressant dokumentär om förkylning! Där hade man genom forskning kommit fram till att männ blir sjukare än kvinnan av förkylning! Det hade tydligen att göra med röda blodkroppar och att kroppen klarade av viruset på olika sätt! Nu har jag tyvärr ingen länk att visa, men det lät väldigt logiskt när de pratade om blodkroppar hit och dit!

Sedan oavsett så kan man aldrig jämföra med sig själv hur en annan person mår! Vissa mår sämre av vissa virus och andra bättre!

• Anonym

Haha! TS. Förstår precis hur du menar. Inte allt, men just det att det är sååååååå märkvärdigt synd om den lilla mannen när han är sjuk. Det ÄR skillnad på vad man ska klara som kvinna och vad man ska klara som man. Och nej, alla män är inte såhär. 

Min svärmor är i det närmaste döv, men när min man, hennes 45-åriga bebis, är sjuk och de pratar i telefon, då hör hon honom fast han pratar sååååå tyst när han är sjuk! ;) Han blir så eländig när han har en halv grads temperaturhöjning.... Själv förväntas man fixa både det ena och det andra med högre feber..... :) 

Kan inte undgå att undra hur det skulle vara för en man av denna kaliber att föda ett barn? ;) Eller vara gravid? Eller för den delen ha mensvärk! :) 

• Anonym
    Anonym (Samma) skrev 2012-03-30 21:30:29 följande:
    Såg på Erik och Mackan knäcker manskoden ( eller vad programmet heter). Där berättade dem att män faktiskt blir sjukare än kvinnor. Hade nåt med hormoner att göra...

För örvigt håller jag med dig. Lite "gulligt" kan jag dock tycka när min sambo på 27 år som är brandman jämför en förkylning med min förlossning på 42 timmarFlört 
    hahahaha 
    Ripper500 skrev 2012-03-30 21:30:39 följande:
    Jag såg faktiskt en mycket intressant dokumentär om förkylning! Där hade man genom forskning kommit fram till att männ blir sjukare än kvinnan av förkylning! Det hade tydligen att göra med röda blodkroppar och att kroppen klarade av viruset på olika sätt! Nu har jag tyvärr ingen länk att visa, men det lät väldigt logiskt när de pratade om blodkroppar hit och dit!

Sedan oavsett så kan man aldrig jämföra med sig själv hur en annan person mår! Vissa mår sämre av vissa virus och andra bättre!
     Nej, det är ju sant, bra att tänka på! Sen hör ju till saken just nu också att jag haft sjuka barn hemma i omgångar i flera veckor, och inte har jag bättre tålamod då med en gnällig man!
    Anonym skrev 2012-03-30 21:31:44 följande:
    Haha! TS. Förstår precis hur du menar. Inte allt, men just det att det är sååååååå märkvärdigt synd om den lilla mannen när han är sjuk. Det ÄR skillnad på vad man ska klara som kvinna och vad man ska klara som man. Och nej, alla män är inte såhär. 

Min svärmor är i det närmaste döv, men när min man, hennes 45-åriga bebis, är sjuk och de pratar i telefon, då hör hon honom fast han pratar sååååå tyst när han är sjuk! ;) Han blir så eländig när han har en halv grads temperaturhöjning.... Själv förväntas man fixa både det ena och det andra med högre feber..... :) 

Kan inte undgå att undra hur det skulle vara för en man av denna kaliber att föda ett barn? ;) Eller vara gravid? Eller för den delen ha mensvärk! :) 
     Skönt att jag inte är helt ensom om det Skrattande Det lättar att få skriva av sig, och att höra andra skratta åt det! Då kan jag börja le lite själv också åt eländet!
  • Anonym (känner igen mig)

HAhahahaha!! :D Vilken underbar tråd.. min man är dödssjuk när han är förkyld.. han kämpar med att andas med munnen, ser det framför mig nu och blir smått irriteraed även om det är några veckor sen han var sjuk. Han klarar inte ens av att dricka vatten utan påminnelse, vill bara ligga ner och kan inte göra något. Han staplar omkring och ser ut som om världen fallit ner över honom. 
    Har jag feber tar jag alvedon eftersom livet fortsätter även fast jag är sjuk.. jag dricker mängder med vatten och ber om en liten stunds vila men det blir lite jobbigt eftersom mannen inte verkar kunna underhålla sonen utan att han skriker som en galning för allt. Det är inte så bra när man ska försöka sova bort febern och smärtan. När mannen är sjuk gör jag ALLT för att underhålla sonen för att se till att han inte ska störa. 

• Anonym (Mika)
    Ripper500 skrev 2012-03-30 21:30:39 följande:

Det måste ha varit vita blodkroppar det handlade om...

Själv tycker jag att många kvinnor blir likadana som din man TS...tycker inte det är ngn skillnad.

Har aldrig begripit mig på varför vuxna människor ska ta tempen så fort de känner sig lite varma. Som att siffrorna på tempen gör någon skillnad?
  • Anonym

Jag har äntligen en man som inte blir så hemskt påverkad av förkylning. Har annars märkt av att män(?) närmast ligger för döden när förkylningen drar förbi.

Jag har någon syster som blir sådär också, så visst kan det gälla kvinnor också - och jag irriterar mig nog på det också tyvärr!

• Anonym (Elise)

Haha! Jag var just på standup och såg Soran Ismail som hade en bra förklaring på just den frågan! Män förväntas ju hela tiden vara så stora och starka, får inte visa känslor och skulle de nägon gång göra det så är de bögar eller inte tillräckliga män för att få kallas män. Alltså tar de då tillfället i akt att bli så klängiga och kinkiga när de drabbas av feber och förkylning! Case closed ;)

Svar på tråden När en man är riktigt förkyld....