Inlägg från: spirituality |Visa alla inlägg
  • spirituality

Ska ett familjehem bete sig såhär?

Anonym (arg!) skrev 2012-05-14 23:39:55 följande:
    Socialtjänsten når inte fram till familjehemmet.  Vi fick samtal från chefen i fredags att vi ska lämna det. Det kommer inte bli en utökning pga att familjehemmet vägrar och det finns inga alternativ i nuläget. Soc är alltså låsta.
    Vadå låsta? Familjehemmet arbetar på uppdrag av socialtjänsten. Det är socialtjänsten som tar besluten, inte familjehemmet! Socialtjänsten har, i värsta fall, möjlighet att säga upp avtalet med familjehemmet, och då får de inte behålla flickan i vilket fall som helst. Förhoppningsvis ska det inte behöva gå så långt, men kontentan är att det är socialtjänsten som beslutar i ärendet, inte familjehemmet.

Ligg på socialtjänsten. Poängtera att de ska arbeta enligt barnens bästa och att ni vill arbeta får hemgång så fort som möjligt. Begär att få någon utomstående som är med under umgängena och dokumenterar hur det går, så att ni får en neutral åsikt. Ni får "hota" med anmälan till socialstyrelsen, JO och/eller kontakta media, och i ha i åtanke att kunna gå vidare med att göra en anmälan om det inte blir bättre.

Kämpa på! Uppdatera gärna och berätta hur det går.
  • spirituality
    Anonym (arg!) skrev 2012-07-07 19:44:01 följande:
    Som läget ser ut nu: Vi träffas en gång i månaden på neutral plats i kommunen hon bor. En familjebehandlare är nu med för att underlätta umgänget. Alltså han bedömer eller utreder inget utan mest underhåller han familjehemspappan så att vi kan va med våra barn, inklusive äldsta dottern. Enligt handläggaren har vi inget att bevisa i föräldraförmågan så den ska inte bli utredd. Vi får bara ha med våra föräldrar på umgänget och det är 4 ggr om året. Ingen annan får närvara. Vi gjorde en hemtagningsbegäran, men blev ombedda att dra tillbaka den för om det skulle gå till rätten skulle chefen anlita en expert som skulle säga att hon hade det bättre i familjehemmet. Alltså ett indirekt hot. 

Vi har varit i kontakt med en i riksdagen som ställt chefen mot väggen och efter det har nu socialtjänsten kontaktat en anknytningsexpert som ska intervjua mig och min man separat och sedan familjehemsföräldrarna separat. Även läsa utredningen och sedan ta ett beslut om hemflytt är möjlig. Tyvärr är utredningen full av så mycket skitsnack och lögner. Även rena tramsigheter som att min man svettas när han leker med vår dotter och att vi är sämre föräldrar för att vi bor i lägenhet. Hoppas att hon kan se igenom detta och att hopn ser oss med vår dotter så hon får se att vi funkar bra tillsammans. Hon kommer om några veckor sen får vi se hur det går! Går detta åt skogen ska vi skriva till socialstyrelsen igen och in med ny hemtagningsbegäran.

Tack för stödet!
    När du säger chefen, menar du chefen på socialtjänsten då? Eller anlitar socialtjänsten ett fristående företag som tillhandahåller familjehemmet, och det är chefen där som har sagt det? Anledningen till att jag frågar är för att jag funderar över varför socialtjänsten skulle anlita en expert som säger att hon har det bättre i familjehemmet, om de anser att ni är fullgoda föräldrar och dottern kan komma hem igen? Bara en fundering. Har chefen på socialtjänsten och er handläggare olika åsikter i frågan?

Bra att ni har en utomstående med under umgänget, då har ni ändå ett vittne på hur det faktiskt fungerar, och bra att det tas in en anknytningsexpert. Ju fler utomstående/professionella, desto bättre - det är bara bra om ni skulle få mer kött på benen. Nu har jag ingen aning om hur utredningen ser ut i sin helhet, men att bo i lägenhet och svettas när man leker känns ganska oviktigt i sammanhanget.

Lycka till, kämpa på och jag hoppas det går bra med er dotter!
Svar på tråden Ska ett familjehem bete sig såhär?