TingaTinga skrev 2012-03-31 08:43:13 följande:
nä det vill man väl helst inte ha ha , usch.
Min pappa hade bältros när jag var liten, och då trodde dom att jag ev hade fått vattkoppor men dom kunde inte bestämma om det var så eller ej ( distriktssköterskan var hemma och tittade på mej). Jag hade några utslag men var inte "sjuk". Har hela tiden trott att jag haft vattkoppor ( i typ 30 år..) och nu helt plötsligt blir jag osäker på om det verkligen ä rså. Det komplicerar saker lite eftersom jag är gravid och mitt "stora" barn ev är smittad med vattkoppor. Inte så bra om jag blir smittad alltså.. :-S
från vårdguiden
Graviditet och vattkoppor
Om du är gravid och tror att du utsatts för smitta, men inte vet om du har haft vattkoppor, ska du kontakta barnmorskemottagningen för ett blodprov som ger svar på om du är immun mot sjukdomen. Om du inte är immun kan du få antivirusläkemedel mot vattkoppor om det skulle behövas.
Om du får vattkoppor mellan en vecka före och en vecka efter förlossningen ska du snarast kontakta barnmorskemottagningen eller vårdcentralen eftersom det nyfödda barnet kan bli allvarligt sjukt. Barnet infekteras med virus från mamman men får inte några skyddande antikroppar från henne. Det nyfödda barnet har samtidigt inte – även om det är fullgånget – fullgod förmåga att självt bilda antikroppar. Barnet ska då snarast ges antivirusläkemedel för att undvika att det blir allvarligt sjukt.
Se till o prata med din barnmorska så kan du ju få ett blodprov o se om du behöver oroa dig eller ej.