• Anonym (undran)

4 åring med flytningar

Jag har märkt på senaste tiden att min snart fyra åriga dotter får allt mer flytningar. Hon har alltid haft flytningar, vilket jag reagerat på bara det. Hon är mitt första barn, och första dotter, och jag visste inte att man som så liten hade flytningar över huvud taget, men det ska vara normalt vad jag har förstått.

Men på senaste tiden har det blivit mer och mer. Förr satt det kvar i underlivet, och märktes messt bara när jag bytte blöja. Men nu sen har har blivit blöjfri, så märker jag ju att det kommer mer och mer i trosorna. Det är helt vanliga flytningar. Luktar inge konstigt, och ser inge konstiga ut. Så jag tror inte att det är svamp eller så. Hon kliar sig inte heller, eller klagar över det. Så min undran är heltenkelt, är det normalt att en fyra åring har så pass mycke flytningar att det hamnar i trosorna? Bör jag ta upp det med hennes BVC? 

• Svar på tråden 4 åring med flytningar
  • UpsyDaisy

Barn som inte kommit i puberteten ska inte ha flytningar.
    Nedanstående text är från www.praktiskmedicin.com
    Flytning hos barn:
    U  

Orsak: Kan bero på streptokocker, stafylokocker och haemophilus. Eventuellt springmask, främmande kropp, candida eller gonorré/klamydia. Överväg möjligheten av sexuellt övergrepp!

Symtom: Flytning från underlivet, klåda, sveda. Om kraftig rodnad runt anus tänk på streptococcinfektion; s k ”stjärtfluss"

Min dotter hade flytningar när hon precis blivit två. Hon var obesvärad av dem, men jag misstänkte "stjärtfluss" en bakterieinfektion som uppkommer av samma bakterie som ger oss halsfluss. Den är ofarlig , men svårläkt och behandlas med antibiotika. På sjukhuset tog de en svabb, precis som när man tar en svabb i halsen och det visade sig mycket riktigt vara "stjärtfluss". De tog också ett urinprov för att vara säkra på att det inte var en njurbotteninflammation.

Så ta er till BVC. Det är inte säkert att de känner till "stjärtfluss", det gjorde inte vår BVC, Sjukhuset däremot visste vad jag pratade om.

• lövet2

Ja, ta upp det med BVC! När min ena dotter hade flytningar, så sade de att flickor under 6 år inte ska ha det i normala fall. De kollade upp henne, och hon visade sig ha UVI utan några andra symptom ...

• UpsyDaisy

Ska kanske tillägga, så du inte blir livrädd att mindre mängder flytningar från underlivet som är gråvit eller geléartad, är vanligt och inte sjukligt.
    Om flytningen blir gulgrön och/eller kommer tillsammans med smärtor i underlivet, kan det vara tecken på en infektion.

• Anonym (undran)

Aj då.... då ska jag ringa till BVC direkt på mån.... flytningarna ser inte ut att vara nå onormala som sagt, det är därför jag inte har vart nå orolig för infektion eller så. Men då ska jag absolut se till att få det uppkollat iaf. Tack så jätte mycke för svar!!

• kotten91

Min sambos 3 åring och 6 åring hade flytningar förut, de till och med luktade om dom. De visade sig att dom hade dåligt ph värde för att mamman tvingade dom att tvätta sig med tvål mellan benen.

• Anonym (undran)

Ok... ja det beror det inte på för min dotters del iaf. Jag tvättar henne bara med varmt vatten.... nån gång har jag använt sån tvål jag själv använder till underlivet, om hon tex varit dålig i magen när hon fortfarande hade blöja...

• Kela14

Hej,jag är 14 år och har haft flytningar i ungefär 3år är väldigt orolig om de är farligt att ha de så långvarigt,har också klåda runt underlivet vet inte iallafall de är farligt är väldigt väldigt orolig+kommer jag kunna få barn i framtiden osv?? Och kommer flytningen försvinna någon gång eller kan vissa ha de en långvarigt?! Får både flytningar innan och efter mensen! Annars ser min vardag vanlig ut har inga sjukdomar eller så. "Rädd 14åring"

• lövet2
    Kela14 skrev 2015-07-30 13:24:08 följande:
    Hej,jag är 14 år och har haft flytningar i ungefär 3år är väldigt orolig om de är farligt att ha de så långvarigt,har också klåda runt underlivet vet inte iallafall de är farligt är väldigt väldigt orolig+kommer jag kunna få barn i framtiden osv?? Och kommer flytningen försvinna någon gång eller kan vissa ha de en långvarigt?! Får både flytningar innan och efter mensen! Annars ser min vardag vanlig ut har inga sjukdomar eller så. "Rädd 14åring"
    Flytningar är normalt i din ålder. De brukar börja komma vid 11-12 år och sedan har du dem mer eller mindre resten av livet. Om det kliar mycket kan du ha t ex svamp, så det är bra om du går på ungdomsmottagningen och pratar med dem där. Kanske du behöver någon salva.
Svar på tråden 4 åring med flytningar