• Edda2

Sonen har ont i örat.

Sonen har varit små förkyld i 3 dagar nu och hosta (torr hosta) Igår hade han lite feber men var inte jätte mycket och inget idag. I natt vakna han och verkligen skrek att han hade ont i huvudet och med lite Alvedon kunde han somna om. I morse klaga han på öronvärk, ringde Vc och ssk sa ge näsdroppar och Alvedon. Det rinner inget från örat men trots han har fått Alvedon så klagar han mer och mer att det gör ont, speciellt när han rör bakom örat. Ssk sa om det blir värre skulle jag ringa i morgon (jouröppet) Ska jag ringa idag igen? Visserligen kan jag inte skaffa antibiotika om det skulle behövas för Apoteket stänger om 20 min. Har aldrig haft öronbarn så vet inte hur en eventuell öroninflammation yttrar sig.

• Svar på tråden Sonen har ont i örat.
  • MaPaFrid

Öroninflammation är inte alltid de behandlar tyvärr!!

• Edda2

Nä hon sa det på ett lite fint sett att de gärna inte ger barn antibiotika som är under 12 år.
    Men att han inte skulle ha ont då skulle jag höra av mig, om då inte alvedonen hjälper då som jag förstod.

• Tingeling3

Fortsätt med Alvedon och nässpray. Upphöjdt huvudläge på sängen, trycket i örat minskar då. Blir det värre så ring igen. Tyvärr behandlar de inte alltid barn över 1 år med antibiotika. Men det finns undantag så sök igen om det inte blir bättre.

• tinis77

Ring och fråga om det blivit värre. Om ni får komma in och det behövs antibiotika så brukar man få med från sjukhuset, så många doser som behövs innan Apoteket öppnar.

• Edda2

Väntar och ser hur det blir under dagen/natten. Han klagar ju fortfarande men antar det blir värre när han lägger sig ner om det nu är öroninflammation han har.

• thecarseatlady

Lökomslag på genast! Vi har klarat oss genom många öroninflammationer med endast lökomslag då vi absolut inte vill äta antibiotika. Bara att hacka en halv lök och slå in den i ett litet tygstycke av bomull, värm "paketet" tills det riktigt ångar/stinker lök (jag brukar hålla det på en halvljummen spisplatta en stund). Sen lägger man "paketet" mot det sjuka örat och håller det på plats med en tunn mössa. Värken brukar lindras av ångorna och värmen. Bara att upprepa så ofta det behövs, och speciellt på kvällen/natten när det brukar värka som mest. På 1-3 dagar brukar det oftast gå över av sig själv. Annars finns det också bra homeopatmedel som inte förstör immunförsvaret och ger biverkningar som antibiotika gör.  Lycka till!

Svar på tråden Sonen har ont i örat.