• Pimpinellan

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Finns i bakgrunden. Blir ju EA förr eller senare efter FET nu i vår.

• Pimpinellan

Ang.slemhinnan så är det viktigaste att den är treskiktad. Gränsen för godtagbar tjocklek varierar mellan klinikerna här i Sverige,men 7-8 mm är godkänt. Vi velar mellan antal embryon,men tre känns mycket. Tvillingar skulle vara kul,men jobbigt,men tre på en gång!? Jag skulle inte orka faktiskt,men det kan ju bli tre av två också-se på åttlingmamman som faktiskt satte in 6 ägg!- så blir det så blir det så och då tackar man och tar emot och orkar på nåt vänster ändå.

• Pimpinellan

Vi hade bestämt oss för Invimed,men de har inte sagt ett ord om att kön skulle vara så lång! Gäller det även om man tar precis vad som helst? Låter himla märkligt... I så fall hinner jag bli för gammal,vi kan åka nästa vecka typ. Och jag vill inte åka där det är matchning eller jättedyrt eller låga odds. Vi kände för Polen helt enkelt. Jaha,skit,skit,skit, blir att börja om IGEN då!! Sablar,de kunde väl sett min höga ålder och sagt att jag skulle hinna passera!! Vi har samlat mod i över två år och sen ska det skita sig i alla fall!!

Var man  man åka direkt utan kö och med rimliga odds!? Måste alla åka på Unica,finns det inget annat,jag vill inte vara som alla andra...

*känner psykbrytet komma*

• Pimpinellan
    MammmaMia skrev 2013-01-15 17:39:43 följande:
    I det svar som vi fick av dom idag så stod det att kön var upp till ett år. Men som sagt så har Reprogenesis ingen kö och de verkar vara jättebra att ha att göra med. Hör av di till dom tycker jag! Kram!!

Vi mejlade så sent som förra veckan och har mejlat förut och maken har pratat med dem i telefon och INGEN gång har de sagt att kön är kanske ett år!! Vi känner oss grundlurade,var ju så inställda på dem,men nu får vi börja om. Finner inga ord,det tog ju två år att komma så här långt och nu finns ingen tid kvar!! Jag har inte energin,jag har inte modet,inte orken,inte viljan knappt... Hur sjutton orkar ni andra!!????? Resor,hotell,journaler,bokningar,mejl,språkförbistringar,det finns ju ingen ände på vad som ska fixas. Sätta in ägg och ruva är ju en baggis,men det andra innan!!
  • Pimpinellan
    Angels skrev 2013-01-15 17:53:51 följande:

Har de inte sagt något om kö till er kanske det beror på att de gör undantag med tanke på din ålder?! Värt att kolla i alla fall innan du bryter ihop helt. Finns en klinik i Prag som jag inte minns namnet på dock, som kanske kan funka för er annars? 4everhope nämnde den i tråden, så kika bakåt om du vill. Tydligen samma pris som Unica men tredje gången gratis om de inte lyckas. Ge inte upp, det är inte försent!

Ja,de måste ju göra undantag om vi ska hinna,men lägga ner ett år,hinna fylla 45 och sen bli avvisad-nej tack!! Då får de LOVA att det går fortare. Jag skulle kunna åka imorron om allt annat var fixat och jag var lovad tre embryon av vilken sort som helst. Jag har inte följt tråden eftersom vi trodde vi hade vårt fixat,men jag får väl bläddra få se vad jag hittar. Reprogenesis verkar bara göra nya embryon och det är inte aktuellt. Om man får 15 embryon ska man kasta 12-aldrig jag kastar barn!!

Riktig skitdag,först mens och sen det här... Man ska aldrig tro att nåt löst sig förrän man fått barn! Och ett levande,det är ju inte såna som oss förunnat tydligen...
  • Pimpinellan
    Angels skrev 2013-01-15 18:10:52 följande:

Men har ni fått klart från kliniken att väntetiden gäller er också? När har ni tänkt göra ert försök?

De har inte sagt nåt om nån väntetid . Ett första besök kunde vi åka närsomhelst och resten sa de inget om så vi bara tog för givet att kön inte var lång. De såg ju min ålder ju! Dessutom kan vi ta vad som helst och då trodde jag kön var ännu kortare. Måste inte ens matcha blodgrupp,jag har tatt sprutan vid ma så jag kan ta vad som. Hittar inga fler klniker,jag tyckte invimed lät bäst ju! Och fråga runt lönar sig inte,ingen har koll,inte ni heller tror jag på vilken klinik exakt som har överblivna man kan ta direkt. Får väl bli en statusklinik då och matcha fast vi inte vill och lägga ut 120000 vi inte vill lägga ut. Jag orkar verkligen inte mer,hela hösten är bortkastad!! Och i min ålder!! Med facit i hand hade jag ALDRIG haft sex vid äl,jag hade gjort EA för 6 år sen. Jävla skit!
  • Pimpinellan

Nyss pratat med läkaren och ja,de kan inte lova tidigare än ett år. Kan gå fortare,men kön är lång och donatorerna få. Åldergränsen var 49 och inte 45,men det kvittar,vi har satt som egen gräns att jag SKA vara gravid i år! Bara måste,har ju inte haft ett liv på snart 5 år,det går ju inte leva så här. Kommer ändå få på skallen av hälften av de vi känner för så här gammal ska man ju inte vara när man får barn och "oäkta" barn ska man ju inte ha heller. Finns stor risk att en del släktningar ryker på vägen faktiskt,men far o flyg då!

Låt mig också klargöra tveksamheten mot Unica-oddsen var för låga tyckte vi och jag måste ha höga odds. Hinner inte,orkar inte göra 6 EA nämligen. Och från början lät det som om alla  här i tråden skulle dit och det kändes lite som AVA var förr och Spanien blitt nu-lite status över var man går. Och jag är mot all status oavsett område och speciellt på detta område! Det smäller ju högst att matcha in i minsta hårstrå och jag förstår inte sånt. Ett barn om det så råkar vara kolsvart är målet för oss.  Men visst,återstår Unica så måste vi ta dom. Och får vi barn kvittar väl kliniken egentligen.

Luften gick fullständigt ur oss. Jag tänkte börja banta i år-det första vi gjorde i tisdags var att köpa munkar...

Tack för ert tålamod. Får se var vi hamnar och om jag orkar skriva här. Blir ju alltid sist kvar så det blir jag väl här också...

• Pimpinellan

Jag orkar inte läsa bakåt och än mindre kommentera.. Jag är så spytrött in i märgen på hela situationen att allt urartade i ett jättegräl med maken ikväll. Vi tar första klinik som finns,jag skiter i allt runt om faktiskt! Inte ett bortkastat år till,då dör jag hellre än "lever" så här!!

Enda frågan till er jag vill ha svar på är varför klinikerna vill ha mina gamla journaler!? De är ju 100% totat ovidkommande ju! Mitt fsh för 6 år sen eller hur min femte IVF gick har ju inget med en EA nu att göra. Och översätta fackspråk till engelska har jag absolut varken tid,kunskap eller lust att göra,hur sjutton gubbar gjorde ni andra? Det absolut enda som måste diskuteras med kliniken är ju huruvida man ska köra stimulerat eller ostimulerat FET och vilka mediciner man ska ha före och efteråt. Inget som har ett uns med det att göra står ju i mina journaler,det är ju sånt man pratar sig fram till.

Gah,jag fattar inte hur ni orkar tjafsa om allt detta!! Jag har knappt lust att gå upp på morronen  och gruvar mig för att åka på ICA;hur orkar man sånt här strul in absurdum? Klinikval,resa,hotell,buss,tåg,bil,mediciner,språket,ALLT ger mig total ångest!! Är det ingen som begriper hur jag mår? Klarar ni allt ni möts av med en klackspark,kan ni leta på google i timmar utan att tappa vare sig tålamod eller förstånd,gruvar ni er inte för nåt som har med EA att göra? Ni verkar så kollugna att det känns som jag kommer  från en annan planet...

• Pimpinellan

Jag är tydligen inte helt knäpp! Glad Tack snälla ni! TSH togs i höstas,ska kolla när det var,men jag kan ta om det när som helst. Blodgrupp vet jag,men frågan är om pappret från mitt MA är kvar och giltigt? Tydligen blir blodgruppsgruppering inaktuellt vartannat år här av nån mycket märklig anledning för blodgrupp byter man ju inte. Tatt sprutan också så egentligen spelar inte rh nån roll.

Vi ska mejla lite mer så får vi se vad det blir. Maken få ta det där med flyg,hotell,resor och sånt,jag orkar inte det. Och ingen ska få veta vad vi gör/gjort förrän vi har barn. Kommentarer och "goda" råd och annat har vi fått så det räcker och blir över! Hur man förklarar vårt oäkta barn för svärmor blir en annan femma... Hon godkänner inte adopterade som äkta barn,det vet vi sen förr.

hiram: jag har gravtestfobi så jag förstår verkligen hur du känner! När man som jag bara fått m.f dessutom och vet att ett positivt test egentligen bara innebär att man blev gravid och inte nödvändigtvis att man fortfarande är gravid blir det än värre. Men jag brukar säga som så att är man gravid så är man ju gravid och då kvittar testet! Glad Ger det sån ångest så skit i det. Kommer mensen så kommer den och ja då får man gråta,skrika,slå av eller göra vad som. Kommer den inte väntar du barn och det är ju fullt möjligt trots inga symtom.

• Pimpinellan
    An onym skrev 2013-01-31 19:59:43 följande:
    Pimpinellan och ni andra.

Jag är också hemlig och berättar inte. Så jag undrar hur gör ni, dvs säger när ni är utomlands? Ni som är två har väl lättare att åka på weekendresor än jag som åker själv men rent allmänt antar jag att ni ibland får åka ti-to hur förklarar ni det dåliga upplägget? Ni singlar hur gör ni? Jag stänger av mobilen. Alla tips tas mycket tacksamt emot.

Och hur resonerar ni kring fördel med Embryodonation före Eggdonation?

Kram till er alla

Vi har ju inte åkt än,men vi tänker inte berätta för nån. Blev så tröttsamt efter typ 3:e IVF:en och MA och allt så vi berättar ingenting för nån numer. Maken kan ta ledigt,han är sin egen och ingen behöver veta nåt. Jag är typ hemmafru. När vi väl fått barn kommer ju alla begripa att vi gjort nåt ,speciellt eftersom barnet inte kommer likna oss och vi är jättegamla och försökt jättelänge så såna som vi får ju inte barn bara sådär. Det är där kruxet med svärmor kommer in som inte accepterar oäkta barn,men vi har sagt att blir det en enda kommentar ryker detta barnbarn ur hennes gemenskap! Andras kommentarer kan vi ta.

Vi har aldrig ägnat ÄD en seriös tanke p.g.a kostnaden,krånglet,oförståendet mot matchning  och det faktum att man kan sitta där med 12 embryon outnyttjade i frysen vilket vore en katastrof eftersom vi anser att livet börjar vid befruktningen och embryon är lika mycket barn som födda barn. Men alla gör som de vill,man får gå sin egen väg!

Kram själv!
  • Pimpinellan

Invimed har kanske ett års kö

Unica går inte mejla

AVA Riga ha infört psykologkrav

Reprogenesis gör bara nya embryon

Reprofit gör väl också bara nya?

Vad återstår!?

• Pimpinellan
    Angels skrev 2013-02-01 20:40:26 följande:
    Varför går inte Unica att maila?

Har du testat: jonasova@unica.cz ?
    Vi provade från hemsidan och det gick inte-det går inte med nån klinik tydligen så jag fattar inte varför de har de där formulären egentligen. Vi ska prova denna adress-tack!
  • Pimpinellan
    An onym skrev 2013-02-02 09:12:20 följande:
    Vad är problemet med Psykologkrav?
    Är det omfattande och höga krav? Har ni testat?

Det är nåt alldeles nytt de hittat på-en i v.14 hade aldrig hört talas om det som går där! Och jag anser det är vansinne,det kan omöjligen måsta vara samma höga krav på EA som vanlig adoption. Vi skulle aldrig nånsin bli godkända,jag mår ju pest av min barnlöshet och inte kan jag sitta och blåljuga framför en psykolog!? Ett yrke jag dessutom i princip föraktar för min erfarenhet av såna är att de själva har nog med sina egna problem och då vill de helt plötsligt bli psykologer... Och var hittar man nån dessutom? Som vill skriva på engelska? Jag blev rosenrasande när jag såg det,man ska uppenbarligen vara supermänska för att duga som mamma och ja,då ryker jag först av alla uppenbarligen...
  • Pimpinellan
    von Hiram skrev 2013-02-02 13:26:35 följande:

@Pimpinellan - EGV Riga, har du kontaktat dem? Har "färdiga" embryon, som sagt.

@ Anonym, håller med Pimpinellan om ÄD, dyrt,krångligt etc. För egen del handlar den stora fördelen med EA om att man inte behöver synka ET med en donator: MIn kropp slår fullständigt bakut av p-piller och hormonmediciner för att hamna i fas med donatorn att jag bara *kan* göra FET, dvs Frozen embryo transfer. Helt i naturlig cykel (kolla med stickor när du har ägg lossning, gör FET på rätt dag). Vänliga själar som delar med sig av sina överblivna embryos är efer många försökmed olika varianter min melodi.

Minus Som jag skrev i en annan tråd fick jag fet-mens igår och kontrolltestade negativt, så ingen lycka denna gången. ..

Går in i  grottan ett tag och hämtar krafter, önskar alla mycket hopp, ork och lyckade ETs.

Vi hade tydligen mejlat dem förra året,men inte tagit vidare kontakt efter besked om psykologkravet-absolut ingen ide´ens försöka... Man måste ju dessutom besöka dem minst en gång innan och genomgå en massa undersökningar och äta penicillin så jag ansåg det väldans krångligt. Om alla kliniker börjar vara så här krångliga har de snart eliminerat de flesta som orkar ta itu med en EA-men det kanske är målet också,vem vet? Jag vill göra FET i naturlig cykel bara,jag har också äl jämt,men alla dessa krav och krångel verkar göra drömmen omöjlig...

"Bara" grotta på du och ta nya tag när du orkar!
  • Pimpinellan
    Angels skrev 2013-02-02 15:17:24 följande:

Vet du vännen, även om det tar emot för dig, så tycker jag att du ska satsa på Unica eller möjligtvis Gennet (vet ju tyvärr inget om de än, men de verkar bra). Eftersom du har bråttom och så pass lite ork så tror jag det skulle vara den lättaste, snabbaste och minst påfrestande lösningen för dig. Mailadressen du fick av mig är till Barbora som är koordinater på Unica. Hon är toppen och hon kommer att hjälpa dig med allt och lite till! Ni kommer att klara detta, även om det är skitjobbigt rent ut sagt så går det. Allt styrka till oss!! Själv väntar jag på mensen. 10 dagar sen nu. Behöver jag säga att jag är riktigt irriterad vid det här laget?

Gennet var hel nytt för mig,ska googla på dem också. Vilket land är det? Självklart ska vi mejla Unica,vi trodde ju vi gjort det,men mejlet hamnade hos mig själv! Förvånad 
    Jag har läst så dåligt,har du gort en insättning nu eller ska och det är därför den sena mensen är extra jobbig? När man inte vill ha den kommer den och när man absolut vill ha den för att börja om,ja då dröjer den den nedrans mensen!
  • Pimpinellan
    Angels skrev 2013-02-02 15:38:22 följande:

Gennet ligger i Prag. Jag gjorde insättning i december, fick mens i januari och nu väntar jag på "vanliga" mensen. Den brukar alltid krångla efter Ivf men den här gången är det värre än vanligt. Vi ska göra äggdonation i Sverige som nästa steg och jag vill förstås komma igång. Vet ingenting i dagsläget men så fort mensen kommer så hoppas jag få lite svar från sjukhuset.
    Aha... Ja,det var som jag trodde med din mens då. Vi skulle göra FET i maj förra året, och jag hade positivt äl-test,men fick "mens" samma dag! Tala om irriterande! För mig krånglar det efter missfall och det är ju också en massa hormoner inblandade. Nu funka rkroppem med r.r ch ac.-hoppas det håller i sig.
  • Pimpinellan

Jag har inte ens pepp över,lever som in en grå dimma här hemma och börjar känna mig urgammal. Det blir snart oledoledoff och mejlar nån bara.

• Pimpinellan
    Veronica1 skrev 2013-02-04 14:47:42 följande:

Usch, måste vara förjäkligt! Jag tycker att det är skit jobbigt sånna här dagar när man mår som sämst & behöva vara trevlig på jobbet.

Håller tummarna för dig att du ska orka!
    Jag vet redan nu att jag inte är gravid-och är ju inte förvånad,men vissa månader har det varit "skönt" att hoppas knäppt nog!- så det är väl det också som spär på. Tur jag inte jobbar,jag skulle inte orkat ö.h.t! På sin höjd jag får försöka vara trevlig mot maken,men det tär på äktenskapet detta... Vi ska kolla runt ikväll igen och mejla lite mer. Inget att förlora!
  • Pimpinellan

Förvirringen är total! Tydligen hade Unica fått vårt mejl för svarat har de. Men som jag fattar det är det samma visa som med de andra-de gör bara nya embryon av donerade celler och det vill vi inte. Och göra FET i naturlig cykel gör de inte heller,tydligen ska man äta p-piller eller nåt innan! Känns väldigt,väldigt fel,jag har inget fel på vare sig äl eller slemhinnan. Och pgd är det sista på jorden jag skulle göra,jag förstod nog inte vad hon menade faktiskt...  Nåja får mejla och fråga om allt detta eller också vet ni.

• Pimpinellan

Gennet är 100% uteslutna av måååånga skäl! De gör bara nya embryon de också tydligen! FSH och lh och aids och guvetallt plus cellprov vill de ha!! Det ENDA intressanta är tsh,det andra är ju helt ovidkommande! Jag har inte testat fsh och allt sånt sen vår utredning för 6 år sen,inte sjutton tänker jag göra om det för självklart är siffrorna dåliga! Det är ju p.g.a att mitt fsh och amh är dåligt jag inte får barn och vill göra EA och då är ju siffrorna ovidkommande som sagt. Cellprov är den största skräcken alla kategorier i mitt liv-om jag tar det har jag garanterat cancer,om jag inte tar det har jag inte cancer. Usch,jag blir GALEN snart,det finns ingen klinik oavsett vilka ni än föreslår!

Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption