Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
Finns i bakgrunden. Blir ju EA förr eller senare efter FET nu i vår.
Finns i bakgrunden. Blir ju EA förr eller senare efter FET nu i vår.
Ang.slemhinnan så är det viktigaste att den är treskiktad. Gränsen för godtagbar tjocklek varierar mellan klinikerna här i Sverige,men 7-8 mm är godkänt. Vi velar mellan antal embryon,men tre känns mycket. Tvillingar skulle vara kul,men jobbigt,men tre på en gång!? Jag skulle inte orka faktiskt,men det kan ju bli tre av två också-se på åttlingmamman som faktiskt satte in 6 ägg!- så blir det så blir det så och då tackar man och tar emot och orkar på nåt vänster ändå.
Vi hade bestämt oss för Invimed,men de har inte sagt ett ord om att kön skulle vara så lång! Gäller det även om man tar precis vad som helst? Låter himla märkligt... I så fall hinner jag bli för gammal,vi kan åka nästa vecka typ. Och jag vill inte åka där det är matchning eller jättedyrt eller låga odds. Vi kände för Polen helt enkelt. Jaha,skit,skit,skit, blir att börja om IGEN då!! Sablar,de kunde väl sett min höga ålder och sagt att jag skulle hinna passera!! Vi har samlat mod i över två år och sen ska det skita sig i alla fall!!
Var man man åka direkt utan kö och med rimliga odds!? Måste alla åka på Unica,finns det inget annat,jag vill inte vara som alla andra...
*känner psykbrytet komma*
Nyss pratat med läkaren och ja,de kan inte lova tidigare än ett år. Kan gå fortare,men kön är lång och donatorerna få. Åldergränsen var 49 och inte 45,men det kvittar,vi har satt som egen gräns att jag SKA vara gravid i år! Bara måste,har ju inte haft ett liv på snart 5 år,det går ju inte leva så här. Kommer ändå få på skallen av hälften av de vi känner för så här gammal ska man ju inte vara när man får barn och "oäkta" barn ska man ju inte ha heller. Finns stor risk att en del släktningar ryker på vägen faktiskt,men far o flyg då!
Låt mig också klargöra tveksamheten mot Unica-oddsen var för låga tyckte vi och jag måste ha höga odds. Hinner inte,orkar inte göra 6 EA nämligen. Och från början lät det som om alla här i tråden skulle dit och det kändes lite som AVA var förr och Spanien blitt nu-lite status över var man går. Och jag är mot all status oavsett område och speciellt på detta område! Det smäller ju högst att matcha in i minsta hårstrå och jag förstår inte sånt. Ett barn om det så råkar vara kolsvart är målet för oss. Men visst,återstår Unica så måste vi ta dom. Och får vi barn kvittar väl kliniken egentligen.
Luften gick fullständigt ur oss. Jag tänkte börja banta i år-det första vi gjorde i tisdags var att köpa munkar...
Tack för ert tålamod. Får se var vi hamnar och om jag orkar skriva här. Blir ju alltid sist kvar så det blir jag väl här också...
Jag orkar inte läsa bakåt och än mindre kommentera.. Jag är så spytrött in i märgen på hela situationen att allt urartade i ett jättegräl med maken ikväll. Vi tar första klinik som finns,jag skiter i allt runt om faktiskt! Inte ett bortkastat år till,då dör jag hellre än "lever" så här!!
Enda frågan till er jag vill ha svar på är varför klinikerna vill ha mina gamla journaler!? De är ju 100% totat ovidkommande ju! Mitt fsh för 6 år sen eller hur min femte IVF gick har ju inget med en EA nu att göra. Och översätta fackspråk till engelska har jag absolut varken tid,kunskap eller lust att göra,hur sjutton gubbar gjorde ni andra? Det absolut enda som måste diskuteras med kliniken är ju huruvida man ska köra stimulerat eller ostimulerat FET och vilka mediciner man ska ha före och efteråt. Inget som har ett uns med det att göra står ju i mina journaler,det är ju sånt man pratar sig fram till.
Gah,jag fattar inte hur ni orkar tjafsa om allt detta!! Jag har knappt lust att gå upp på morronen och gruvar mig för att åka på ICA;hur orkar man sånt här strul in absurdum? Klinikval,resa,hotell,buss,tåg,bil,mediciner,språket,ALLT ger mig total ångest!! Är det ingen som begriper hur jag mår? Klarar ni allt ni möts av med en klackspark,kan ni leta på google i timmar utan att tappa vare sig tålamod eller förstånd,gruvar ni er inte för nåt som har med EA att göra? Ni verkar så kollugna att det känns som jag kommer från en annan planet...
Jag är tydligen inte helt knäpp! Tack snälla ni! TSH togs i höstas,ska kolla när det var,men jag kan ta om det när som helst. Blodgrupp vet jag,men frågan är om pappret från mitt MA är kvar och giltigt? Tydligen blir blodgruppsgruppering inaktuellt vartannat år här av nån mycket märklig anledning för blodgrupp byter man ju inte. Tatt sprutan också så egentligen spelar inte rh nån roll.
Vi ska mejla lite mer så får vi se vad det blir. Maken få ta det där med flyg,hotell,resor och sånt,jag orkar inte det. Och ingen ska få veta vad vi gör/gjort förrän vi har barn. Kommentarer och "goda" råd och annat har vi fått så det räcker och blir över! Hur man förklarar vårt oäkta barn för svärmor blir en annan femma... Hon godkänner inte adopterade som äkta barn,det vet vi sen förr.
hiram: jag har gravtestfobi så jag förstår verkligen hur du känner! När man som jag bara fått m.f dessutom och vet att ett positivt test egentligen bara innebär att man blev gravid och inte nödvändigtvis att man fortfarande är gravid blir det än värre. Men jag brukar säga som så att är man gravid så är man ju gravid och då kvittar testet! Ger det sån ångest så skit i det. Kommer mensen så kommer den och ja då får man gråta,skrika,slå av eller göra vad som. Kommer den inte väntar du barn och det är ju fullt möjligt trots inga symtom.
Invimed har kanske ett års kö
Unica går inte mejla
AVA Riga ha infört psykologkrav
Reprogenesis gör bara nya embryon
Reprofit gör väl också bara nya?
Vad återstår!?
@Pimpinellan - EGV Riga, har du kontaktat dem? Har "färdiga" embryon, som sagt.
@ Anonym, håller med Pimpinellan om ÄD, dyrt,krångligt etc. För egen del handlar den stora fördelen med EA om att man inte behöver synka ET med en donator: MIn kropp slår fullständigt bakut av p-piller och hormonmediciner för att hamna i fas med donatorn att jag bara *kan* göra FET, dvs Frozen embryo transfer. Helt i naturlig cykel (kolla med stickor när du har ägg lossning, gör FET på rätt dag). Vänliga själar som delar med sig av sina överblivna embryos är efer många försökmed olika varianter min melodi.
Som jag skrev i en annan tråd fick jag fet-mens igår och kontrolltestade negativt, så ingen lycka denna gången. ..
Går in i grottan ett tag och hämtar krafter, önskar alla mycket hopp, ork och lyckade ETs.
Jag har inte ens pepp över,lever som in en grå dimma här hemma och börjar känna mig urgammal. Det blir snart oledoledoff och mejlar nån bara.
Förvirringen är total! Tydligen hade Unica fått vårt mejl för svarat har de. Men som jag fattar det är det samma visa som med de andra-de gör bara nya embryon av donerade celler och det vill vi inte. Och göra FET i naturlig cykel gör de inte heller,tydligen ska man äta p-piller eller nåt innan! Känns väldigt,väldigt fel,jag har inget fel på vare sig äl eller slemhinnan. Och pgd är det sista på jorden jag skulle göra,jag förstod nog inte vad hon menade faktiskt... Nåja får mejla och fråga om allt detta eller också vet ni.
Gennet är 100% uteslutna av måååånga skäl! De gör bara nya embryon de också tydligen! FSH och lh och aids och guvetallt plus cellprov vill de ha!! Det ENDA intressanta är tsh,det andra är ju helt ovidkommande! Jag har inte testat fsh och allt sånt sen vår utredning för 6 år sen,inte sjutton tänker jag göra om det för självklart är siffrorna dåliga! Det är ju p.g.a att mitt fsh och amh är dåligt jag inte får barn och vill göra EA och då är ju siffrorna ovidkommande som sagt. Cellprov är den största skräcken alla kategorier i mitt liv-om jag tar det har jag garanterat cancer,om jag inte tar det har jag inte cancer. Usch,jag blir GALEN snart,det finns ingen klinik oavsett vilka ni än föreslår!