• Angels

Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

Denna tråd är en fortsättning på tidigare tråd. Juliette, skriv gärna in länken till föregående tråd i trådstarten.

Avalie: Hur ser stimuleringen av mottagaren (dvs oss) ut i Athen? Är det samma som på Unica att man först genomgår en cykel med hormoner för att sedan mäta slemhinnan för att sedan gå en till cykel där själva återföringen sker? På Unica använder man sig också av donatorstillverkade embryon. Tycker det är bra, då vet man att det inte finns en infertilitetsfråga med i bilden och slipper på så sätt oroa sig för ev misslyckanden pga en sådan sak. Kostnaden är ju helt överkomlig i Athen också om man tittar på vad några andra kliniker tar för EA.

Jag har också hört att chansen att bli gravid med frysta embryon är större just för att de är livskraftiga nog att klara såväl nedfrysning som upptining.

"Angels: I Athen finns det två olika alternativ, båda alternativen garanterar dig 3 första klass Blastocyster.

Alt 1: är frysta, dessa är ej överblivna embryon från ngt par utan då de även utför äggdonationer, så arbetar de alltid med backupdonatorer som stimuleras samtidigt som huvud donatorn, för det mesta går det bra, och bck upen behövs då inte men plockas på äggen ändå, dessa befruktas med donator spermier odlas till blaston och fryses sedan ner.
    Tinas sedan upp och sätts in i mottagar paret. Chans att lyckas är 30 % per cykel
    Kostnad är 2000 Euro.

Alt 2: Är praktiskt taget samma som ovan, men i stället för att frysa ner dem så sätts de in direkt i mottagaren. 
    Kostnad 3000 Euro. % här framkom ej, men jag förmodar att den är lite högre än med frysta.

Finns praktisk taget ingen väntetid utan man kan börja med detsamma, finns även möjlighet att göra FET/ET i naturlig cykel. 

Det jag blir lite fundersam över är att för inte så länge sen så fanns det en studie att tinade blaston var mer livsdugliga än andra, då de bl a  klarat sig till dag 5 samt frysts samt tinats upp och överlevt. Hade för mig att de hade högre chans till graviditet. Men enligt dessa kliniker så är det ju inte så... 

Klistrar in länken till deras sida om ngn är intresserad att titta närmare på dem.
     www.serum-ivf.com/treatment/embryoadoption/fr...#"
  • Angels
    Sötisa skrev 2012-03-31 18:16:03 följande:
    Jag följer gärna med här. Är nyfiken på EA men är inte 100% på att det blir ett alternativ för oss.
    Du får gärna berätta hur långt i processen ni är och vilka hinder ni stött på. Att vi valde EA var mycket för att jag tyckte det kändes jobbigt att min sambo skulle vara far till barnet, men jag inte skulle vara mor samt att väntetiden på äggdonation i Stockholms län är milslång och i utlandet på tok för dyrt för vår plånbok. Dessutom är min sambos sperma av dålig kvalitet den också, vilket gör att vi är osäkra på om ett ÄD skulle lyckas. Om det inte skulle lyckas pga spermierna, skulle det kännas väldigt surt att "slänga ut" så mycket pengar och sen inte få något för et...

Idag, 6 månader senare känns det väl lättare och sedan jag fick reda på att staten kan bekosta vårt ÄD utomlands, så känns det som att om vi misslyckas den här resan, så satsar vi på att försöka få göra ett ÄD utomlands på statens bekostnad. Guld i mun
    Nicali skrev 2012-03-31 18:38:16 följande:
    Jag hänger oxå gärna på, då EA är vårt nästa alternativ om även denna ruvning misslyckas. Vi "bestämde" oss för detta för några månader sedan. Jag är svårstimulerad och får fåååå befruktade ägg så EA känns logiskt för oss... Eftersom mannen även har dåliga simmare så tror jag detta vore vårt stora hopp! Lutar för tillfället mest åt Tjeckien men har ju inte hunnit fundera på detta i detalj ännu Men när jag läste om EA kändes det som om jag fick hoppet lite tillbaka om barn! Grymt nyfiken på att få höra om EA resor
    Visst är det underbart att den möjligheten finns! Min sambos sperma är inte av toppkvalitet och den är grundorsaken till varför vi från första början började med IVF. Sen att mina ägg är kassa också (kromosomfel) gjorde att vi ställdes i kö för ÄD.

Var har ni gjort IVF? Har ni varit i kontakt med någon klinik i Tjeckien?
  • Angels

Hej allihopa! Har lite mycket att göra, men tänkte bara uppdatera er lite. Har mätt min slemhinna som är 11 mm så det borde ju vara godkänt?! Väntar på svar på TSH. Någon som har koll på hur värdet ska ligga för att vara optimalt?! Orolig att det ska vara dåligt.

Ang. kostnaden så har jag också räknat med en "nota" lite under 20.000:-.

Juliette: Skönt att det löser sig med huset så ni kan fortsätta er resa!

81linneaa: Hoppas din mens kommer snart.

• Angels
    81linneaa skrev 2012-04-10 16:09:48 följande:
    Jag ska absolut berätta när jag får svar! Jag hoppas få åka ner i slutet av juni. Jag ringde till Sahlgrenska idag och dom sa att om jag inte kommit igång i slutet av nästa vecka så får dom sätta igång mensen med Provera. Idag fick jag även mitt blodprov och det var A+ vilket innebär att det borde vara rätt lätt att hitta en donator?

Angels: 11 mm är väl toppenbra?! Hade inte Juliette runt 8 och det var bra? Jag tycker nog att vi ska ha en lista med lite info i så man kommer ihåg allt spännande... ;) Varför är du orolig att ditt THS ska vara lågt? Här hittade jag lite info.. www.skoldkortelforeningen.se/fakta.html
    Inte lågt, högt. Jag tror Juliette hade en slemhinna på 7,5 mm va?! Men hon gör i naturlig cykel. Vet inte om det är någon skilland. Jaja, blir säkert jättebra.

Är A+ vanligast? B+ är tydligen mest ovanligt. Min pappa är det. Själv är jag 0+ så jag förstår varför blodcentralen var ledsna över att jag inte kunde ge blod (dåliga järn och folsyravärden då för hundra år sedan).

Måste nog boka flygbiljetter och hotell snart. En månad kvar nu...
  • Angels

Fick svar från Unica idag. Mycket positivt ang tjockleken på slemhinnan vilket känns väldigt bra. Fick dock en fråga som jag blev lite förvånad över. Jag har tidigare sagt att vi vill sätta in två embryon och det ska vara "standard" enligt kliniken. Nu fick vi dock frågan igen hur många vi vill sätta in (hon var osäker på vad jag sagt tidigare) och då sa hon att alternativen var ett, två eller tre embryon. Tre?!?! Låter inte det lite väl mycket? Inte minst första gången. Tänk om alla skulle fästa. :-O Nä, håller mig till två och håller tummarna för att något fäster.

• Angels
    4everHope skrev 2012-04-12 11:39:09 följande:
    Hej,
    Här är en till som i princip har bestämt sig för EA på Unica, Brno. Vi väljer på det och ÄD på AVA, Riga.
    Pengamässigt får man ju 5 EA mot i värsta fall ett ÄD.

Lite avhängt är det på min sambos spermiekvalitet. Idag ska vi till vår gyn och göra ul, ta blodprover och lämna spermieprov. Sambon blir 45 år så trots en biologisk son på 8 år är det ju inga garantier för pigga simmare.
    Visst vore det roligt att ge sonen ett biologiskt syskon men å andra sidan kommer det inte göra någon skillnad, en ev graviditet blir ju den samma.

Lite frågor:
    Angels, som är på gång, behövde du göra en testcykel först eller började du behandla slemhinnan direkt inför ett EA? Skickade Unica dina läkemedel eller kunde läkaren i Sverige skriva ut dessa? Hur länge ska man äta dessa läkemedel innan EA, förstår att det är avvägt på slemhinnans tjocklek som mäts dag 15-16. men när åker man i sånt fall till Tjeckien för insättning? Har massor av frågor känner jag...

Spännande att det finns en sådan här fantastisk möjlighet. Jag har också gått igenom en lång barnlöshetsresa, står om den på min sida för den som är intresserad.
    =)
    Hej och välkommen hit! Roligt att ni också funderar på EA. Vi har tidigare sagt att vi som gör EA måste försöka få till en träff så småningom (när vi alla förhoppningsvis lyckats) och det är lite extra roligt när så många funderar på att göra EA just på Unica. Det var Juliette som från början fick in mig på Unica-spåret, då jag var på väg till Polen, men tyckte att de var näst intill otrevliga och inte särskilt hjälpsamma, men det kan bero på bristande kunskaper i det engelska språket.

Först gör jag en testcykel, det är den jag jobbar på nu. Har 6 dagar kvar med tabletten Divina och sen är det dags att invänta mensen. Sen börjar själva överföringscykeln. Vilka tabletter som ska tas i den vet jag inte riktigt än, men jag tror den heter något på E... hm... minns inte namnet, men som du själv skrivr så tror jag tablettintaget är beroende av hur tjock slemhinna man har vid mätningen (17-19 dagen i testcykeln). Jag är idag på jag 18 i cykeln och jag har EA beräknad till den 9 maj beroende på när min mens kommer igång.

Min sambo har 3 barn sedan tidigare, 10, 12 och 16 år är de idag. De var 2, 4 och 8 när vi började försöka. Nu visade det sig ju att det var fel på oss båda, men visst kändes det som ett säkert kort att träffa en man som redan satt 3 barn till världen. Åldern börjar ta ut sin rätt här, han blir 41 i år, men då var han bara 32, skulle fylla 33, så vi tänkte nog aldrig på att det skulle vara fel på honom... Det var dock först efter 3 IVF-försök som läkaren "kläckte ur sig" att det är fel på mina ägg. Tänk om vi vetat det tidigare... men men, gjort är gjort.

Ställ gärna fler frågor, bara att fråga på. Det är nog inte enbart du som undrar över saker och ting och även om vi kanske inte kan svara på alla frågor idag, så går dagarna i raketfart och ju längre i processen vi kommer, desto fler frågor kan vi svara på.
  • Angels
    sushikatten skrev 2012-04-12 09:27:01 följande:
    Hej Tjejer!

Här ännu en som funderar på EA och har  varit inneoch tittat  på serum kliniken i Grekland. Jag har inte pratat genom detta riktigt med min man.rNämnde det för ett tag sen och han verkade inte helt främmande för det. Jag har oxå genomgått ett antal ivf och ser det här som ett bra alternativ. Vi bor i Göteborg men vet inte riktigt hur vi ska gå till väga med gyn här i Götet. Nu går jag på Calanderska men kommer nog att lägga ner det för vi måste göra något annat. Idag kommer jag att försöka ringa ett annat gyn och kolla om han kan hjälpa mig och kolla genom slemhinnan m.m. Det är jätte spännande att följa er här. Förstår att det här är ganska nytt och inte så många har erfarenhet av vad det innebär.

Angels: tre låter lite mycket men två helt ok! Förstår att det inte är helt ovanligt i många länder att det sätter in 3.
    Välkommen hit!

Min sambo var inte "svårövertalad" när det kom till EA, även om han knorrade lite i början. Klart, det känns säkert främmande och konstigt, inte minst då fadern inte får något biologiskt band till barnet (modern föder ju barnet och blir därmed biologisk mor, men pappan har ju inte något finger med i spelet...), men han vande sig snabbt. Är helt övertygad om att han kommer älska alla sina barn lika mycket oavsett genetiska band.

Ja, tre låter lite väl riskabelt om inte annat.
  • Angels
    4everHope skrev 2012-04-12 14:27:18 följande:

Tack Angels och Juliette för trevligt mottagande och svar =)

Spännande Angels, 9 maj är ju snart ju... Vi kommer alla vänta med stor nyfikenhet, miljoner frågor och hårt hållna tummar då ni är tillbaka i Sverige igen. Fick du Divina skickat till dig? Och hur många dagar tog det att få hem medicinen? Jag får min mens runt 17-18 april och det vore ju schyst att hinna med en testcykel direkt. Har man väl bestämt sig vill man ju tuta och köra...

Juliette, har jag förstått det hela rätt att du ska göra EA i din normala cykel? Vore ju såklart skönt att slippa hormoner. Lite frågor om resan till Brno. Är det till Prag man flyger då? Billiga flygbiljetter, tips? Och hur tar man sig från Prag till Brno? Har du något bra boende att rekommendera?

Visst vore det häftigt med en mammaträff till nästa vår... Drömma kan man ju och hoppet är det sista som överger en... Önskar oss alla och en var en liten bebis.

Ja 9 maj är snart. Jag fick alla mina mediciner skickade till mig från Tjeckien. Vet inte hur många dagar det tog, men snabbt gick det.

Ja, man flyger till Prag och sen ska det gå att åka buss vidare. Men jag har faktiskt inte riktigt kollat upp det än, men i tråden som denna är fortsättning på finns info om det. I annat fall kan ju Juliette dra allt en gång till.

Japp, drömmer gör vi alla, trots år av misslyckanden. Håller tummarna för att vi alla har våra små under nästa år.
  • Angels

Glömde: Billigast flyg, det beror ju även på var någonstans du bor. Vi åker billigast med Norwegian tror jag. Har inte hittat något bättre alternativ än.

• Angels
    kvickrot skrev 2012-04-12 15:08:20 följande:

Är det lång väntetid för embryodonation hos Unica?

Hur viktig är progesteronhalten när man gör Fet i naturlig cykel? 
    Är det så att man måste ha en riktig ägglossning?

Det enda jag kan svara på är att det inte är någon väntetid hos Unica som det ser ut idag. Hoppas någon annan kan svara på dina andra frågor.

Ägglossning antar jag att man inte måste ha om man ska göra EA, det man gör är väl att simulera en cykel med hjälp av mediciner?!
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption