• ladykaw

    Pärlplattor. Hur gör man när man stryker?

    Det var ju ungefär 25 år sedan jag gjorde pärlplattor senast. Jag kommer verkligen inte ihåg hur det var man gjorde när man ska stryka fast dem. På förpackningen står det att man ska lägga strykpapper emellan när man stryker. Vad är strykpapper??? Går det bra med typ bakplåtspapper? Eller en handduk? Jag anar att det finns pärlplatte-experter där ute nånstans...

  • Svar på tråden Pärlplattor. Hur gör man när man stryker?
  • SIN74

    Ta vanligt bakplåtspapper. Tryck inte för hårt så det smälter ner pinnarna på pärlplattan bara.  Den missen gjorde jag.

  • La Lola
    msmalin skrev 2012-03-31 16:25:54 följande:
    Har för mig att de nya pärlorna ska man inte stryka utan de ska limmas istället
    Från ts: "På förpackningen står det att man ska lägga strykpapper emellan när man stryker."
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Vinterankan

    Jag brukar stryka lite så att pärlorna håller ihop bara så att inte piggarna på plattan smälter och sedan så tar jag loss och stryker ordentligt på båda sidorna. Beror ju lite på om man fortfarande vill att det ska se ut som pärlor eller om man vill att pärlplattan ska vara hållbar för lek.

  • Vinterankan
    Vinterankan skrev 2012-03-31 16:38:12 följande:
    Jag brukar stryka lite så att pärlorna håller ihop bara så att inte piggarna på plattan smälter och sedan så tar jag loss och stryker ordentligt på båda sidorna. Beror ju lite på om man fortfarande vill att det ska se ut som pärlor eller om man vill att pärlplattan ska vara hållbar för lek.
    Ingen aning om varifrån den där länken kom på ordet håller. Skrev bara en vanlig text på iphonen och har aldrig hört talas om sidan...
Svar på tråden Pärlplattor. Hur gör man när man stryker?