• Anonym (Madde)

Är det någon som jobbar varje helg?

Hej

Jag tänkte bara höra med er om det är någon av er som jobbar heltid och är schemalagd varje helg? Mina vänner tycker det är konstigt och ingen av dem jobbar så, utan de som jobbar helger jobbar då varannan helg.

Jag är givetvis ledig andra dagar i veckan och vissa helger jobbar jag endast söndagen och den andra helgen på lördagen tex...

Är detta vanligt??            

• Svar på tråden Är det någon som jobbar varje helg?
  • sannawohlin

Enligt min chef vad jag hört. Så ska man ha minst 12 lediga helger per år. Alltså en i månaden! För jag jobbade extra förut, och sa då att jag kunde jobba hur mycket som helst i stort sett. Å då sa han att jag var tvungen att ha en ledig helg i månaden.. Fast vet inte om det är så överallt!

Men du borde nog ta upp de och allafall ge önskemål om ledig helg!

• Anonym

Låter inte speciellt vanligt.

• Anonym

Antar att du inte jobbar hela helgerna varje helg?

• 2små2stora

Vi jobbar 1 helgpass/vecka men de är fördelade på antingen var 3:e helg (natttjänst) eller 2 av 5 helger (dagtjänst)

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Anonym

Kan vara olika inom olika avtalsområden. inom handels är det 16 helt lediga helger /år som gäller.

• Anonym

Jag jobbar varannan helg och har gjort sen förra våren. Riktigt trött på det. Känns som att jag aldrig är ledig och tillgänglig för att ha fritid. Varje helg hade jag aldrig pallat. 

• Anonym (Madde)
    madeleine82 skrev 2012-03-31 22:17:01 följande:
    Mina kollegor jobbar 3 helger var varje månad .

I vilken bransch jobbar ni?
  • Anonym (Madde)
    Anonym skrev 2012-03-31 23:07:23 följande:
    Kan vara olika inom olika avtalsområden. inom handels är det 16 helt lediga helger /år som gäller.

Jag jobbar inom handel. Men.. Vad händer nu när jag jobbar mer än så då?
  • Anonym

Ta kontakt med facket eller prata med din chef. Så länge man inte talar om att det inte känns helt OK så tror ju chefen att allt är OK. är själv butikschef och kan absolut förstå när någon inte vill jobba varje helg. Brukar oftast börja med nyanställda tycker det är ok att jobba, man vill ju visa att man är beredd att jobba hårt, men efter ett tag så tär det på krafter, kompisrelationer mm så även om det är bättre betalt så orkar ingen i längden, det har de flesta chefer förståelse för. Har arbetsplatsen avtal med Handelsanställdas förbund? då är det bara att påpeka att det strider mot avtalet att jobba varje helg.

Svar på tråden Är det någon som jobbar varje helg?