• Anonym (vafanskajaggöra?)

Nu orkar jag inte mer!! Vad fan skall jag göra??

Är så sjukt trött på mig själv... Mår illa så mycket skit jag ätit idag, känner hur magen väller ut och hur jag bara känner mig illa till mods över hur jag ser ut... Men, jag KAN inte sluta äta!! Detta har jag ätit idag;
    4 mackor till frukost
    1 stor bit smörgåstårta över sen igår
    1 muffins
    Massor med godis
    Köttbullar och potatismos och sås till middag
    Kakor som jag bakat idag
    Glass med strössel
    Läsk

För ca ett år sen lyckades jag gå ner 10 kilo, tränade och åt sunt! Men nu, nu sitter jag här med alla kilona tillbaka, noll träningsmotivation och ett sjuhelvetes jävla sötsug dygnet runt...

ORKAR INTE MER!!!! Vad fan skall jag göra??  

• Svar på tråden Nu orkar jag inte mer!! Vad fan skall jag göra??
  • shakennotstörd

Funderat på att testa LCHF?

• Lena

Det är inte hur mycket du äter utan vad som är problemet. Har du provat att föregå suget genom små mellanmål och måltider ofta?

shakennotstörd skrev 2012-03-31 23:56:34 följande:
    Har testat LCHF, efter fyra dagar fick jag frossa, spydde och fick stanna hemma tre dagar från jobb.. sen gav jag upp... :(
    Lena skrev 2012-03-31 23:56:49 följande:
    Det är inte hur mycket du äter utan vad som är problemet. Har du provat att föregå suget genom små mellanmål och måltider ofta?
    Vad för mellanmål rekommenderar du?
  • Anonym (Så)

Imorgon när du vaknar äter du havregrynsgröt och ett ägg till frukost. Sen dricker du mycket vatten, promenerar och äter morötter och äpplen till mellanmål. Eller nåt. Du vet säker hur du kan äta eftersom du gått ned 10 kg tidigare. Är du mycket överviktig?

• Lena

Jag åt en frukt, banan eller äpple, som mellanmål. Såg till att äta var tredje timme. Åt enligt tallriksmodellen. Uteslöt inget, bara minskade mängder av onyttiga saker.

Anonym (Så) skrev 2012-04-01 00:01:02 följande:
    Imorgon när du vaknar äter du havregrynsgröt och ett ägg till frukost. Sen dricker du mycket vatten, promenerar och äter morötter och äpplen till mellanmål. Eller nåt. Du vet säker hur du kan äta eftersom du gått ned 10 kg tidigare. Är du mycket överviktig?
    Mitt problem är motivation, att jag lätt faller in i onda mönster, att jag ÄLSKAR mat och godis, och att jag inte är särskilt tjock.. Jag är 171 cm och väger 66 kilo, så jag har liksom inte någon egentlig fysisk ohälsa-. är bara inte nöjd med hur jag ser ut... Kan knappast ha de kläder jag tycker om (mer än hälften av min garderob som jag köpte då jag gick ner) och jag känner mig ohälsosam...

• shakennotstörd
    shakennotstörd skrev 2012-03-31 23:56:34 följande:
    Har testat LCHF, efter fyra dagar fick jag frossa, spydde och fick stanna hemma tre dagar från jobb.. sen gav jag upp... :(
    Ok.Du det lät ju inget vidare men att du reagerade så kraftigt säger ju en del det med.Man behöver inte göra övergången så drastiskt utan mer stegvis för att slippa övergångsbesvären.Jag tror inte LCHF är den enda sanna vägen eller så...

Har du läst "Sockerbomben" av Bitten Johansson? Om inte gör det! Den finns på bibblan.

Om du verkligen har ett mat/sockermissbruk finns 12-stegsprogram som hjälper för en del ( Oa samt Faa)   

• En struts

Alltså om du ÄR jättesugen på godis nu, så förstår jag om det är svårt att ta bort det. Men OM du får äta ALLT det där andra. (förutom läsken förstås) skulle du kunna klara det då?
    OM DU ÄR SÅDÄR JÄTTEHUNGRIG OCH SUGEN FÖR ATT DU BANTAT, eller nåt? Förstår jag, att det kan vara lite tufft ett tag. Förstår du hur jag menar? Då får man låta sig vara sådär gottisgalen ett tag. Men så rätt var det är, så kanske man bara kan ta bort godiset. ? Eller? Och OJ. Då går man minsann ner.

Jag har ju haft en slentrian att smaska godis riktigt länge nu-VARJE DAG- Men så kom min dotter med ett förslag på godislöfte. Hon skulle inte äta godis på ett år föreslog hon.
    Jaha. Då bara blev det som att jag la av också. Jag liksom bara inspirerades.
    Och då går man ner i vikt samtidigt. UTAN att ändra sin kost alls. Inte vara hungrig på det där viset som man är när man bantar. Man äter bara vanligt. (Fast mycket grönsaker är ju alltid gott, och fibrer mättar otroligt. Så du kan inte slänga in lite fiberrik kost och morötter, så kanske du kan minska lite på maten sådär också?)
    Sen ut och gå. Gör ett motionspass på ca 45 minuter per dag.

Tja, allt sådär lagom bara. Inga jobbiga dieter. Då kanske... (Du inte blir så ångestfylld?)

En struts skrev 2012-04-01 00:11:29 följande:
    Alltså om du ÄR jättesugen på godis nu, så förstår jag om det är svårt att ta bort det. Men OM du får äta ALLT det där andra. (förutom läsken förstås) skulle du kunna klara det då?
    OM DU ÄR SÅDÄR JÄTTEHUNGRIG OCH SUGEN FÖR ATT DU BANTAT, eller nåt? Förstår jag, att det kan vara lite tufft ett tag. Förstår du hur jag menar? Då får man låta sig vara sådär gottisgalen ett tag. Men så rätt var det är, så kanske man bara kan ta bort godiset. ? Eller? Och OJ. Då går man minsann ner.

Jag har ju haft en slentrian att smaska godis riktigt länge nu-VARJE DAG- Men så kom min dotter med ett förslag på godislöfte. Hon skulle inte äta godis på ett år föreslog hon.
    Jaha. Då bara blev det som att jag la av också. Jag liksom bara inspirerades.
    Och då går man ner i vikt samtidigt. UTAN att ändra sin kost alls. Inte vara hungrig på det där viset som man är när man bantar. Man äter bara vanligt. (Fast mycket grönsaker är ju alltid gott, och fibrer mättar otroligt. Så du kan inte slänga in lite fiberrik kost och morötter, så kanske du kan minska lite på maten sådär också?)
    Sen ut och gå. Gör ett motionspass på ca 45 minuter per dag.

Tja, allt sådär lagom bara. Inga jobbiga dieter. Då kanske... (Du inte blir så ångestfylld?)
    Förstod nog inte riktigt allt i ditt inlägg- men jag sammanfattar det med att dra in på godis, äta mer sunt och motionera mer... Jo, den tanken har slagit mig, typ 10 gånger om dagen... Förstår att jag måste ta tag i detta själv, hitta motivationen- men med varje misslyckande sjunker självförtroendet mer och mer...
  • Anonym (69 kg)
    Anonym (vafanskajaggöra?) skrev 2012-04-01 00:05:21 följande:
    Mitt problem är motivation, att jag lätt faller in i onda mönster, att jag ÄLSKAR mat och godis, och att jag inte är särskilt tjock.. Jag är 171 cm och väger 66 kilo, så jag har liksom inte någon egentlig fysisk ohälsa-. är bara inte nöjd med hur jag ser ut... Kan knappast ha de kläder jag tycker om (mer än hälften av min garderob som jag köpte då jag gick ner) och jag känner mig ohälsosam...

Jag är lite som du, ungefär samma längd och vikt och det är ju inte tillräckligt "tjockt" för att man ska känna motivation till att plåga sig själv med träning och hunger....

Jag skulle tycka att min vikt var ok, om jag inte visste att jag nyligen har gått upp 5 kg pga stillasittande och mycket mat, och om jag inte visste att vikten fortsätter öka.

Det jag har bestämt är att jag ska börja träna regelbundet. Jag har sett ut två pass i veckan som jag vet att jag gillar innerst inne och som jag hinner till. Jag har bestämt att så länge jag går på dessa två pass så får jag känna mig duktig, även om jag inte går ner i vikt (finns egentligen ingen bra anledning att väga mindre, är ju rätt smal om man jämför med många helt normala tjejer) och även om jag fortsätter med skräpmat och godis.

Sedan har jag ett steg två som är att jag ska röra mig tre gånger i veckan, den tredje grejen kan vara ett till pass eller en långpromenad osv. Steg tre är att jag ska trappa ner sockret. Men jag har bara precis börjat med steg ett, och ska hålla på med det tills det blir en "god vana" innan jag går vidare med steg två. Sedan tror jag att det blir lättare att trappa ner sockret när man känner sig lite mer nöjd med sig själv. Min första åtgärd på den fronten kommer bli att sluta med allt godis förutom 70% choklad, eftersom jag vet att man inte får i sig lika mycket socker då.
  • Anonym
    Anonym (69 kg) skrev 2012-04-01 00:23:24 följande:
    Jag är lite som du, ungefär samma längd och vikt och det är ju inte tillräckligt "tjockt" för att man ska känna motivation till att plåga sig själv med träning och hunger....

Jag skulle tycka att min vikt var ok, om jag inte visste att jag nyligen har gått upp 5 kg pga stillasittande och mycket mat, och om jag inte visste att vikten fortsätter öka.

Det jag har bestämt är att jag ska börja träna regelbundet. Jag har sett ut två pass i veckan som jag vet att jag gillar innerst inne och som jag hinner till. Jag har bestämt att så länge jag går på dessa två pass så får jag känna mig duktig, även om jag inte går ner i vikt (finns egentligen ingen bra anledning att väga mindre, är ju rätt smal om man jämför med många helt normala tjejer) och även om jag fortsätter med skräpmat och godis.

Sedan har jag ett steg två som är att jag ska röra mig tre gånger i veckan, den tredje grejen kan vara ett till pass eller en långpromenad osv. Steg tre är att jag ska trappa ner sockret. Men jag har bara precis börjat med steg ett, och ska hålla på med det tills det blir en "god vana" innan jag går vidare med steg två. Sedan tror jag att det blir lättare att trappa ner sockret när man känner sig lite mer nöjd med sig själv. Min första åtgärd på den fronten kommer bli att sluta med allt godis förutom 70% choklad, eftersom jag vet att man inte får i sig lika mycket socker då.
    Det jag försökte få fram var att jag kör en byteshandel med mig själv. Gör jag bara det här så får jag känna mig duktig och behöver inte tänka mer på att jag ska ändra på mig.
  • Anonym (Så)
    Anonym (vafanskajaggöra?) skrev 2012-04-01 00:05:21 följande:

Då är vi på samma plan du och jag. Man vet ju vad man ska låta bli, men det är inte så himla kul! Jag tror det handlar om belöningssystemet. Man vill unna sig saker och mår bra av det just då. Jag försöker att göra lite bättre val nu. Jag äter popcorn istället för ostbågar, mörk choklad istället för ljus och viktväktarlakrits istället för vanlig lakrits. Sen har jag börjat träna mer, försöker dricka mycket vatten och sover lagom mycket.
    Anonym (69 kg) skrev 2012-04-01 00:23:24 följande:

Det med att ta det i steg låter ju som en utmärkt idé!! Kanske skall ta det riktigt lugnt i början, skapa en god vana innan jag börjar med nästa... För visst ger ett träningspass i veckan viss viktminskning, trots att man behåller sina osunda matvanor... 
    Det är lite så att så länge man inte väger 30 kilo för mycket, och kan dölja fettet med koftor och större tröjor- så blir man heller inte lika peppad för man kommer liksom undan på nått sätt...
  • Anonym (69 kg)
    Anonym (vafanskajaggöra?) skrev 2012-04-01 00:27:02 följande:
    Det med att ta det i steg låter ju som en utmärkt idé!! Kanske skall ta det riktigt lugnt i början, skapa en god vana innan jag börjar med nästa... För visst ger ett träningspass i veckan viss viktminskning, trots att man behåller sina osunda matvanor... 
    Det är lite så att så länge man inte väger 30 kilo för mycket, och kan dölja fettet med koftor och större tröjor- så blir man heller inte lika peppad för man kommer liksom undan på nått sätt...
    Exakt, man kommer undan men man går ändå runt och känner sig dålig hela tiden.

Jag vet inte om man går ner i vikt av att träna en gång i veckan, men det är en start på ett hälsosammare liv tänker jag. Har också läst att man ska mäta midja mm med måttband innan man börjar, för att se om det sker ngn förbättring även om vägen står stilla. Så nu har jag en lapp med lite nedskrivna mått!

Jag är inte ute efter att gå ner i vikt snabbt (har BMI 21.5 vilket ju är helt ok) utan jag vill ha ett hälsosammare liv, slippa dra in magen (den putar lite pga fett men mest för att jag har noll magmuskler) och sluta gå upp i vikt. Samt fortsätta se okej ut, åren rasar liksom iväg nu och kroppen bara förfaller. Fortsätter det såhär så kommer rumpan hänga nere i knävecken när jag är 40! Blä!
    Anonym (69 kg) skrev 2012-04-01 00:39:58 följande:
    Exakt, man kommer undan men man går ändå runt och känner sig dålig hela tiden.

Jag vet inte om man går ner i vikt av att träna en gång i veckan, men det är en start på ett hälsosammare liv tänker jag. Har också läst att man ska mäta midja mm med måttband innan man börjar, för att se om det sker ngn förbättring även om vägen står stilla. Så nu har jag en lapp med lite nedskrivna mått!

Jag är inte ute efter att gå ner i vikt snabbt (har BMI 21.5 vilket ju är helt ok) utan jag vill ha ett hälsosammare liv, slippa dra in magen (den putar lite pga fett men mest för att jag har noll magmuskler) och sluta gå upp i vikt. Samt fortsätta se okej ut, åren rasar liksom iväg nu och kroppen bara förfaller. Fortsätter det såhär så kommer rumpan hänga nere i knävecken när jag är 40! Blä!
    Tänker att jag skall försöka planera in 30 minuters promenad 2 dagar i veckan, och ett Zumba-pass till att börja med... Har Zumbat en hel del innan (3-4 dgr/v) och gick verkligen ner, plus att det var så jävla kul! 
  • Anonym (69 kg)
    Anonym (vafanskajaggöra?) skrev 2012-04-01 00:45:48 följande:
    Tänker att jag skall försöka planera in 30 minuters promenad 2 dagar i veckan, och ett Zumba-pass till att börja med... Har Zumbat en hel del innan (3-4 dgr/v) och gick verkligen ner, plus att det var så jävla kul! 
    Låter jättebra! Zumba är ett av mina pass med!
    Anonym (69 kg) skrev 2012-04-01 00:49:07 följande:
    Låter jättebra! Zumba är ett av mina pass med!
    Det är så himla kul!!!! Vill du beskriva vad du äter på den dag- både veckodag och helg? 
  • En struts
    Anonym (vafanskajaggöra?) skrev 2012-04-01 00:22:48 följande:
    Förstod nog inte riktigt allt i ditt inlägg- men jag sammanfattar det med att dra in på godis, äta mer sunt och motionera mer... Jo, den tanken har slagit mig, typ 10 gånger om dagen... Förstår att jag måste ta tag i detta själv, hitta motivationen- men med varje misslyckande sjunker självförtroendet mer och mer...
    Ja, snärjde nog in mig i mitt eget inlägg! Kortfattat, skippa godiset! Jag ville väl bara analysera hur lätt det var helt plötsligt för mig att "bara skippa det" när man blev lite inspirerad av att dottern höll på. Och DÅ;  HADE JAG SLAVISKT VARIT TVUNGEN ATT KÖPA GODIS PRECIS VARJE DAG i ett par veckor! Vet inte vad det är med mig ibland? Men ibland kommer man också på att man kräks på det till slut.
  • Aloeveran
    Anonym (vafanskajaggöra?) skrev 2012-03-31 23:58:01 följande:
    Låter mer som om du hade maginfluensa faktiskt. 

Men om du är svårt sockerberoende (verkar ju så) så handlar det faktiskt om en sorts avgiftning innan kroppen anpassat sig till att använda andra energikällor än sockerarter=kolhydrater. Så ge inte upp! Här är en intressant sida om sockerberoende vittbegar.blogspot.se/

Om du trappar ned långsammare ska du se att det går bättre med LCHF! Läs mer här kolhydrater.ifokus.se/articles/4d712ed6b9cb46221d04501b-vanliga-fragor-svar

För att gå ned i vikt av träning måste man träna HÅRT minst 1 timme per dag (träna med puls på minst 140 slag i minuten). Många tror att det räcker med ett par promenader extra men forskning visar att det krävs betydligt mer än så om man inte samtidigt gör stora förändringar av kosten. Ett kilo motsvarar 7000 kcl. Så det gäller att träna mycket och hårt eller dra ned på maten.

www.styrkeprogrammet.se/traningsguide/32
Svar på tråden Nu orkar jag inte mer!! Vad fan skall jag göra??