• Anonym (Artrosan)

Får försäkringskassan meddelande automatiskt om man åker utomlands under sjukskrivning?

Ja.. man ska ju anmäla till försäkringskassan om man åker utomlands under sjukskrivning, även under långtidssjukskrivning.  Kommer dom då att göra en bedömning om man verkligen "har rätt" att åka utomlands? Får dom information automatiskt om man tex lämnar landet för en vecka?

• Svar på tråden Får försäkringskassan meddelande automatiskt om man åker utomlands under sjukskrivning?
  • Anonym

Japp, varenda svensk som lämnar sveriges gräns på ett eller annat sätt kollas mot alla sjukskrivningar. Sen kollas alla upp hur länge de ska vara borta, varför och när de kommer hem. Helt automatiskt......... eller hur tänkte du?

• Anonym (åkte utomlands)

Varför skulle dom få reda på det?
    Jag åkte utomlands 2 veckor när jag var sjukskriven för depression för 7 år sen. Jag behövde komma bort lite för att  må bättre. De fick då inte reda på det, vet inte ifall de hade brytt sig heller.

• Arktisk

Nej. Folk utresor och inresor i landet bekvakas inte av försäkringkassan. De har ingen aning om du far utomlands

• lotten77

Hm hur tänkte du nu, hur sjutton skulle de få reda på det helt automatiskt?

• Anonym

Ja på första frågan
    Nej på andra frågan

Så det är upp till dig om du vill vara ärlig och meddela dem och se vad dem säger eller om du bara sticker iväg.
    Det enda gången du riskerar något om du bara sticker iväg är att om du har någon annan i din vänskap som är avundsjuk anmäler att du har åkt iväg.

• Anonym (Artrosan)

Jag har en del kontakt med försäkringskassan så det är inte helt omöjligt att dom ringer mig under tiden jag är iväg tex.. Är lite nervös för det. Inte för att jag inte är sjuk utan för att dom ska göra bedömningen att jag inte är det och därför göra mig betalningsskyldig inte bara för den veckan utan även för det jag fått tidigare och ev ska få efter. Vid första kontakten med FK så påpekade hon extra noga hur viktigt det är att berätta för FK om man skulle åka utomlands.

• mammatill6

Men varför inte berätta det då? Och om de ringer på mobilen när du är utomlands så märker de ju inte det.

• Anonym (Artrosan)
    mammatill6 skrev 2012-04-01 11:03:46 följande:
    Men varför inte berätta det då? Och om de ringer på mobilen när du är utomlands så märker de ju inte det.
    Anledningen till att inte berätta är att jag är rädd att inte bli trodd på ang min sjukdom och att förlora rätten till sjukpenningen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-01 10:52:18 följande:
    Japp, varenda svensk som lämnar sveriges gräns på ett eller annat sätt kollas mot alla sjukskrivningar. Sen kollas alla upp hur länge de ska vara borta, varför och när de kommer hem. Helt automatiskt......... eller hur tänkte du?

Nej där har du fel flygplatspersonalen har anmälningsplikt allvarligt ts har du mycket kontakt och de ringer dig så ska du berätta att du åker och då är det upp till dem att bestämma om du är sjuk eller ej. Men det rimmar illa att inte arbeta men orka åka på utlandssemester om det inte är sånn för psoriasis/reumatismresa
  • Anonym

Jag har vänner som har olika reumatiska sjukdomar och ibland så är dem sjukskrivna länge perioder. Dem har alltid fått godkänt av försäkringskassan att åka iväg till varmare länder. Har även en vän som har ångest och deprission som är sjukskriven i flera månader som också har fått godkänt att åka iväg på semester  några gånger per år. Så har du något sånt så tror jag att FK godkänner att du åker iväg 1 vecka.

Svar på tråden Får försäkringskassan meddelande automatiskt om man åker utomlands under sjukskrivning?