• Anonym (Artrosan)

Får försäkringskassan meddelande automatiskt om man åker utomlands under sjukskrivning?

Ja.. man ska ju anmäla till försäkringskassan om man åker utomlands under sjukskrivning, även under långtidssjukskrivning.  Kommer dom då att göra en bedömning om man verkligen "har rätt" att åka utomlands? Får dom information automatiskt om man tex lämnar landet för en vecka?

• Svar på tråden Får försäkringskassan meddelande automatiskt om man åker utomlands under sjukskrivning?
  • Anonym

kan förså om detta inlägg kan sticka i folks ögon. sjukskriven  men kan åka utomlands på semester. andra får jobba för att de som är sjukskriva ska resa....

• Vinterankan

Om det är "ok" att åka utomlands beror ju helt på vad man är sjukskriven för. Om man är sjukskriven för depression så kan det säkert vara bra att få ett miljöombyte, om man är det för ledsjukdomar så kan det vara direkt hälsosamt att åka till varmare klimat under vintern. Om man däremot som jag var sjukskriven från ett fysiskt lätt arbete för graviditetsillamående så hade det såklart inte varit ok, jag var sjukskriven för att sova och vara stilla för att minska kräkningarna och hade jag kunnat åka utomlands så hade jag kunnat arbeta. 

Det är ju inte meningen att man ska få någon form av husarrest bara för att man är sjuk utan bedömningen måste ju göras beroende på sjukdom och det antar jag att den gör också.

• vännen

Det är ju risk för att någon i din närhet lämnar in en anmälan till fK om du åker utomlands utan tillstånd. Och det är kanske inte så roligt...

• Anonym (Krya på dig)

hej, vet ej om de får vet adet automatisjt.

minns en gång när någon myndghet ringde mig på mob när jag var utomlands och kommenterade att jag var just det, det var skrämmande. minns tyvärr int exakt men tror nog det var arbetsförmedlingen.

kram

• CeeJay

Man ska ALLTID ansöka, i god tid innan resan, om att få ha kvar sjukpenning under utlandsvistelse. Det ska även finnas underlag från sjukskrivande läkare att du inte försämras av läkaren alt att han/hon anser att det är ok för dig med en utlandsresa.

Vet inte vad som händer om detta uppdagas senare, att du varit utomlands utan att ansöka om att få behålla ersättningen - kanske inte mer än indragen sjukpenning? alt om Fk påbörjar en större utredning för att det kan tyckas att man "underhåller" mer viktig information. 

• Anonym (Artrosan)
    Anonym skrev 2012-04-01 11:24:15 följande:

kan förså om detta inlägg kan sticka i folks ögon. sjukskriven  men kan åka utomlands på semester. andra får jobba för att de som är sjukskriva ska resa....

Bitterhet som talar/skriver tydligen.. jag började jobba när jag var 16 och har alltid jobbat hårt, INGEN ska påstå att jag inte jobbar för mina semestrar, och jag har sällan råd att åka någonstans faktiskt. I detta fallet är det speciella omständigheter, har en son som är svårt deprimerad och behöver komma iväg, själv skulle jag föredra att vara hemma och vila men det är svårt att sätta sig själv före barnen ibland! Dessutom har jag ledbesvär som framgår av mitt alias om man tänker lite och behöver värme. Så förmodligen blir det "godkänt" av FK att jag åker iväg men skulle helst bara slippa bry mig hålla på att anmäla mig hit och dit.

Men som några har skrivit här, några som faktiskt svarar för att dom bryr sig och är vänliga, så är det nog bäst att jag ringer dom och berättar att jag ska åka bort, om jag nu åker.
  • Primmeling

Som nån annan skrev tidigare så får försäkringskassan automatiskt information exakt var du befinner dig varje dag. Tror de sätter i ett chip i dig första gången du begär ersättning.

Skämt åsido. Man har bara rätt rill sjukpenning om man är i sverige. Undantag om du ansökt om att få behålla sjukpenningen under utlandsvistelse i god tid innan o fått det beviljat. Åker du utan beviljande och det kommer fram måste du betala tillbaka all sjukpennning för tiden du varit utomlands.

• Anonym

Det är precis som flera här skriver ska du ansöka om att få behålla sjukpenningen. Försäkringskassan som står för din försörjning just nu vill få möjlighet att göra en bedömning om huruvida det är bra för din rehabilitering/behandling att åka utomlands. Om det är ledproblem är det säkert inga som helst problem, ,men själva inställningen du har är beklämmande... "vill slippa hålla på o anmäla hit o dit"

Det handlar om att du ska skicka in en blankett. Hur svårt kan det va? Om du åker utan att meddela och om det kommer fram så riskerar du att bli ifrågasatt rätt ordentligt samtidigt som du riskerar att bli återbetalningsskyldig. Det är rätt mycket jobbigare än att fylla i en blankett... i alla fall för de flesta. 

• Anonym (Artrosan)

Tack alla snälla som faktiskt svarat seriöst. Då ska jag ansöka, det kan inte vara något problem om vi åker till varmare land eftersom jag blir väldigt mycket bättre av värme (även om jag själv inte gillar värme), så jag lär få intyg av läkare också så min son kommer iväg lite.

Tack   Solig

• Anonym (L)

Min man är just nu sjukskriven för utmattningsdepression och vi hade redan innan han blev sjukskriven bokat en resa till London för att fira hans födelsedag. Läkaren tyckte det var bra med ett kortare miljöombyte och skrev det på sjukintyget + att han pratade med sin handläggare på FK  och hon beviljade resan. Alltid bäst att köra med öppna kort!

• Anonym (Krya på dig)

ja bra med öppna kort tycker jag med nuförtiden i mitt liv. men saker kan vara komplicerade o fk har ju blivit ganska fruktansvärd de sista åren... jag har absolut inget emot om nån sjuk eller arbetslös åker på en resa. KRAM på er alla! Lita på andra och att de kan ta hand om sig o ta bra beslut. Anmälarsamhället är jag helt emot.

Svar på tråden Får försäkringskassan meddelande automatiskt om man åker utomlands under sjukskrivning?