• Benjy

Till dig som kör bil och anser dig vara en erfaren förare..

Man eller kvinna?

Hur gammal är du?

Hur länge har du haft körkort?

Vad var svårast med att lära sig köra bil? (Parkera, backa, koppla, växla, regler, annat?)

Händer det att du blir du rädd bakom ratten, om ja, vad skrämmer dig?

I vilka situationer blir du stressad när du kör bil?

Hur hanterar du situationen när du blir stressad?

Hur gör du om du kör en längre sträcka och du blir riktigt sömnig?

Hur gör du om mobilen ringer under tiden du kör? 

Hur använder du blinkers i en cirkulationsplats?

Händer det att du skippar att ta på bältet när du ska köra?

Hur hanterar du situationen om en bil med märket ÖVNINGSKÖR kör framför dig?

Har du någon gång kört bil alkoholpåverkad?

Respekterar du högerregeln, eller struntar du i den och kör som om det vore huvudled?

• Svar på tråden Till dig som kör bil och anser dig vara en erfaren förare..
  • systeryster3

Kvinna, snart 20 år. Jag har haft körkort i 1 år och 10 månader.
    Det svåraste med att lära sig att köra var nog att hitta dragläget och veta när man ska växla... Och att hålla koll på allt samtidigt. Det som mest gör mig rädd bakom ratten är andra som precis har fått körkort och inte förstår riskerna. Jag har kompisar som kör upp emot 200 km/h på 90-vägar och sen inte fattar att bromssträckan är över 300 meter lång... eller att det inte bara är deras liv dom spelar med. Folk som inte ser risker eller tar hänsyn i trafiken gör mig rädd.

Stressad blir jag ganska lätt i statsmiljöer men då gör jag mitt bästa för att titta åt alla håll en extra gång och kanske ökar avstånd och andra säkerhetsåtgärder. Om någon övningskör så håller jag avståndet och försöker att inte stressa den som övningskör så gott det går. Ringer mobilen så svarar jag, men vet jag att jag ska köra en längre sträcka kopplar jag ofta in bluetoothen innan jag börjar köra så jag är beredd. I en rondell blinkar jag alltid ut och om jag ska till vänster blinkar jag så folk förstår att de behöver stanna.

Jag använder ALLTID bälte och skulle ALDRIG köra påverkad av alkohol eller droger. Helst inte arg heller då det försämrar omdömet.

Högerregel är jag dålig på, men snarare att jag släpper fram när jag är osäker än att kör på själv. JAg blir bättre dock och jag tänker på det när jag hamnar i sådana situationer.

• Lena

Man eller kvinna?
    kvinna

Hur gammal är du?
    32

1år

Vad var svårast med att lära sig köra bil? (Parkera, backa, koppla, växla, regler, annat?)
    växla

andra trafikanter som kör vårdslöst

När jag är osäker på vart jag ska och trafiken är tät

tänker det är viktigare att köra säkert än att köra fel och få vända

stannars och tar en paus

svarar om jag är ensam i bilen och trafiksituationen är lugn.

både in och ur

aldrig, jag vill fortsäta vara hel och levande

dubblar marginalerna

nepp och kommer aldrig göra det.

Respekterar du högerregeln, eller struntar du i den och kör som om det vore huvudled?
    lämnar företräde oftare än jag måste.

• josu
    Man eller kvinna?
     Kvinna
    Hur gammal är du?
    25 
    7 år 
    Fickparkera.
    Ja jag kan känna mig rädd om jag kör när det är mörkt och vinter där jag vet att det är mycket vilt. Bodde tidigare långt norrut och det var vanligt att älgar och renar sprang ut på vägen. De var nästan omöjliga att före de var ute på vägen
    Vid dåligt väder, när jag kör i nya städer, när jag kör med större släp typ sånna med kåpa.
    Kör försiktigare 
    Om det är möjligt stannar jag gärna och kliver ur bilen, drar ner på värmen och höjer volymen på radion, köper kaffe och nått godis/ eller tuggummi som är lite "svår" tuggat exempelvis brio 
    Om jag har högtalare/ eller handsfree svarar jag, annars ignorerar jag samtalet.  
    Blinkar alltid ut och ska jag vänster blinkar jag också 
    Nej, har alltid bälte 
    Håller längre avståd och har överseende. Jag minns hur det var när jag själv övningskörde 
    Nej
    Jag respekterar högerregeln 
  • Pimpinellan

Man eller kvinna?
    Kvinna

Hur gammal är du?
    43

6 år

Fickparkering! Växla upp snabbt. Bilens delar-kan fortfarande inte

Ja,flera saker,just därför kör jag inte bil i vissa situationer

Motorväg,långtradare,omkörningar

Kör inte där!

Händer inte-maken kör

Har ingen

Blinkar vänster om jag ska åt vänster och byter till högerblinkers precis innan jag ska ut. Alltid hö.blinkers när jag ska ut ifall nån fler finns där

ALDRIG!!!

Tar stor hänsyn,men kör som vanligt-vet  hur jobbigt det är!

NEJ!! Har aldrig varit onykter f.ö.

Om det skulle uppstå den sitsen,men det är så himla lite trafik där jag kör så det händer typ aldrig 

• Iris
    Man eller kvinna?
    Kvinna
    Hur gammal är du? 
    30 år  
    10 år

Planering, framförhållning i körningen. Att tränga sig fram i stadstrafik.

Plötsliga förändringar, att något oväntat sker (vilt på vägen, halka osv.)

Som ovan. Om jag tappar kontroll över situationen.  

Koncentrerar mig och försöker ta mig ur situationen.

Stannar bilen och tar en paus. Dricker kaffe, vatten och äter något. Sträcker på mig och tar lite frisk luft.

Oftast svarar jag ej. 

Om jag ska till vänster blinkar jag, och börjar med det innan jag kommer till rondellen.
    Annars blinkar jag ut ur rondellen.

Nej.

Ökar avståndet.

Nej.

Respekterar högerregeln (om det är den som gäller). 
  • Thedrjohn

Man eller kvinna? Man

Hur gammal är du? 36

Hur länge har du haft körkort? 16 år

Vad var svårast med att lära sig köra bil? (Parkera, backa, koppla, växla, regler, annat?) komplex trafik

Händer det att du blir du rädd bakom ratten, om ja, vad skrämmer dig? Ja, omkörande långtradare som vinglar.

I vilka situationer blir du stressad när du kör bil? Händer sällan/aldrig

Hur gör du om du kör en längre sträcka och du blir riktigt sömnig? vilar

Hur gör du om mobilen ringer under tiden du kör? svarar med handsfree

Hur använder du blinkers i en cirkulationsplats? både in och ut ur rondellen

Händer det att du skippar att ta på bältet när du ska köra? nej

Hur hanterar du situationen om en bil med märket ÖVNINGSKÖR kör framför dig? går det långsamt kör jag om vid bra tillfället

Har du någon gång kört bil alkoholpåverkad? ja, för 15 år sen

Respekterar du högerregeln, eller struntar du i den och kör som om det vore huvudled? respekterar alltid högerregel

• Ernst Hugo

Man eller kvinna? Man
    Hur gammal är du? 43
    Hur länge har du haft körkort? 25 år
    Vad var svårast med att lära sig köra bil? (Parkera, backa, koppla, växla, regler, annat?) Att verkligen förstå vidden av fartens och massans kraft bid högre hastigheter.
    Händer det att du blir du rädd bakom ratten, om ja, vad skrämmer dig? Uppenbart drog/alkoholpåverkade förare skrämmer mig.
    I vilka situationer blir du stressad när du kör bil?Tid att passa och sittandes i massiv kö och temp på över 30+
    Hur hanterar du situationen när du blir stressad? Tänker på vad det värsta är med situationen och hur jag kan agera i detta läge.
    Hur gör du om du kör en längre sträcka och du blir riktigt sömnig? Älskar att köra långt och vet att jag klarar upp till 36 timmar så länge man får mat o dryck.
    Hur gör du om mobilen ringer under tiden du kör?  Svarar :)
    Hur använder du blinkers i en cirkulationsplats? Ger tecken när jag är på väg ut ur cirkulationsplatsen.
    Händer det att du skippar att ta på bältet när du ska köra? Nej, använder alltid bälte.
    Hur hanterar du situationen om en bil med märket ÖVNINGSKÖR kör framför dig? Ökar uppmärksamheten på denna billens placering och agerande.
    Har du någon gång kört bil alkoholpåverkad? Ja (dagen efter)
    Respekterar du högerregeln, eller struntar du i den och kör som om det vore huvudled? Självklart följer jag högerregeln.

Postbanken, postbanken, pooostbanken....
  • Mandel

Man eller kvinna? Kvinna

Hur gammal är du? 38år

Hur länge har du haft körkort? 20år

Vad var svårast med att lära sig köra bil? (Parkera, backa, koppla, växla, regler, annat?) Att inte köra för fort

Händer det att du blir du rädd bakom ratten, om ja, vad skrämmer dig? När jag ser galningar i trafiken. Både gångare och motorburna.

I vilka situationer blir du stressad när du kör bil?När folk kör alldeles för sakta fast det är torrt väglag och solsken...

Hur hanterar du situationen när du blir stressad? Beror på vad som orsakat stressen. Barnen i bilen eller andra trafikanter.

Hur gör du om du kör en längre sträcka och du blir riktigt sömnig? Blir inte sömnig för jag kör inte så långt. Stannar och rastar regelbundet om jag åker längre och det är rumpan som säger ifrån först.

Hur gör du om mobilen ringer under tiden du kör? Har integrerat i bilen

Hur använder du blinkers i en cirkulationsplats? När jag ska ut ur den

Händer det att du skippar att ta på bältet när du ska köra? Nop

Hur hanterar du situationen om en bil med märket ÖVNINGSKÖR kör framför dig? Tar det extra lungt, håller extra avstånd, visar hänsyn och försöker inte stressa även om vederbörande får motorstopp 4 gånger på raken.

Har du någon gång kört bil alkoholpåverkad? Nej

Respekterar du högerregeln, eller struntar du i den och kör som om det vore huvudled? Jag följer högerregeln och kan ibland bli irriterad på de som inte lärt sig detta med utfarter heller...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • pigglet
    Man eller kvinna?
    kvinna

Hur gammal är du?
    38 år

20 år

fickparkera, annars var det inte särskilt svårt

när jag känner att jag gjort en dålig bedömning, tex kört ut lite för nära en annan bil. Eller när någon annan gör något liknande, så där så man får bromsa och tänka "hur ska det här gå?" Om jag känner att det inte är säkert att jag hinner bromsa, tex för att det var halkigare än jag trodde just där.

Om jag har bråttom  ;)
    Eller om folk krypkör i 60-70 på en torr 90-väg i dagsljus, eller inte får sig in i en rondell, eller på annat sätt beter sig osäkert och står i vägen för mig.

Jag pratar för mig själv i bilen "men SNÄLLA - flytta på dig!". Gör kanske en alltför vågad omkörning ibland.

Har knappt hänt. Skulle stanna och gå ut en stund. Köra kall luft i bilen. Äta godis.

Har ingen mobil. Men jag skulle nog svara.

Blinkar innan  om jag ska svänga vänster. Blinkar när jag ska ut ur rondellen.

Nej - ALDRIG!

Ler lite överseende och tar det lite extra lugnt och försöker vara observant på ev. oväntade manövrar. Kör om om bilen ligger i vägen för mig.

NEJ!!! Blir helt tokig bara av tanken att en del gör det!!

Jag respekterar den, men inte hur länge som helst. Står någon och tvekar så kör jag, finns liksom ingen anledning att vi ska stå där båda två. 
  • Grande Rock

Man eller kvinna?
    Man

Hur gammal är du?
    36

17 år

att ta in hela omgivningen

Ja, Vilt

när bakomvarande fordon ligger "för nära"

försöker få irritationsobjektet att passera

stannar och vilar (har lärt mig det den hårda vägen)

Lite beroende på trafiksituation, men oftast svarar jag

på väg ut

Det har hänt, men det är numera mycket sällsynt

håller extra avstånd eller kör om, beroende på situation

Har kört dagen efter vid enstaka tillfällen utan att veta om jag förbränt sista droppen

Ja, där det behövs.

Svar på tråden Till dig som kör bil och anser dig vara en erfaren förare..