Man eller kvinna?
kvinna
Hur gammal är du?
38 år
Hur länge har du haft körkort?
20 år
Vad var svårast med att lära sig köra bil? (Parkera, backa, koppla, växla, regler, annat?)
fickparkera, annars var det inte särskilt svårt
Händer det att du blir du rädd bakom ratten, om ja, vad skrämmer dig?
när jag känner att jag gjort en dålig bedömning, tex kört ut lite för nära en annan bil. Eller när någon annan gör något liknande, så där så man får bromsa och tänka "hur ska det här gå?" Om jag känner att det inte är säkert att jag hinner bromsa, tex för att det var halkigare än jag trodde just där.
I vilka situationer blir du stressad när du kör bil?
Om jag har bråttom ;)
Eller om folk krypkör i 60-70 på en torr 90-väg i dagsljus, eller inte får sig in i en rondell, eller på annat sätt beter sig osäkert och står i vägen för mig.
Hur hanterar du situationen när du blir stressad?
Jag pratar för mig själv i bilen "men SNÄLLA - flytta på dig!". Gör kanske en alltför vågad omkörning ibland.
Hur gör du om du kör en längre sträcka och du blir riktigt sömnig?
Har knappt hänt. Skulle stanna och gå ut en stund. Köra kall luft i bilen. Äta godis.
Hur gör du om mobilen ringer under tiden du kör?
Har ingen mobil. Men jag skulle nog svara.
Hur använder du blinkers i en cirkulationsplats?
Blinkar innan om jag ska svänga vänster. Blinkar när jag ska ut ur rondellen.
Händer det att du skippar att ta på bältet när du ska köra?
Nej - ALDRIG!
Hur hanterar du situationen om en bil med märket ÖVNINGSKÖR kör framför dig?
Ler lite överseende och tar det lite extra lugnt och försöker vara observant på ev. oväntade manövrar. Kör om om bilen ligger i vägen för mig.
Har du någon gång kört bil alkoholpåverkad?
NEJ!!! Blir helt tokig bara av tanken att en del gör det!!
Respekterar du högerregeln, eller struntar du i den och kör som om det vore huvudled?
Jag respekterar den, men inte hur länge som helst. Står någon och tvekar så kör jag, finns liksom ingen anledning att vi ska stå där båda två.