• Anonym (Lurad)

Lurad på arv? Hur vet man?

vart kan man få reda på tillgångar mm efter någons bortgång? Är bouppteckningen offentlig?

Taxering? Hur fungerar allt? Även om det är långt tillbaka?

Om en vuxen med 2 barn avlider, barnen ej myndiga. den vuxna var ogift. Vem tar hand om bouppteckningen? Syskonen? Får syskon ärva före barn?

När denne vuxna färöldrar (far/mor föräldrar till barnen) sedan avlider, har barnen rätt till deras arv? Den vuxne har flera syskon.

Dvs först dör min ogifte förälder, sedan hans förälder, den andre bor kvar i orubbat bo och sedan dör den siste föräldern.

Hur vet man om man har en arvsrätt? Har inte ens blivit kallad till någon som helst slags bouppteckning, utan bara fått en låda med minnessaker. Min förälders syskon har skött allt, utan att ge mig och mitt syskon insyn.

Att de gör så är för att de skyller min förälders död på min andra förälder, och avskyr oss.

Min förälder må b**a i h*etet men, det vore skoj att vända skulder som han gett mig till mindre iaf..

Är precis myndig, så nu borde jag kunna få insyn?

//

• Svar på tråden Lurad på arv? Hur vet man?
  • gravid

Barn ärver föräldrar
    Finns inga barn eller handra hälft ärver den dödes föräldrar.
    Finns inga föräldrar till den döde ärver den dödes syskon.

• Ramborg

Bouppteckningen bör finnas registrerad hos Skatteverket. Ring och begär ut en kopia. 0771-567567 har jag för mig.

42.
  • Lena

Barn har alltid rätt till arv oavsett testamente.

Kontakta en advokat om du misstänker det fanns tillgångar.

• mpermper

Jag har oerhört svår att tro att du skulle kunna bli lurad på ditt bröstarv då det ska göras en boppteckning inom tre månader efter dödsfallet och denna ska registreras på Skatteverket. Du är registrerad i folkbokföringen som barn till dina föräldrar. Syskon ärver inte före barn. Barn är bröstarvingar och ärver både före syskon och föräldrar,.

• mammassnosa

I första hand ärver makar (gifta personer) varandra. Därefter barn till den avlidne. Om den avlidnes barn är döda men i sin tur har barn så ärver dom, dvs barnbarn ärver. Om det inte finns någon make/maka eller barn ärver den avlidnes föräldrar. Finns inte de heller ärver syskon till den avlidne. Allt detta ska regleras i en bouppteckning som ska in ihop med en släktutredning till skatteverket och bli godkänt. Släktutredningen kommer också frpn skatteverket och är baserad på vilka släktskap som finns registrerade, t.ex vem som har vilka barn, är gift med vem osv. Efter att själv ha gjort en bouppteckning så tycker jag att det borde vara omöjligt att lura någon på ett arv. Och oftast tar man juridisk hjälp av t.ex begravningsbyrån för att göra bouppteckningen då det inte är helt lätt att göra en som är juridiskt korrekt.

• mammassnosa

Visst ja! Även om man är gift så ärver särkullbarn (barn från innan det äktenskapet) sin del direkt. Makan/maken ärver det som är kvar sen.

• Anonym (Lurad)

Men vem gör en bouppteckning då? Min förälders syskon? Eller begraviningsbyrån? 

Så om min förälder är död när dennes föräldrar dör så kan inte vi få ärva dennes del av far/morföräldrarna?

Ex. Min Mamma Anki dör 1980. Hennes pappa Sven dör 1990, min farmor Bea sitter i orubbat bo. När Bea dör ska barnen (mina mostrar) dela på arvet. Men min mamma Anki har ingen arvsrätt och således inte vi? För arvsrätten försvann när mamma Anki dog? Är det rätt?

• Lena

Är ett barn dött får dess barn dela på den delen av arvet. Dock vet jag inte om det kan testamenteras bort.

Man kan överklaga bouppteckningar inom en begränsad tid. Kontakta en advokat

• Anonym
    Anonym (Lurad) skrev 2012-04-01 22:59:13 följande:
    Men vem gör en bouppteckning då? Min förälders syskon? Eller begraviningsbyrån?  Så om min förälder är död när dennes föräldrar dör så kan inte vi få ärva dennes del av far/morföräldrarna? Ex. Min Mamma Anki dör 1980. Hennes pappa Sven dör 1990, min farmor Bea sitter i orubbat bo. När Bea dör ska barnen (mina mostrar) dela på arvet. Men min mamma Anki har ingen arvsrätt och således inte vi? För arvsrätten försvann när mamma Anki dog? Är det rätt?  

Nej. När Anki dog flyttades hennes arvsrätt vidare till hennes barn, alltså till er.
  • mpermper
    mammassnosa skrev 2012-04-01 22:50:14 följande:
    I första hand ärver makar (gifta personer) varandra. Därefter barn till den avlidne. Om den avlidnes barn är döda men i sin tur har barn så ärver dom, dvs barnbarn ärver. Om det inte finns någon make/maka eller barn ärver den avlidnes föräldrar. Finns inte de heller ärver syskon till den avlidne. Allt detta ska regleras i en bouppteckning som ska in ihop med en släktutredning till skatteverket och bli godkänt. Släktutredningen kommer också frpn skatteverket och är baserad på vilka släktskap som finns registrerade, t.ex vem som har vilka barn, är gift med vem osv. Efter att själv ha gjort en bouppteckning så tycker jag att det borde vara omöjligt att lura någon på ett arv. Och oftast tar man juridisk hjälp av t.ex begravningsbyrån för att göra bouppteckningen då det inte är helt lätt att göra en som är juridiskt korrekt.
    Mja, det där med makars arvsrätt till varandra funkar enbart om man lever i kärnfamilj med gemensamma barn alternativt utan barn. I ett äktenskap där det enbart finns särkullsbarn så delas boet på mitten och den ena halvan går till den efterlevande maken/makan och den andra till den avlidnes/avlidnas barn. Förutsatt att man inte reglerat något med t ex äktenskapsförord.
Svar på tråden Lurad på arv? Hur vet man?