• Noli

Panik! Vill plantera men kan ingenting!

Hej alla duktiga! Här kommer en person utan ett enda grönt finger någonstans, som verkligen skulle behöva lite råd och tips. Jag flyttade till hus i juni, och till huset hör en tomt som är väldigt "tom". Ett par större buskar, ett igenvuxet trädgårdsland och några vinbärsbuskar är det som finns, i övrigt inte en enda rabatt eller dylikt. Trädgården känns just nu väldigt kal och opersonlig, så det vill jag försöka råda bot på.

Förra året gjorde vi ingenting med trädgården, men i år vill jag gärna anlägga några rabatter och ordna blomlådor åtminstone. Väntar barn nummer två i slutet av juli så jag bör nog inte ta på mig alltför mycket med tanke på foglossning etc.

Jag vill dock gärna så fröerna själv, och misstänker att man bör börja med det snart. Det jag tycker är svårast är att veta vad jag ska välja bland alla olika sorter på marknaden, som passar i olika jord, olika klimat, bör vara lättsådda etc. Det är en djungel helt enkelt!

Har formulerat några frågor nedan som jag hoppas få hjälp med. Vet inte riktigt vad ni kunniga behöver veta innan men tomten ligger i zon 5 (gränsar till zon 6) längs norrlandskusten, och ena sidan är i söderläge och den andra mot norr. Tomten är väldigt öppen och solig. 

* Jag vill få upp blomlådor under fönstren, några på södersidan och några mot norr. Kan ni tipsa om lämpliga sorter? Det är viktigare att det är lättsådda, lättskötta och blommar länge än att de är snygga. Kan man blanda flera olika sorter eller bör man hålla sig till en och samma i varje låda? Tänker på om det ska vara olika jord etc.

* Förra året byggde vi en stor altan i söderläge som jag gärna vill ha en rabatt runt om. Ska man tänka på något särskilt när man anlägger rabatter eller är det bara att gräva och fylla med jord? Tips på lämpliga blommor/små buskar till dem? 

Håller tummarna för att någon orkar läsa min långa text och ge lite tips

• Svar på tråden Panik! Vill plantera men kan ingenting!
  • RiNan

Hoppas du får svar då jag också behöver plantera men inte kan så mycket. Har en väldigt grönfingrig granne som jag tar till mig mycket av. Har googlat lite på blommor, vilka som passar till vad etc.
    Innan man sår ska kylan gått ur marken så än är det inte jättebråttom. Men man kan så i lådor inomhus och sen plantera ut när marken är varmare.
    Tänk på att hitta blommor där en del blommar på våren, en del på sommaren och en del på hösten.

Vad jag förstått så tar man bort ogräs, gräver till jorden, lägger i ny jord, planterar och vattnar. Vattnar man jorden ett dygn innan dem ska grävas är den mjukare och mer lättarbetad. Sen lägger grannen på sånt barkmull eller vad det nu heter. Håller visst ogräsen borta.

• Khaleesi

Satsa på sådant som är tåligt och lättodlat. Så fröna glest och plantera om plantorna i egna små krukor så snart de går att hantera.

Dessa är enka att börja med (=svåra att misslyckas med):

-Tagetes i alla varianter
    -Krasse (slingerkrasse, buskkrasse)
    -Aster (men de börjar inte blomma förrän ganska sent)

Slingerväxter som luktärt, Blomman för dagen, Svartöga mfl är också väldigt tacksamma. De kan antingen hänga från kanten på en blomlåda, eller ledas upp att klättra mot väggar och spaljéer eller kravla omkring och täcka marken (om de inte hittar något att klättra på).

Vill du blanda ut med något ätbart så växer både sallat och sockerärtor som rena ogräset.

Lycka till!

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Khaleesi

Något annat som är en vinnare i enkelhet är att gräva ner massor av vårblommande lökar i höst. Det kanske inte känns så aktuellt just nu, men just den här tiden när det börjar tina är man otroligt glad åt det man grävde ner förrea hösten. Många lökväxter som krokus, scilla mfl förökar sig dessutom, så de blir bara fler och fler för varje år!

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Crea Diem

Nya rabatter: Gräv bort grässvålen och luckra upp jorden ett spadtag djupt. Häll på några säckar kogödsel och lika många säckar barkmylla, ca 5-10 cm tjockt lager av vardera! (5 för hundra på tex k-rauta duger bra). Blanda om hjälpligt med spade eller grep. Plantera det du vill ha, fråga i plantskolan - om du söker upp en mindre privat plantskola får du massor med bra hjälp, på plantagen eller blomsterlandet kan det vara sämre med hjälp.

I blomlådorna i söderläge kan jag rekommendera pelargoner, surfina, millionbells, tagetes mm. I norrläge är fuchsia helt oslagbara och uderbara. Jord till lådorna, tja vanlig blomjord eller om du vill betala mera U-jord. Oavsett vilken jord du väljer så bör du gödselvattna regelbundet då sommar blommor vill ha massor med 'mat'. 

Vinbärsbuskarna kan du se över nu, rensa bort gräs/ogräs under dem så att du får bar jord under hela busken, lägg på 5 cm kogödsel. Klipp eventuellt bort ett par av de grövsta äldsta grenarn i varje buske, så att den blir luftigare och de yngre grenarna som ger mer skörd får mera ljus och utrymme. Klart! 

Det här med jord kan verka vara en helt galen djungel med tanke på hur många sorter det finns i plantskolan. Men de enda sorter man egentligen behöver är en planteringsjord och ev en surjord för ex rhododenderon. Allt annat är bara för att få sälja mera............ Vanlig blomjord till krukväxterna inne, den går också bra att använda i krukor och lådor ute.

Såjord kan vara bra till frösådder då det är lite lättare att få fröna att gro i den, men oftast går det bra med vanlig blomjord (inte fan är det nån som har ut såjord där fröerna landar ute i naturen!)   

• Noli
    RiNan skrev 2012-04-02 08:17:24 följande:
    Hoppas du får svar då jag också behöver plantera men inte kan så mycket. Har en väldigt grönfingrig granne som jag tar till mig mycket av. Har googlat lite på blommor, vilka som passar till vad etc.
    Innan man sår ska kylan gått ur marken så än är det inte jättebråttom. Men man kan så i lådor inomhus och sen plantera ut när marken är varmare.
    Tänk på att hitta blommor där en del blommar på våren, en del på sommaren och en del på hösten.

Vad jag förstått så tar man bort ogräs, gräver till jorden, lägger i ny jord, planterar och vattnar. Vattnar man jorden ett dygn innan dem ska grävas är den mjukare och mer lättarbetad. Sen lägger grannen på sånt barkmull eller vad det nu heter. Håller visst ogräsen borta.
    Vad roligt med en till nybörjare! Vi kanske kan hjälpas åt i denna tråden för att få ordning på röran Du verkar dock mer kunnig än mig, jag hade inte alls tänkt på att "sprida ut" blommor under säsongen i enlighet med  när de blommar. Bra tips!
    Khaleesi skrev 2012-04-02 08:17:54 följande:
    Satsa på sådant som är tåligt och lättodlat. Så fröna glest och plantera om plantorna i egna små krukor så snart de går att hantera.

Dessa är enka att börja med (=svåra att misslyckas med):

-Tagetes i alla varianter
    -Krasse (slingerkrasse, buskkrasse)
    -Aster (men de börjar inte blomma förrän ganska sent)

Slingerväxter som luktärt, Blomman för dagen, Svartöga mfl är också väldigt tacksamma. De kan antingen hänga från kanten på en blomlåda, eller ledas upp att klättra mot väggar och spaljéer eller kravla omkring och täcka marken (om de inte hittar något att klättra på).

Vill du blanda ut med något ätbart så växer både sallat och sockerärtor som rena ogräset.

Lycka till!
    Khaleesi skrev 2012-04-02 08:41:19 följande:
    Något annat som är en vinnare i enkelhet är att gräva ner massor av vårblommande lökar i höst. Det kanske inte känns så aktuellt just nu, men just den här tiden när det börjar tina är man otroligt glad åt det man grävde ner förrea hösten. Många lökväxter som krokus, scilla mfl förökar sig dessutom, så de blir bara fler och fler för varje år!
    Crea Diem skrev 2012-04-02 10:58:32 följande:

Nya rabatter: Gräv bort grässvålen och luckra upp jorden ett spadtag djupt. Häll på några säckar kogödsel och lika många säckar barkmylla, ca 5-10 cm tjockt lager av vardera! (5 för hundra på tex k-rauta duger bra). Blanda om hjälpligt med spade eller grep. Plantera det du vill ha, fråga i plantskolan - om du söker upp en mindre privat plantskola får du massor med bra hjälp, på plantagen eller blomsterlandet kan det vara sämre med hjälp.

I blomlådorna i söderläge kan jag rekommendera pelargoner, surfina, millionbells, tagetes mm. I norrläge är fuchsia helt oslagbara och uderbara. Jord till lådorna, tja vanlig blomjord eller om du vill betala mera U-jord. Oavsett vilken jord du väljer så bör du gödselvattna regelbundet då sommar blommor vill ha massor med 'mat'. 

Vinbärsbuskarna kan du se över nu, rensa bort gräs/ogräs under dem så att du får bar jord under hela busken, lägg på 5 cm kogödsel. Klipp eventuellt bort ett par av de grövsta äldsta grenarn i varje buske, så att den blir luftigare och de yngre grenarna som ger mer skörd får mera ljus och utrymme. Klart! 

Det här med jord kan verka vara en helt galen djungel med tanke på hur många sorter det finns i plantskolan. Men de enda sorter man egentligen behöver är en planteringsjord och ev en surjord för ex rhododenderon. Allt annat är bara för att få sälja mera............ Vanlig blomjord till krukväxterna inne, den går också bra att använda i krukor och lådor ute.

Såjord kan vara bra till frösådder då det är lite lättare att få fröna att gro i den, men oftast går det bra med vanlig blomjord (inte fan är det nån som har ut såjord där fröerna landar ute i naturen!)   

Tusen tack för era tips! Det är guld värt, och jag känner redan att det börjar bli lite enklare och roligare! Jag har tagit till mig allt ni skrivit, t ex vet jag ju inte alls hur man sköter vinbärsbuskar men det börjar klarna nu. Tyvärr är dock marken fortfarande täckt med ett tjockt lager snö här så jag får avvakta innan jag kan börja fast det kliar i fingrarna.

Jag ska absolut åka till en plantskola och höra mig för! Funderar litegrann på vilka perenner som kunna kunna vara lämpliga till rabatten som ska göras runt altanen, där det är solläge på två sidor och halvskugga på en. Jag skulle vilja ha två rader med en högre sort baktill, och en lägre sort fram. Har ni några tips på lättskötta, tåliga sorter som skulle kunna passa en nybörjare? Har hört att "buskigare" sorter ofta är tåliga men är osäker på om det stämmer... 
  • och

För att det ska se snyggt ut bör rabatten vara ca en och en halv meter djup, och plantera inte i rader, utan i grupper om ojämna antal. Antar att ni har mycket snö vintertid, annars kan det vara bra att fundera på vintergröna växter med.

Köp inte en massa dyrt på plantskolan, gå runt och kika hos grannarna. När du hittar ngn som har en fin trädgård stannar du till och hör om det går att få lite när han eller hon ändå ska dela sina plantor. Då vet du att du får sånt som är tåligt avseende zon, och kan säkert få massor med goda råd med.

The hard way is the right way.
  • ManMa

Till lådor i söderläge brukar jag ha petunior, pelargoner och hänglobelia blandat. Har dock aldrig lyckats riktigt bra med att så petunior själv....brukar köpa små plantor. Petuniorna blommar länge, länge om man är duktig att plocka bort de färdigblommade blommorna ofta. Knipsa av dem precis under den vissnade blommar så kommer det nya. Vattna inte petunior för mycket, då blir de långa och spretiga. Pelargonerna kan du spara (övervintra i mörkt, svalt rum) till nästa år, ta sticklingar av och på så sätt få fler och billigare till nästa sommar :)

Till norrläge skulle jag också säga fuchsia.  Det enda som hittills funkat riktigt bra för mig i alla fall.

Rabatter...Jag är väldigt förtjust i stockrosor och trivs i sol, de blir höga.  I halvskugga i framkant är funkia (hosta) en tacksam marktäckare. Blommorna är oansenliga, men fint bladverk som står länge. De täcker marken bra och hjälper därmed mot ogräs.

Lycka till!

• RiNan

Klart vi kan hjälpas åt!
    Inte mycket jag kan men har själv fått tips
    Vi har ju inte snö längre här i Västerås så det börjar närma sig för mig att vända jorden och blanda med ny jord. Tänkte faktiskt skippa gödslingen. Har barn och hundar som springer runt på den lilla bakgården och min granne som har en helt otrolig gård gödslar aldrig utan köper plantagens jord och blandar med sin. I början på maj ska jag så blommor men måste klura ut vad jag ska så.

Imorgon ska jag lägga några potatisar i hink med Barnen samt så smultronfrön i äggkartong.

• En till mamma

Jag är oxå nybörjare, vi flyttade till huset hösten -09 hela -10 bara kollade vi vad som fanns och hur det växte (klippte såklart gräsmattan) sommaren -11 gick åt att ta ner en massa gjorde inget annat än att sågade er buskar och slyträd.

Köpte 4st pallkragar förra våren som jag gjorde små trädgårdsland i. Det var super roligt. hade dill, morötter, sallad, sockerärtor. Så det kan jag varmt rekomendera, jätte roligt när man kan gå ut i landet och plocka det man sedan ska äta. Iår blir det även lite örter. Har även sått smultonen inne (igår)

Jag vill även ha ett plommonträd, men maken vägrar. Han tycker att han sågat ner så mycket nu så då kan man inte sätta nya träd. hoppas på att jag kan få honom att ändra sig.

Men det största projeketet i år blir nog ändå äppleträden, har två äppleträd. Ett gammalt och ett lite yngre bägge har inte blivit gallrade någonsin tror jag. Så om någon vet någon bra hemsida hur man gör så är jag evigt taksam. (gärna med massor av bilder)       

• Noli
    och skrev 2012-04-05 20:28:37 följande:
    För att det ska se snyggt ut bör rabatten vara ca en och en halv meter djup, och plantera inte i rader, utan i grupper om ojämna antal. Antar att ni har mycket snö vintertid, annars kan det vara bra att fundera på vintergröna växter med.

Köp inte en massa dyrt på plantskolan, gå runt och kika hos grannarna. När du hittar ngn som har en fin trädgård stannar du till och hör om det går att få lite när han eller hon ändå ska dela sina plantor. Då vet du att du får sånt som är tåligt avseende zon, och kan säkert få massor med goda råd med.
    Okej, alltså 1,5 meter bred? Det var bredare än jag hade tänkt men det kanske är så rabatter brukar vara, jag måste nog snoka hos lite grannar så som skriver och se hur de har det Inga rader - check!
    ManMa skrev 2012-04-05 20:42:41 följande:
    Till lådor i söderläge brukar jag ha petunior, pelargoner och hänglobelia blandat. Har dock aldrig lyckats riktigt bra med att så petunior själv....brukar köpa små plantor. Petuniorna blommar länge, länge om man är duktig att plocka bort de färdigblommade blommorna ofta. Knipsa av dem precis under den vissnade blommar så kommer det nya. Vattna inte petunior för mycket, då blir de långa och spretiga. Pelargonerna kan du spara (övervintra i mörkt, svalt rum) till nästa år, ta sticklingar av och på så sätt få fler och billigare till nästa sommar :)

Till norrläge skulle jag också säga fuchsia.  Det enda som hittills funkat riktigt bra för mig i alla fall.

Rabatter...Jag är väldigt förtjust i stockrosor och trivs i sol, de blir höga.  I halvskugga i framkant är funkia (hosta) en tacksam marktäckare. Blommorna är oansenliga, men fint bladverk som står länge. De täcker marken bra och hjälper därmed mot ogräs.

Lycka till!
     Tack för dina tips på blomsorter, de är noterade! Blir nog helt klart fuschia i norrläge, blir nog perfekt på den icke-soliga framsidan. Det här med att ansa och rensa är jag verkligen helt värdelös på, men jag tar till mig det du skriver
    RiNan skrev 2012-04-05 23:51:07 följande:
    Klart vi kan hjälpas åt!
    Inte mycket jag kan men har själv fått tips
    Vi har ju inte snö längre här i Västerås så det börjar närma sig för mig att vända jorden och blanda med ny jord. Tänkte faktiskt skippa gödslingen. Har barn och hundar som springer runt på den lilla bakgården och min granne som har en helt otrolig gård gödslar aldrig utan köper plantagens jord och blandar med sin. I början på maj ska jag så blommor men måste klura ut vad jag ska så.

Imorgon ska jag lägga några potatisar i hink med Barnen samt så smultronfrön i äggkartong.
    Okej, ingen gödsling kanske behövs då! Det här med jordsorter är verkligen förvirrande, jag förstår mig inte alls på bra och dålig jord. Tror det är bra med tips från t ex grannar som du fått, och så kör man på det. Jag ska ju anlägga helt nya rabatter då det inte finns några, så jord osv blir ju verkligen från "scratch" i år.
    En till mamma skrev 2012-04-06 15:09:14 följande:
    Jag är oxå nybörjare, vi flyttade till huset hösten -09 hela -10 bara kollade vi vad som fanns och hur det växte (klippte såklart gräsmattan) sommaren -11 gick åt att ta ner en massa gjorde inget annat än att sågade er buskar och slyträd.

Köpte 4st pallkragar förra våren som jag gjorde små trädgårdsland i. Det var super roligt. hade dill, morötter, sallad, sockerärtor. Så det kan jag varmt rekomendera, jätte roligt när man kan gå ut i landet och plocka det man sedan ska äta. Iår blir det även lite örter. Har även sått smultonen inne (igår)

Jag vill även ha ett plommonträd, men maken vägrar. Han tycker att han sågat ner så mycket nu så då kan man inte sätta nya träd. hoppas på att jag kan få honom att ändra sig.

Men det största projeketet i år blir nog ändå äppleträden, har två äppleträd. Ett gammalt och ett lite yngre bägge har inte blivit gallrade någonsin tror jag. Så om någon vet någon bra hemsida hur man gör så är jag evigt taksam. (gärna med massor av bilder)       

Härligt att höra att det fungerat bra med pallkragar! Det är nog det jag ser fram emot mest att få börja med, lite jordgubbsplantor, sallad osv. Har längtat flera år på att kunna plocka sådant i en egen trädgård som när man var liten Plommonträd och äppelträd skulle jag med gärna ha, men vi bor tyvärr för långt norrut för att de ska funka och bli bra. Äppelträd kan man ju ha men det blir oftast väldigt små och sura äpplen tyvärr.

• och
    Noli skrev 2012-04-11 13:59:17 följande:
    En fråga till er alla; vad tror ni om färdiga paket som man köper? Det skulle verkligen vara guld för mig som inte vet vilka blommor som går bra ihop, ska ha samma förhållanden etc. Då tänker jag mig något i stil med detta: shop.na.se/index.php/fraktfritt/perennpaket-s...

Är det något att ha?
    Det var väl en trevlig idé.

Det torde vara små pluggplantor, alltså extremt små plantor. Men bra pris och de tar sig med tiden. 
    The hard way is the right way.
  • En Anna

Åh, här vill jag vara med!!
    Vi köpte också hus med stor tom tomt och vill gärna få lite ordning på den. Har läst igenom allting och tar med mig det i mitt försök till planering :)

• Noli
    och skrev 2012-04-11 21:52:55 följande:
    Det var väl en trevlig idé.

Det torde vara små pluggplantor, alltså extremt små plantor. Men bra pris och de tar sig med tiden. 
    Låter lovande! Nackdelen är ju att man inte får välja blommorna själv förstås. Fördelen är dock att jag ändå inte kan välja lämpliga sorter själv

Jag kommer ju dock att plantera sent, eftersom jag bor ganska långt norrut så jag kan väl inte räkna med nån prunkande rabatt i år isåfall men det gör inte så mycket om det tar sig till nästa år. Bara jag lyckas hålla liv i dem!
    En Anna skrev 2012-04-11 22:10:05 följande:
    Åh, här vill jag vara med!!
    Vi köpte också hus med stor tom tomt och vill gärna få lite ordning på den. Har läst igenom allting och tar med mig det i mitt försök till planering :)
    MaryW skrev 2012-04-11 22:32:04 följande:
    Favoritar på mobilen! :)
    Vad roligt med fler intresserade! Fyll gärna på här med frågor ni har, eller bara uppdateringar om vad ni gör i planteringsväg

Själv har jag sått tomatfrön som nu står i fönsterbänken, det är första gången så jag har inte så höga förväntningar. Men kul att prova på. Tanken är att de ska stå ute i stora krukor på altanen sen om de tar sig, tycke det är så vacker med tomatplantor och väldigt gott förstås
  • En till mamma

Pallkragar fungerar jätte bra, är så stolt över mina små växter, persilja kommer vi ha till förbannelse. 

Nu ska ni få en korkad fråga nu under påsk fick jag en kruka med mini påskliljor, kan man plantera ut dessa??? och hur gör jag då?? kommer de nästa år?   

• RiNan

Jag har inte fått något gjort på uteplatsen. Har varit kallt och otrevligt. Alla buskar är dock beskurna och stenar som ska vara runt rabatten inhämtade.

Alla blommor jag kollat på ska sås ute i jord i maj. Finns det några fina (gärna rosa eller lila) som ska förplanteras inne?

Tror man kan lägga ner påskliljelökar. Man gör det på hösten om jag inte har fel. Tills dess tror jag de ska förvaras svalt? Kanske helt fel men har för mig att jag hört nåt sånt

• Hillbilly

Jag hakar på. Köpte hus för drygt ett år sedan och är helt nollställd. Förra våren och sommaren gick åt till att rensa överallt, träd, löv och sly... Nu vet vi vad som finns, och vi vill plantera blommor/buskar.

Idag har hela dagen gått åt till att rensa rabatten runt flaggstången, där det har varit igenvuxet med gräs- har stenar runt, så rabatten är ca 2 m i diameter. Det finns pioner, som jag sparat. Har grävt upp gräset och skakat av jorden- sen då? Förmiddag/tidig em sol där..vad sätta? Rosor?

Sen en rabatt med förmiddagssol... Vet inget om väderstreck... vad kan man ha där?

Sen en rabatt med sol hela dagen...Tänkte sätta tomater där. Har fått små förgrodda plantor.. Funkar det tro? Vilka blommor funkar?

Svar på tråden Panik! Vill plantera men kan ingenting!