och skrev 2012-04-05 20:28:37 följande:
För att det ska se snyggt ut bör rabatten vara ca en och en halv meter djup, och plantera inte i rader, utan i grupper om ojämna antal. Antar att ni har mycket snö vintertid, annars kan det vara bra att fundera på vintergröna växter med.
Köp inte en massa dyrt på plantskolan, gå runt och kika hos grannarna. När du hittar ngn som har en fin trädgård stannar du till och hör om det går att få lite när han eller hon ändå ska dela sina plantor. Då vet du att du får sånt som är tåligt avseende zon, och kan säkert få massor med goda råd med.
Okej, alltså 1,5 meter bred? Det var bredare än jag hade tänkt men det kanske är så rabatter brukar vara, jag måste nog snoka hos lite grannar så som skriver och se hur de har det

Inga rader - check!
ManMa skrev 2012-04-05 20:42:41 följande:
Till lådor i söderläge brukar jag ha petunior, pelargoner och hänglobelia blandat. Har dock aldrig lyckats riktigt bra med att så petunior själv....brukar köpa små plantor. Petuniorna blommar länge, länge om man är duktig att plocka bort de färdigblommade blommorna ofta. Knipsa av dem precis under den vissnade blommar så kommer det nya. Vattna inte petunior för mycket, då blir de långa och spretiga. Pelargonerna kan du spara (övervintra i mörkt, svalt rum) till nästa år, ta sticklingar av och på så sätt få fler och billigare till nästa sommar :)
Till norrläge skulle jag också säga fuchsia. Det enda som hittills funkat riktigt bra för mig i alla fall.
Rabatter...Jag är väldigt förtjust i stockrosor och trivs i sol, de blir höga. I halvskugga i framkant är funkia (hosta) en tacksam marktäckare. Blommorna är oansenliga, men fint bladverk som står länge. De täcker marken bra och hjälper därmed mot ogräs.
Lycka till!
Tack för dina tips på blomsorter, de är noterade! Blir nog helt klart fuschia i norrläge, blir nog perfekt på den icke-soliga framsidan. Det här med att ansa och rensa är jag verkligen helt värdelös på, men jag tar till mig det du skriver

RiNan skrev 2012-04-05 23:51:07 följande:
Klart vi kan hjälpas åt!
Inte mycket jag kan men har själv fått tips
Vi har ju inte snö längre här i Västerås så det börjar närma sig för mig att vända jorden och blanda med ny jord. Tänkte faktiskt skippa gödslingen. Har barn och hundar som springer runt på den lilla bakgården och min granne som har en helt otrolig gård gödslar aldrig utan köper plantagens jord och blandar med sin. I början på maj ska jag så blommor men måste klura ut vad jag ska så.
Imorgon ska jag lägga några potatisar i hink med Barnen samt så smultronfrön i äggkartong.
Okej, ingen gödsling kanske behövs då! Det här med jordsorter är verkligen förvirrande, jag förstår mig inte alls på bra och dålig jord. Tror det är bra med tips från t ex grannar som du fått, och så kör man på det. Jag ska ju anlägga helt nya rabatter då det inte finns några, så jord osv blir ju verkligen från "scratch" i år.
En till mamma skrev 2012-04-06 15:09:14 följande:
Jag är oxå nybörjare, vi flyttade till huset hösten -09 hela -10 bara kollade vi vad som fanns och hur det växte (klippte såklart gräsmattan) sommaren -11 gick åt att ta ner en massa gjorde inget annat än att sågade er buskar och slyträd.
Köpte 4st pallkragar förra våren som jag gjorde små trädgårdsland i. Det var super roligt. hade dill, morötter, sallad, sockerärtor. Så det kan jag varmt rekomendera, jätte roligt när man kan gå ut i landet och plocka det man sedan ska äta. Iår blir det även lite örter. Har även sått smultonen inne (igår)
Jag vill även ha ett plommonträd, men maken vägrar. Han tycker att han sågat ner så mycket nu så då kan man inte sätta nya träd. hoppas på att jag kan få honom att ändra sig.
Men det största projeketet i år blir nog ändå äppleträden, har två äppleträd. Ett gammalt och ett lite yngre bägge har inte blivit gallrade någonsin tror jag. Så om någon vet någon bra hemsida hur man gör så är jag evigt taksam. (gärna med massor av bilder)
Härligt att höra att det fungerat bra med pallkragar! Det är nog det jag ser fram emot mest att få börja med, lite jordgubbsplantor, sallad osv. Har längtat flera år på att kunna plocka sådant i en egen trädgård som när man var liten

Plommonträd och äppelträd skulle jag med gärna ha, men vi bor tyvärr för långt norrut för att de ska funka och bli bra. Äppelträd kan man ju ha men det blir oftast väldigt små och sura äpplen tyvärr.