• Physical

Laptop - sprakande högtalare lade av.. vad är detta?!?!

På min laptop började ena högtalaren att spraka och leva om för en månad sedan ungefär. Den sprakade även fast jag stängde av ljudet på datorn. Efter ett tag slutade den fungera helt och hållet.. 
    I förrgår började den andra högtalaren göra likadant.. Nu är det inget ljud i den heller...
    Vad är det som kan vara fel?
    Kan dom förstöra sig själv?!  

• Svar på tråden Laptop - sprakande högtalare lade av.. vad är detta?!?!
  • Relaxia

Du har inte spillt något på datorn någon gång?

Du kan testa hur det blir med ett par externa högtalare eller ett par hörlurar inkopplade i högtalarutgången. Är det samma sak med de?

Om det är så:
    Eftersom det gäller båda högtalarna, men inte exakt samtidigt, tror jag inte det är något vanligt glapp. Det skulle kunna vara något med den lilla förstärkardelen. Det är dock inget man åtgärdar separat tyvärr. Beroende på hur gammal den är och vad det finns för garanti eller serviceavtal så kan man få moderkortet utbytt.
    Det kanske är något som går att åtgärda lättare, men med den information du skrivit gissar jag på det.

Om de externa högtalarna/hörlurarna låter bra så skulle jag kopplat ur de interna högtalarna fysiskt och låta datorn förbli utan ljud, och använda externa högtalare vid behov.

Svar på tråden Laptop - sprakande högtalare lade av.. vad är detta?!?!