• EnStoltMamma

    Min son 3 1/2 år ska göra hjärnröntgen :(

    För ca en månad sedan började min son klaga på att han hade ont i huvudet och snurrig, blev ovanligt trött och somnade vid 17 på em och sov till 07 på morgonen men va ändå trött när jag väckte honom :/ sen några dagar senare började han blunda med vänster öga. Läkaren på Bvc misstänkte att han såg dåligt och skickade oss till ögonmottagningen för barn.. Där kunde inget singel hittas men läkaren som undersökte sa att detta inte är normalt utan att något annat ligger bakom hans trötthet,yrsel och att han har svårt att se med vänster öga.. När höger öga täcktes över blev han galen och kunde knappt stå upp, tappade balansen mm.. Dom kom fram till att en "akut" hjärnröntgen måste göras så vi fick en tid i fredags.. Tyvärr va sonen förkyld då så de kunde inte söva honom då, och eftersom han måste ligga stilla i 1 1/2 timme så måste han sövas.. Nu ska vi dit nästa onsdag istället och jag är livrädd! Någon som varit med om liknande sak? Vad kan det vara? Är det vanligt att man röntgar hjärnan på små barn? Är kanske nojjig men det är jobbigt att gå och inte veta:( jag va så inställd på att det skulle vara ett synfel...

  • Svar på tråden Min son 3 1/2 år ska göra hjärnröntgen :(
  • Zawina

    Hej! Vill bara säga att jag lider med dig över den oro du måste känna Rynkar på näsan
    Jag har ingen erfarenhet kring hjärnröntgen på barn. Dock har jag själv gjort
    en hjärnröntgen nyligen som gick snabbt och lätt. Har läkarna sagt att det skulle
    ta 1½ timme?

    Håller alla mina tummar för att det inte är något allvarligt med er lille.
    I mitt fall var det en kraftig brist på folsyra som ledde till yrsel, synbortfall,
    trötthet, stickningar i kroppen osv. Lätt åtgärdat med andra ord.


  • mammatill6

    har gjort två hjärnröntgen, på två olika barn. Det i sig är ingen fara, men inte tar det så lång tid?  Våra tog 15 minuter sen blir det nån timme på uppvaket. Hoppas det inte är något fel.

  • buffybus

    Vet inte va det kan va tyvärr men om det är något så hoppas jag det går bra för er!!

  • Malena C

    Vi har gått igenom sex magnetröngten av sonens hjärna det senaste halvåret. Han blir tre år maj. Jag var också jätteorolig förts gången men det gick jättebra. det har gått bra samtliga gånger och det om är jobbigast är att sätta dropp. Vår son är så traumatiserad efter alla blodprov att det står en särskild instruktion i hans journal om att dropp ska sättas efter att han somnat när de röntgar honom.  Om de har problem att sticka honom så bråka om det när han ändå ska sövas. Låt dem inte försöka för många gånger.
    Jag bor i Belgien så rutinerna skiljer sig säkert åt men skriv gärna om du har specifika frågor. Vår son har en godartad hjärntumör som de delvis kunnat avlägsna men har bestående skador på synnerven til höger öga och tumören måste hållas koll på genom regelbunden röntgen.
    Jag hoppas de hittar orsaken till din sons symptom snabbt och att de kan hjälpa honom.

  • ascorbinsyra

    Jag lider också med dig, vilken fruktansvärd oro du måste känna. Nu är det bra att det kollas upp, så att ni vet vad det beror på. Kanske kan lugna dig med att det inte behöver vara allvarligt.

    Var med om något liknande när jag var ung, i tonåren, jag var 16 år när jag reste bort med en kompis för att vara borta i 2 veckor.
    Kompisen blev förkyld och fick öroninflammation, vilken hon ofta fick i samband med förkyldningar.
    Hon frisknade till och efter det fick jag den konstigaste yrsel jag aldrig känt tidigare.
    Jag kunde i princip bara ligga ner och såg suddigt på båda ögonen, så fort jag försökte resa på mig blev jag så yr o illamående så jag kräktes. Tillslut vra benen som gele och jag kunde inte gå heller. Kontaktade då sjukvård som undersökte mig, men som inte kunde hitta något fel.... blev inlagd tills jag plötsligt piggnade till och mådde bra igen. Det visade sig vara ett förkyldningsvirus som hade satt sig på nervbanan.
    Inget allvarligt men skitläskigt!!
    Kan vara hjärnhinneinflammation också...men det kanske han är vaccinerad mot?   

  • josefin1234

    Jag har varit med om en hjärnröntgen på mig själv . det gick väldigt snabbt och enkelt . enligt andra själv låg jag i koma. inga problem med huvudet över taget.  Man kan göra hjärnröntgen också för att utesluta och jag hoppas för ert bästa och önskar er stort lycka till.

  • Jennass

    Jag har inga erfarenheter TS. Tyvärr.. Jag hoppas att röntgen visar att pojken din är frisk och kry och att det finns en förklaring till hans åkommor. Kram

  • EnStoltMamma

    Tack för alla svar.. Det stod att undersökningen kunde ta upp till 90 min och tydligen så söver dom nästan alla barn när hjärnan ska röntgas då det är viktigt att dom ligger stilla... Det är ju inte alls säkert det är något allvarligt men blir så orolig ändå :( han är inte alls samma pojke sen en månad tillbaka :( sover middag på dagen och somnar ändå senast kl 18 varje kväll.. Men där mellan har han mycket energi stundvis fast måste ändå ta pauser i sitt lekande för att vila och ofta när han leker någon "vildare" lek så blir han ledsen och säger att han är snurrig.. Det kändes tungt att lämna honom på dagis imorse, har gett dom info om att han kanske kommer vilja vila en stund mitt på dagen och att dom måste ringa om han på något vis verkar vara dålig..

    Men om det skulle vara något mer allvarligt, hur snabbt får man reda på vad röntgen visar? Tar det dagar eller veckor?

  • Mariaaa

    När min dotter var 3,5 månad gjorde hon hjärnröntgen. Hon sövdes i min famn sen fick jag gå ut och vänta i kanske 20 min på att det skulle vara klart, sen var vi på uppvak kanske i 1 timme, hon vaknade kanske 30 min efter att röntgen var klar. Allt gick bra och hon var glad när hon vaknade.

Svar på tråden Min son 3 1/2 år ska göra hjärnröntgen :(