• Tösabiten88

När på året är fullt på förlossningen?

Jag har barn födda i jan, april och sep. När man fött så har det inte varit något problem med platser eller för mycket  födande kvinnor. Nu ska jag ha i juli, mitt i semster tider. Brukar det vara många som föder då? eller är det lugnt?. Hur har det varit för er?

* Stolt mamma till 3 flickor och 1 Pojke*
  • Svar på tråden När på året är fullt på förlossningen?
  • Nyfiken gul

min erfarenhet säger att det beror helt å hållet på vart man bor.  

Mina barn är födda i November, Augusti och Juni och det har varit typ tomt . Första barnet är fött i stockholm och då finns det rätt många platser att välja att föda på, sonen är född på Huddingen sjukhus och det var inga problem.

Mellanbarnet är fött på Nyköpings bb och vi var dom enda inskrivna den dagen (nyköping är också ganska nära till andra större städer så man kan välja att åka till andra ställen också)

tredje barnet är fött i Hudiksvall , på förlossningen var vi dom enda den dagen som födde barn, på avdelningen på bb var det mer folk men många åkte hem redan 8-10 timmar efter förlossningen så det var egentligen inga övernattningar direkt.         

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Tösabiten88

vi är på ett väldigt litet sjukhus( om man jämför med sthlm) som är det enda i länet.

• lia76

De gånger jag har fått barn (båda i september), så har de sagt att det varit ganska fullt där (men vi har ändå fått plats, men fick vänta några timmar att få komma till BB då det var många som låg där och några som skulle åka då på morgonen).
    Det hade att göra med att många barn hade kommit till under lucia :P
    Många barn kommer ju till under storhelger, semestrar osv och just de månaderna KAN det vara fullt, men inte alltid.
    Det är olika det där (=

(=
  • Tösabiten88

okej. Kan det vara många som planera in barn på semestern oxå?.  blev gravid i mitten på oktober och det tro jag inte är något speciellt.

• Bittersweet2012

Vi fick höra på föräldrarutbildning att i Malmö räknas mars som högsäsong - många middsommar barn här .

• Elle84
    Bittersweet2012 skrev 2012-04-02 13:17:55 följande:
    Vi fick höra på föräldrarutbildning att i Malmö räknas mars som högsäsong - många middsommar barn här .

Haha e de sant. Så kul de har jag aldrig hört. Födde sonen i Malmö i dec märkte inte av att de var många på förlossningen. Ska testa i juli i Malmö också får se hur de blir :)
  • clembke

När jag födde i mars för år sen va det rätt lungt. En v senare (fick komma in på en extra kontroll) så va det fullbelagt o jag som inte va akut fick vänta ett tag.

När jag födde i nov för drygt 3 år sen va det oxå lungt.

• Tösabiten88

Kan man fråga sin bm om hon vet något? bor i litet landskap med ett sjukhus att föda på.

• Rocket Mania

Vanligaste födelsedagen i Sverige är den 15 april, runt det datumet torde det alltså vara rätt fullt.

Jag har fött i juli och det var inte fullt vare sig på förlossningen eller BB (sthlm) 

• Ninniisen

Jag har fött två barn i juli och en i oktober. När vi har varit inne har det varit väldigt lugnt men jag vet personer som fött dagarna runt 1 juli och då har det varit fullt med bebisploppande.

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Gabriel 100731 ° ★
  • lycka 4

mina barn är födda feb, mars april å det har varit fullt på avdelningarna dom månaderna

• Silee

Jag har hört att det är brukar vara fullt på sjukhus beroende på månen,
    det sägs nämligen att det föds fler barn vid fullmåne Glad

Silee.blogg.se --Mamma till Isaac 120216, i England
  • ramsylina

Det är nog väldigt olika. Såhär ser min erfarenhet ut:
    Början på dec - inte alls många på bb
    Slutet på jan - knökfullt

• Mcmajjsan

15 mars är de flest BB besök. Midsommarbarn! =)

Bf 081230
  • BiLLYshaw

Min son föddes i v.35, den tredje mars. Han togs direkt till Neonatalavdelningen (där va det fullt så fick inte följa med). Mig la dom i en extra säng i ett rum med tre andra mammor på bb avdelningen. De hade sina bebisar hos sig. Min sambo blev hemskickad och fick inte komma tillbaka innan besökstiden. Det va den värsta natten i mitt liv, visste inte ens om min lille levde då han hade svårt med andningen. Är gravid igen och nu beräknad den 27 juni, håller tummarna på att få ha bebisen hos mig direkt :).

Svar på tråden När på året är fullt på förlossningen?