Blev jätteirritared över att inte få veta på Skellefteå lasarett också, när jag väntade våra barn. Jag frågade, men fick båda gångerna ett ganska snorkigt svar att de aldrig kollar könet. Grejen är att OM de ser så MÅSTE de säga om föräldrarna vill veta. Enligt lag så har föräldrarna rätt att veta all information de får fram via ett UL. Kruxet är ju bara att det ju är svårt att veta vad de ser och inte, de kan ju ljuga och säga att de inget ser fastän de kanske gör det :/
Chefsläkaren sa i någon artikel att det handlar om ekonomi, att de ej vill avsätta de ev extra minuterna det tar att leta fram könet, men då tycker jag att man borde få den möjligheten att själv bekosta det, för det är ju som du säger mycket praktiskt som underlättas av att veta. Dessutom så tycker jag att man knyter an till barnet på ett djupare sätt då man vet vad man väntar (Åkte till Umeå och gjorde könsultraljud med andra barnet för att kunna avklara alla inköp och förberedelser INNAN födelsen). Det är det bästa jag gjort, helt plötsligt så blev "den" en liten"lillprins" - stooor skillnad!