• LisenLi

Bästa (billiga) barnvagn

Hej

Vi har börjat fundera på vilken barnvagn man ska köpa. Bra att vara ute i god tid då vi funderar på att köpa begagnat. Fördelen med ny är ju garantin, men begagnat är billigare.

OBS. Eftersom vi även söker begagnad barnvagn behöver den ju inte vara billig vid nyinköp.

Vi bor i stan men kommer vara ute en del och gå i viss terräng så småstadshjul går väl bort? Dessutom är det här Sverige och snö å slask är ett stort inslag under flera månader jag vill inte kämpa mig blodig över snödrivor. Bf i oktober så bebisen är liten under vintern.

Jag är lite osäker på fasta eller rörliga framhjul. Fasta låter tyngre men har varit med om att man måste "sparka rätt" rörliga hjul hela tiden- mkt irriterande.

Säkerheten är naturligtvis viktigast, hjullås på två hjul. Tillräckligt avstånd så barnets huvud inte fastnar mellan stång och vagn. 

Vändbar sitt/liggdel.

Vi vill ha en stabil men inte för stor då vi kommer åka mkt kollektivt. Vi har ingen egen bil men vill ju kunna ta med den i bil vid behov men alltså inte dagligen. Möjligen skaffar vi bil om vi flyttar ut från stan.

Jag är en sådan tjej som har mycket med mig och mer lär det ju bli med en extra person Flört så bra med "last"utrymme är viktigt.

Vill gärna även ha tips om Duo eller komivagn, fördelar och nackdelar.

Sen vill jag tillägga att jag gärna skulle vilja ha en vagn i färg, tycker det är så tråkigt med svarta grejer, inte riktigt jag. Man kan ju piffa upp med en färgglad åkpåse el likn men det är inte riktigt samma sak tycker jag.

Snygg, säker, hanterbar vagn.

Många krav kanske men jag kan nog jämka lite.

Tacksam för tips, förslag och diskussioner.

• Svar på tråden Bästa (billiga) barnvagn
  • Sweet life

Emmaljunga eller BRIO är min spontana tanke... Sen finns det ju en uppsjö av deras modeller..

Vi köpte en beggad BRIO Happy som står och väntar på bebisleverans i juni...

• principessan

Jag hade inte köpt nått billighetsmärke... Jag hade köpt en begagnad av känt märke på blocket med något år på nacken. Barnvagnar finns som nya på blocket och man behöver inte köpa den första man kollar på. Bara man rullar ut en emmaljunga eller briovagn från butiken sjunker den flera 1000.... Så det finns mååånga vagnar i nyskick! I regel används bara liggdelen några få månader och sittdelen är det många som snabbt byter ut till sulky. Gå in och provkör lite vagnar i en affär och kolla vad ni gillar och leta sen på blocket.

• Mynta

Jag hade köpt en begagnad Emmaljunga Citycross eller Brio Happy. Eventuellt Teutonia. Mycket hellre än begagnad vagn av välkänt märke än en ny "budget-vagn".

Jag föredrar vagnar som har separat liggdel, då de oftare är lättare och lite rymligare. Om man har behov av att bära upp och ner för trappor t.ex. så kan en kombivagn vara smart så man enkelt kan plocka med sig bebisen.

Svar på tråden Bästa (billiga) barnvagn