• Ejin

Hur gör ni? Tomma hot?

klart en 4 åring kan städa efter sej. Är man gammal nog att slänga ut skiten kan man plocka upp den också.
    Här hemma har vi två treåringa och en 4 åring och jag har sagt samma sak till dom. Plockar man inte upp efter sej kan man inte ha leksakerna. Då tar vi en säck och lägger dom i o ställer undan dem tills man  lärt sej plocka upp. det har funkat varje gång hittils.
    Givetvis behöver man inte slänga dom, eller ens hota med att slänga dom. Men att bära undan dom ett tag tills barnen fattar att det inte är okej att slänga allt precis där man står...

• Ejin
    Barbabok skrev 2012-04-02 17:41:39 följande:
    Ja skriver man för att bara få medhåll tappas väl vitsen med frågan?  

Jag håller inte med. Hot funkar säkert men jag anser att det är bättre att samarbeta. Locka till städning, uppmuntra, gör det till något positivt.   
    hot och hot. Givetvis försöker man uppmuntra o locka till en början. men alla som har småbarn vet att det inte alltid slutar som man vill.
    Jag anser inte det vara ett hot. Det är en konsekvens. Tar du inte upp dina saker och tar hand om dom kan du inte ha dem kvar. Svårare än så är det  inte

sen beror det ju helt på barnet i fråga. Vissa kanske man kan uppmuntra och få dom till att städa jätte lätt medan vissa är mer uthålliga och trotsiga.

Bara av min o sambons barn här hemma skiljer det jätte mkt från barn till barn. Två av dem behöver man oftast inte hota med någoting alls. Medan den tredje sätter sej totalt på tvären 9 av 10 gånger... 
  • Ejin
    Barbabok skrev 2012-04-02 17:50:38 följande:
    alla som har småbarn?

Jodå, jag har barn Behöver inte hota, däremot anser jag inte att jag ska hota någon alls för att få som jag vill, skulle inte göra det på jobbet så varför hemma. För att jag kan komma undan med det, för att jag är större? 
    fast om alla slänger sina bestick och tallrikar på jobbet och vägrar diska t.ex så tas dom bort eftersom städningen inte kan skötas. Det har iaf hänt på arbetsplatser jag har jobbat på.  Samma sak hemma. Slänger man grejerna omkring sej kan man inte ha dem kvar. Det handlar väll inte att få som man vill det handlar om att man måste ta hand om sina grejer i gemensamma utrymmen... Hemma som på jobbet....

Jag vill inte ha ungar som odrägligt slänger sin skit omkring sej var man än befinner sej och vägrar att plocka upp efter sej.
    Tror du att dagis personalen tolererar att ungarna slänger saker omkring sej på dagis och går omkring och ständigt plockar och plockar där?  Det hade ju varit ohållbart... 

Tur för dej att dina ungar plockar upp eftersej utan att du behöver göra mer än att säga till men så fungeraar inte alla barn,,,
Svar på tråden Hur gör ni? Tomma hot?