• Mylla

Hur gör ni? Tomma hot?

Jag tycker du har i princip rätt, ska man slänga ut saker så får man plocka upp dem och en fyraåring är inte för liten. Är det alldeles för jobbigt så kanske det är för mycket saker och vissa behöver läggas undan. 

Det låter som att möjligtvis du kunde jobba på ditt uttryckssätt? Jag får det intrycket när jag läser din beskrivning.

• Mylla
    Anonym (Småbarns förälde) skrev 2012-04-02 17:44:48 följande:
    På vilket sätt ska jag jobba på mitt uttrycksätt? Förstår inte riktigt vad du menar....

Ska försöka förklara det. Om du säger " Annars slänger jag allt i en sopsäck" Så låter det verkligen som att du tänker kasta bort det, även om du inte menade så. Det är nog rätt upprörande för en 4-åring. Gör henne mer arg.

Och om du säger "städa allt på en gång" så kanske det också låter konstigt för en som tänker ganska konkret. Man måste ju ta en sak i taget. "Börja där" kanske funkar bättre om hon inte är för ilsken?
  • Mylla
    Anonym (Småbarns förälde) skrev 2012-04-03 08:14:59 följande:
    Kanske du har rätt i...tar gärna emot tips på vad mer exakt jag kan säga. Vill absolut inte att hon ska uppfatta mig som elak, vill ju bara att hon ska förstå att man måste ta hand om sina saker o lyssna på sin mamma....
    Om det ligger massor med saker på golvet kan man ju prova med -OJojoj hur ska det här gå. Sakerna kan bli trampade på så de går sönder eller kommer bort. Vad tycker du vi ska göra? Så får barnet tala om för dig att ni ska städa. Då slipper ni det där -Du ska städa NU som låter väldigt trist , speciellt om man redan är arg. Då går det knappast att få annat än trots som svar på det. 

Jag tänker att om det är en dålig dag med mycket trots så kan man också göra en specialstädning den dagen och göra det tillsammans, just därför att ingen är perfekt, som Lövet skrev.

Sen kan ni ju kanske ha en liten genomgång när hon inte är arg om hur man kan göra när man blir väldigt arg. T.ex slå på en kudde. Det är ju inte optimalt att kasta saker för de kan gå sönder och då måste man slänga dem och det är ju väldigt trist. Dessutom blir det jobbigt att städa. Hon håller säkert med dig om det när hon inte är arg.   
  • Mylla
    Anonym (Temperament) skrev 2012-04-04 09:46:14 följande:

Frustrationen liggar förstås oftast i att de inte får som de vill, det inte går som de tänkt, eller de när de inte får som de vill känner sig djupt felaktigt behandlade.

Att inte acceptera detta beteende är för mig INTE samma som att man inte får visa känslor. Det är ett felaktigt beteende o man får som förälder kämpa för att dels få barnen att förstå vilka gränser som finns att följa för att familjen ska fungera, dels hitta ett bättre sätt att uttrycka o visa känslor.

Jag håller med dig. Man måste få bli arg men vissa sätt att bete sig är inte ok fast man är arg. Slåss, spottas, vråla nån i örat, smälla i dörrarna, skrika jävla pucko t.ex. är verkligen inte ok. När man har med småbarn att göra så kan man visa dem hur man får göra när man är arg. Något sätt att avreagera sig som inte skadar någon annan.
    Anonym (Temperament) skrev 2012-04-04 09:46:14 följande:
    Blir så förvånad när jag läser såna här trådar, eller rättare sagt svaren idem ; "undrar vilken frustration din dotter har i sig när "...
    Själv står jag ofta förtvivlat maktlös-för jag vill ju nå mina barn på ett bra sätt.

Men ännu mer undrar jag hur man får barn som INTE slår och spottar på sina föräldrar, sparkar o skriker, smäller i dörrar och kastar saker hårt i väggen?

Mina barn kan bli jättearga men det tar jag med ro för det är normalt. Ibland beror det på att vi föräldrar gjort "fel" varit osmidiga eller oförstående och då kan man ju fundera på om något kunnat göras bättre. 

Mina barn har gjort allt det där utom spottas men nu har de lärt sig att inte göra så. Förutom att skrika. De kan vråla som galningar när de blir riktigt arga.  Men ska det inte vara så med barn? Det beror väl lite på vad de skriker. Om min dotter vrålar AAAA jag är så ARG på dig. Så säger jag mest Jaha, ok.
Svar på tråden Hur gör ni? Tomma hot?