Hur gör ni? Tomma hot?
Jag försöker i första hand att få barnen att hjälpa till eller städa själva. När vi har städat ska vi baka/gå till lekplatsen/ringa mormor. Ibland funkar det med lekstädning och tävlingsstädning. När jag är riktigt tappar tålamodet så har det hänt att jag säger till dem att ni har tio minuter på er att städa annars städar jag på mitt sätt (vilket innebär att alla leksaker åker in på deras rum eller till lekrummet efter mitt huvud). Jag gör ju inget för att medvetet sabotera, men de vill gärna ha sina mest populära leksaker i skåpet i vardagsrummet och på särskilda ställen medan mitt mål är att de inte är någonstans där jag trampar och helst inte behöver se dem utspridda fem minuter senare. Visst är det ett hot, men definitivt inte tomt.
Min dotter städar själv mer eller mindre varje kväll innan hon går o lägger sig, aldrig på dagarna då hon ändå ska leka med sakerna...så då anser jag det onödigt. Hon är jätte duktig på att städa o det räcker med att säga till en gång så gör hon det. Jag hjälper henne ibland då hon ber om det, speciellt om hon bara lekt o det blivit rörigt. Men, när hon tex fått ett utbrott av att jag kanske ber henne att sluta dra i gardinerna, o sen lyfter henne därifrån, då kan hon av ilska o trots kasta saker omkring sig o i dessa fallen anser jag att hon får städa upp efter sig själv. Det e då jag inte accepterar att hon kastar grejer på golvet osv....Känns som en del här fått intrycket av att jag alltid "hotar" med att kasta o sno hennes saker för att hon inte städar. Så är inte fallet.