• kaktusen66

Underproduktion sköldkörtel, hjälp!!!!!

Är i vecka 19 och är fortfarande SJUKLIGT trött, har bra järnvärde så det är inte det som är problemet...

Pratade med min bm idag och hon tyckte vi skulle testa om det kunde vara sköldkörteln och ev. underproduktion.

Jag ska dit om 2 veckor och göra provet.

Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Underproduktion sköldkörtel, hjälp!!!!!
  • pixie mason

Ja jag har också under p på SK. Äter levaxin mot det och det är inget som kan skada din bebis snarare är det bra för du kommer bli piggare och orka mera

• Jeff

Ett blodprov visar hur dina värden ser ut, har du en underproduktion får du levaxin och börjar sen må mycket bättre. Jättebra att din BM kollar!!

• kaktusen66

Låter ju bra att medicinen hjälper...

Kommer ni att kunna sluta att ta medicinen efter graviditeten?

Jag har tidigare ALDRIG haft problem med sköldkörteln...

• La Linda

Jag har legat på gränsen under hela graviditeten och dem satte inte in någon levaxin, varannat prov har varit något förhöjt och den andra strax under gränsen. Vid senaste besöket hos doktorn sa hon att det var vikitigast under dem första veckorna då utvecklingen är som störst.

• kaktusen66

Hur upptäckte eller misstänkte ni att det var sköldkörteln som spökade?

• Inabsentia

Problem med sköldkörteln utlöses ofta av en graviditet. Det mest typiska symptomet är just trötthet, man kan även få problem med vikten, ha svårt att koncentrera sig, bli trögtänkt, tappa ord, mm, mm. Men trött och tung blir man ju även av en graviditet, så oroa dig inte ännu utan invänta provsvaren. Har du underproduktion så får du Levaxin, syntetiskt sköldkörtelhormon, och så blir du förhoppningsvis piggare igen. Levaxin har inga biverkningar och är inte på något sätt farligt för barnet, tvärtom om du själv har för lite. Vid det här laget producerar ditt barn eget sköldkörtelhormon dessutom.

• pixie mason
    kaktusen66 skrev 2012-04-02 19:56:17 följande:
    Hur upptäckte eller misstänkte ni att det var sköldkörteln som spökade?

Jag var extrem trött och ökade massa i vikt var frusen också.
  • undine

Jag har gjort hårmineralanalys för att kolla min sköldkörtel och fick tydliga indikationer på att min sköldkörtel är kass. Jag har vänt mig till vårdcentralen som bara säger åt mig att det är psykiskt och så skickades jag till en psykiatrisk mottagning där jag fick diagnos ADD. Man satte ut amfetamin till mig vilket gjorde mitt liv kaotiskt.

Jag har fortfarande inte fått adekvat hjälp. Man har på vårdcentralen kollat min sköldkörtel och enligt deras prov låg jag precis på gränsen och fick därför ingen medicin för man tyckte det inte var lönt att göra något åt.

Hur har ni gjort?
    Min erfarenhet av att ringa vårdcentralen och själv föreslå vad man har för problem, är väldigt dålig. Jag har börjat få migrän på senare tid och ringde till vårdcentralen och sa att jag har migränproblem. När jag fick träffa en läkare sa hon bara åt mig att jag skulle äta alvedon. När jag svarade att det inte fungerar riktigt, sa hon bara att hon inte kunde trolla bort mina problem.

Och det är inte första gången jag nonchalerats.
    När jag sökte till vårdcentralen för att jag bara går upp i vikt och inte kan gå ner, hänvisades jag bara till tallriksmodellen och att jag skulle börja träna. Fast jag sagt att jag testat detta och att det inte fungerar.

Så hur ringer jag vårdcentralen och förklarar mina problem så de tar mig på allvar, så jag kan få medicin?

It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • Inabsentia

Vilken gräns menar de att du låg på? Det diskuteras hur högt TSH som är ok och vissa läkare tycker att det är ok att ligga uppemot 4-5, men det mår många dåligt vid. Ring och be om dina exakta värden och leta sedan upp den stora sköldkörteltråden "problem med sköldkörteln?".

• cozmoz

jag har underproduktion av sköldkörtels produceringen.
    Man medicineras livet ut ( fick själv diagnosen året innan jag blev gravid)

Vet inte hur det fungerar om man får diagnosen pga graviditeten....men jag tror ju inte att det försvinner efter graviditeten.

man tar blodprov en gng imånaden såställer man in medicineringen. Under graviditeten måste detta justeras
    o ökas.
    Det e jätte vanligt för kvinnor att få denna diagnosen. efter att ha börjat medicineringen så tog det inte lång tid innan man mådde tipp topp igen...
    lycka till

• LadyViolette
    cozmoz skrev 2012-06-28 05:44:31 följande:
    jag har underproduktion av sköldkörtels produceringen.
    Man medicineras livet ut ( fick själv diagnosen året innan jag blev gravid)

Vet inte hur det fungerar om man får diagnosen pga graviditeten....men jag tror ju inte att det försvinner efter graviditeten.

man tar blodprov en gng imånaden såställer man in medicineringen. Under graviditeten måste detta justeras
    o ökas.
    Det e jätte vanligt för kvinnor att få denna diagnosen. efter att ha börjat medicineringen så tog det inte lång tid innan man mådde tipp topp igen...
    lycka till
    Jo, det är faktiskt vanligt att endast behöva medicinera under graviditet och sen sluta, för mig bla
Svar på tråden Underproduktion sköldkörtel, hjälp!!!!!