Jag var i exakt samma situation som TS för några år sedan. Jag valde att läsa distriktssköterskeprogrammet eftersom jag ville ha en mer självständig yrkesroll, kände mig helt kvävd och panikslagen av tanken på att jobba som sjuksköterska på sjukhus "resten av livet". Kan tillägga att jag verkligen var intresserad av utbildningens innehåll, framförallt skolhälsovård. Innan jag blev klar så fick jag dock nytt erbjudande om jobb på en psykiatrisk mottagning. Det var hur bra som helst och går inte att jämföra med arbetet på avdelning som inte passade mig för fem öre. Självständigt, utvecklande, intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter, patientmöten där jag fick använda all min kompetens, bekväma arbetstider, underbart team. Hade nog stannat längre än jag gjorde om jag inte varit så missnöjd med lönen, samt att jag ändå någonstans ville gå vidare. Jag blev klar med examen till DSK tillslut, men har aldrig jobbat som det. Idag är jag doktorand och vikarierar som universitetslärare inom sjuksköterskeprogrammen vid det lärosäte där jag är anställd. I framtiden är tanken att jag ska försöka bli behörig till tjänst som universitetslektor, ofta krävs docentkompetens i realiteten. Jag trivs otroligt bra med undervisning och studentkontakt. Annars är jag faktiskt öppen för andra alternativ, som utredare vid någon myndighet eller liknande. Jag är verkligen glad att jag tog mig vidare, men jag vill tipsa TS om att se sig om efter andra tjänster som sjuksköterska också- tex. på mottagning. Det kan verkligen bli bättre. Sedan, ett annat tips är att använda din kandidatexamen som grund och bygga på den med en masterutbildning som intresserar dig, exempelvis internationell hälsa, biblioteks- och informationsvetenskap, arkivvetenskap etc. Finns hur mycket som helst att välja på och din examen kan komma att bli helt unik, vet tex. att många läkemedelsbolag etc. söker med ljus och lykta efter informationsansvariga med examen inom vårdområdet och relevant spetskompetens. På det sättet öppnar du dörrar för dig själv att söka helt andra typer av tjänster på företag och myndigheter, och din sjuksköterskeexamen har du ju alltid kvar. Du kan även söka jobb redan nu genom att välja att inte framhäva din yrkesexamen utan framhäva din akademiska examen, på exempelvis rekryteringsföretag inom vårdbranschen (rekryterare eller liknande). Lycka till!