• JA77

Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?

Anonym skrev 2012-04-03 22:22:05 följande:

Min erfarenhet är ändå att det går ut över patienterna och med vissa patientgrupper kan det vålla enorm skada. Känner man att man hatar sitt jobb på det sättet som det beskrivs i inlägget tror inte jag att man är på rätt ställe. Men visst, jag kan ha fel.
    Ja, du har fel. En av mina kollegor sade just upp sig för att hon hatade sitt jobb. Något vi andra inte märkt!
  • JA77
    Anonym skrev 2012-04-03 12:03:37 följande:
    Men att arbeta på en vc är ju inte på helger...
    Finns en massa olika man kan prova på som ssk, i tex psykiatrin, äldreomsorg eller vad som.

Du kan arbeta på mottagningar...

Att arbeta inom vården BEHÖVER inte vara på obekväma tider.
    Ha en dialog med din chef, berätta om hur du känner ang schema att det inte passar dig men skulle vilja jobba ekonomitid?... Det brukar kunna finnas folk som hellre jobbar på ena eller andra sättet... Kanske finns nån som kan ta dina kvällar.
    Cheferna kan tro det eller ej ställa upp i såna krisartade lägen.
    Sen finns det de chefer som säger men tack och hej dörren är där om du inte trivs.

Jobbar du i vården?

Jobbar man på en sjukhusavdelning med dygnetruntverksamhet, innebär det obekväm arbetstid, punkt. De flesta föredrar ju dagtidsjobb, så en chef kan aldrig tillgodose ett sådant behov för en enskild. Inte ens av familjeskäl. Men visst är det så att det alltid är några som gillar helger och kvällar, men de kan sällan täcka alla pass.

TS! Vill du bli dsk enbart för tiderna?     
  • JA77
    Anonym skrev 2012-04-05 23:15:18 följande:

Öh, nä jag tror inte jag har fel. Jag har som sagt erfarenhet av att blivit "vårdad" av folk inom psykvården som är trötta på och hatar sina jobb. DET VÄRSTA JAG VARIT MED OM HELA MITT LIV. Visst kan det finnas undantag men det kan gå riktigt illa. Sen skrev jag oxå att jag reagerade på hur hon uttryckte sig när hon skrev om sitt jobb. Jag skulle inte vilja ligga inlagd med henne som sköterska. Självklart har man förståelse för att det kan finnas jobbigare dagar men i grunden måste man nog ändå känna att man trivs om man ska jobba med människor som hamnar i svåra kriser. Om man inte jobbar med människor ser det såklart annorlunda ut.

Trist att du haft så dåliga erfarenheter av vården, hoppas att det inte svärtar ner alla!
  • JA77
    Ebba Caroline skrev 2012-04-06 15:37:52 följande:
    Fick höra av våra lärare på skolan att man visst kan vidareutbilda sig till röntgensjuksköterska på en del universitet.

Komplettera en massa, möjligen.....
  • JA77
    Anonym (DSK) skrev 2012-04-07 16:21:54 följande:
    Jag tycker inte du ska plugga till DSK om du redan är tveksam till hela yrket. Jag tycker det är viktigt att man gillar sitt jobb om man ska vara med människor på dagarna. En kollega till mig ogillade redan sitt jobb som ssk men valde (som du har i tanken) att ändå plugga till DSK som någon utväg. Nu är hon klar med utbildningen men känner ju fortfarande att hon inte vill jobba i vården - och är ännu mer bitter över de år hon lagt ner på detta. Hon börjar bli ganska jobbig att ha i närheten med sitt gnäll och missnöje nu. Så snälla TS försök byt yrke om du redan känner såhär efter 2 år. Tänk hur du ska känna efter 32 år då?
    Håller med om det till viss del, då en utbildning kan ge ett energitillskott, man lär sig något nytt. Men jag måste säga att jag allt oftare stöter på sjuksköterskor som vill bli DSK mestadels för att det är bra arbetstider.... Suck.
  • JA77
    Lucy Pevensie skrev 2012-05-02 08:36:30 följande:
    Usch, jag förstår inte hur jag ska klara 4 månader till... är nu ledig ett par dagar och det enda jag kan känna är panik inför att jag snart måste gå tillbaka, kan inte njuta av att vara ledig. När det här vikariatet är över vill jag verkligen göra något annat (egentligen vill jag göra ngt annat redan nu)! Finns det inget administrativt man kan göra som sjuksköterska?
    Du kan jobba på försäkringsbolag, vara säljare av sjukvårdsprodukter etc.
  • JA77
    Lucy Pevensie skrev 2012-05-02 12:19:59 följande:
    Hm, okej. Borde man inte kunna jobba som läkarsekreterare eller ngt sådant?

Det kan jag inte tänka mig, det är ju en helt annan utbildning.
Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?