Inlägg från: Lucy Pevensie |Visa alla inlägg
  • Lucy Pevensie

Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?

Ts jag känner igen mig precis! Jag läste till ssk för att jag ville bli barnmorska. Kände under ssk utb att det här var nog inte riktigt för mig men tänkte att det gjorde ju inget för jag skulle ju bli barnmorska (ack så naivt).

Arbetstiderna är hemska och jag visste eg. redan innan att jag inte mår alls bra av dem då jag jobbade på äldreboende innan jag började plugga men trodde att jag skulle kunna välja ett dagjobb när jag blev färdig (vilket skämt).

Jobbade 1,5 år på en avdelning jag till slut ändå trivdes riktigt bra på (var en avdelning som ovanligt nog sällan lyckades fylla sina platser, hade kort vårdtid och relativt lättskötta patienter). Sedan flyttade vi och jag började med min vub till bm. Under tiden jobbade jag extra på en avdelning med samma inriktning som den jag jobbat på innan, men med fler patienter, betydligt större vårdtyngd och därmed längre vårdtider. Trivdes inte alls lika bra.

På praktiken under vubben kände jag att mödravården var riktigt rolig men förlossningsvården var mest skrämmande.

Så tog jag min examen i januari och nu står jag här, de enda jobb jag hade att välja på var avdelningen jag tyckte var för tuff och ett sommarvik på förlossningen. Valde det senare, vilket jag tror var ett misstag. Har ångest varje dag (är inne på tredje arbetesveckan) och gråter efter nästan varje arbetspass av frustration, trötthet och stress.

Mitt stora problem är att jag tar allt personligt, vill göra ett perfekt jobb och ha tid till eftertanke och planering. Jag kan inte släppa jobbet när jag går hem utan tänker på det ständigt, undrar om/vad jag glömt/missat, går igenom olika händelser och funderar på om/hur jag skulle agerat annorlunda osv. Tror helt enkelt inte jag passar inom vården, mitt eget liv tar alldeles för mkt stryk.

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Nu har jag ju min långa utbildning avklarad och vill inte bara slänga bort den. Dessutom är jag fast nu fram till hösten. Vad jag ska göra sen vet jag inte riktigt. Önskar jag kunde vrida tillbaka tiden och inte ha så jäkla bråttom utan låta valet av jobb ta lite tid. Men det är ju inte riktigt ett alternativ...

• Lucy Pevensie
    Anonym (bytt karriär) skrev 2012-04-23 09:38:21 följande:
    Alltså, sådär känner väl alla som har lite självinsikt. De flesta känner sig jättedåliga och som skojare på jobbet i början. Men det blir bättre!

Dock tror jag att har man en tydlig känsla av "onda aningar", d v s  att du/ni känner att det inte är rätt grej ska man ta det på allvar. Gör någonting åt det NU i så fall!  Nu jobbar jag med något jag kombinerar min "gamla" karriär med och det känns jättebra!

Ett annat tips kan vara att gå ner i tid och jobba kanske 60% och göra något annat resten av tiden. Ibland är det bara att vissa yrken inte går att mäkta med på heltid, men är roliga på deltid. 
    Jo de flesta säger ju att såhär är det i början, och jag har ju gått igenom det som nyfärdig ssk också, men jag tycker faktiskt inte det är värt det.

Anledningen till att jag läste vidare såpass snabbt var att jag inte trivdes som ssk och tänkte att det skulle bli bättre som bm. Jag har dessutom aldrig velat jobba på förlossning, det var andra saker än det som lockade mig till bm. Så nu går jag och mår skit för ett jobb jag aldrig velat ha.

Ett resultat är att mitt äktenskap har tagit stryk. Även om min första arbetsplats var ganska lätt så föregicks den av pendling till min slutpraktik och enorm stress kring C-uppsatsen, sedan var det nog att behöva ta allt ansvar själv och finna mig tillrätta på en ny arbetsplats i en ny arbetsgrupp så första tiden som ssk var också väldigt jobbig om än inte såhär. Min man är mao lite trött på att ha behövt sköta i stort sett allt i hemmet och ha en fru som inte gör annat än fräser, gråter, skriker och sover de senaste 3 åren.

Jag tänker ju att jag ska försöka få ett MVC-jobb, för då får jag dessutom jobba mer med de delar av bm-yrket jag är intresserad av. Samtidigt inser jag att då kommer jag gå igenom ytterligare en sån här period, och risken är att även om det blir bättre så kommer jag aldrig riktigt trivas (för jag tror i ärlighetens namn att jag valt fel yrke).

Men är ju inte jättesugen på att börja plugga igen när jag precis pluggat klart och dessutom inte vet vad jag skulle göra istället... Gå ner i tid är inte aktuellt nu då det är ett sommarvik (som dessutom är på 75% än så länge och ska bli 100%, vill inte ens tänka på hur jag kommer må då när 75% är mer än jag mäktar med).
  • Lucy Pevensie

Usch, jag förstår inte hur jag ska klara 4 månader till... är nu ledig ett par dagar och det enda jag kan känna är panik inför att jag snart måste gå tillbaka, kan inte njuta av att vara ledig. När det här vikariatet är över vill jag verkligen göra något annat (egentligen vill jag göra ngt annat redan nu)! Finns det inget administrativt man kan göra som sjuksköterska?

• Lucy Pevensie
    JA77 skrev 2012-05-02 09:10:46 följande:
    Du kan jobba på försäkringsbolag, vara säljare av sjukvårdsprodukter etc.
    Hm, okej. Borde man inte kunna jobba som läkarsekreterare eller ngt sådant?
  • Lucy Pevensie

Vad är det man gör som sjuksköterska på ett försäkringsbolag?

Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?