Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?
Ts jag känner igen mig precis! Jag läste till ssk för att jag ville bli barnmorska. Kände under ssk utb att det här var nog inte riktigt för mig men tänkte att det gjorde ju inget för jag skulle ju bli barnmorska (ack så naivt).
Arbetstiderna är hemska och jag visste eg. redan innan att jag inte mår alls bra av dem då jag jobbade på äldreboende innan jag började plugga men trodde att jag skulle kunna välja ett dagjobb när jag blev färdig (vilket skämt).
Jobbade 1,5 år på en avdelning jag till slut ändå trivdes riktigt bra på (var en avdelning som ovanligt nog sällan lyckades fylla sina platser, hade kort vårdtid och relativt lättskötta patienter). Sedan flyttade vi och jag började med min vub till bm. Under tiden jobbade jag extra på en avdelning med samma inriktning som den jag jobbat på innan, men med fler patienter, betydligt större vårdtyngd och därmed längre vårdtider. Trivdes inte alls lika bra.
På praktiken under vubben kände jag att mödravården var riktigt rolig men förlossningsvården var mest skrämmande.
Så tog jag min examen i januari och nu står jag här, de enda jobb jag hade att välja på var avdelningen jag tyckte var för tuff och ett sommarvik på förlossningen. Valde det senare, vilket jag tror var ett misstag. Har ångest varje dag (är inne på tredje arbetesveckan) och gråter efter nästan varje arbetspass av frustration, trötthet och stress.
Mitt stora problem är att jag tar allt personligt, vill göra ett perfekt jobb och ha tid till eftertanke och planering. Jag kan inte släppa jobbet när jag går hem utan tänker på det ständigt, undrar om/vad jag glömt/missat, går igenom olika händelser och funderar på om/hur jag skulle agerat annorlunda osv. Tror helt enkelt inte jag passar inom vården, mitt eget liv tar alldeles för mkt stryk.
Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Nu har jag ju min långa utbildning avklarad och vill inte bara slänga bort den. Dessutom är jag fast nu fram till hösten. Vad jag ska göra sen vet jag inte riktigt. Önskar jag kunde vrida tillbaka tiden och inte ha så jäkla bråttom utan låta valet av jobb ta lite tid. Men det är ju inte riktigt ett alternativ...