• Anonym

Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?

Vårdlärare på gymnasiet? Läs till pedagogiken

Barnmorska?

Ambulansen?

Tänk dock såhär, om du nu är missnöjd eller ja, inte helt nöjd. Kanske ska du satsa på något helt annat? Du har ju alltid din andra examen att falla tillbaka på och för din egen personliga utvecklingsskull så kanske du borde utveckla andra färdigheter.

• Anonym

Jobbar du i landstinget ? Kolla hur ssk jobbar i kommunen.
    I våran kommun arbetar sjuksköterskorna var 5:e helg.Och mest dagtid.Dessutom har ssk i kommunen bättre betalt än ssk som arbetar i landstinget.

• Anonym

Men att arbeta på en vc är ju inte på helger...
    Finns en massa olika man kan prova på som ssk, i tex psykiatrin, äldreomsorg eller vad som.

Du kan arbeta på mottagningar...

Att arbeta inom vården BEHÖVER inte vara på obekväma tider.
    Ha en dialog med din chef, berätta om hur du känner ang schema att det inte passar dig men skulle vilja jobba ekonomitid?... Det brukar kunna finnas folk som hellre jobbar på ena eller andra sättet... Kanske finns nån som kan ta dina kvällar.
    Cheferna kan tro det eller ej ställa upp i såna krisartade lägen.
    Sen finns det de chefer som säger men tack och hej dörren är där om du inte trivs.

• Anonym

Jobba som administrativ personal kanske kan vara något? Som hälso- och sjukvårdssekreterare har du inte högre lön men generellt bättre arbetstider. Finns bra distansutbildningar och är man ssk i grunden är man säkert ganska attraktiv efter utbildningen.

• Anonym

Att läsa till distriktssköterska tar drygt ett år. Om man startar i slutet av augusti så är man färdig i början av november året därpå.
    Jag arbetar på vårdcentral och vi arbetar inga helger. Kan se olika ut på olika ställen. På vissa ställen bemannar vårdcentralens personal jourcentralen. På andra ställen har jourcentralen egen personal. 

• Anonym
    hallandsliv skrev 2012-04-03 11:36:20 följande:
    Det kanske finns möjlighet till att undervisa på något närliggande lärosäte som utbildar sjuksköterskor? Ta kontakt med forskningsavdelningen på ditt sjukhus och se om du kanske kan börja forska? Någon form av administrativ tjänst, schemaläggning, vårdadministration? Bara några tankar om var du kan passa in och få andra arbetstider än du har nu. Lycka till!

För att forska krävs master
  • Anonym
    NooneBird skrev 2012-04-05 23:31:46 följande:
    Har du funderat på anestesi, operation eller röntgensköterska? Dessutom så tjänar du bra mycket bättre. Har en vän som är chefsjuksköterska på ett sjukhus i sthlm och de skriker efter opsköterskor, de får betalt under utbildningen och lönen är grym!
    Jag läser själv till sköterska och kommer inte stanna vid allmänsköterska pga stressen och den kassa lönen. 
    Röntgen blir nog svårt för ts eftersom det är en egen grundtbildning, dvs ingen vub.
  • Anonym
    Anonym (DSK) skrev 2012-04-08 11:09:42 följande:
    Ibland träffar jag relativt nyutexaminerade ssk som plötsligt (!) har kommit på att arbetstiderna inte alls går ihop med privatlivet då de kan vara ensamstående med små barn eller har en man som jobbar borta. Vet man inte det innan man börjar plugga till ssk??
    Familjelivet kan ha ändrats under utbildningen eller precis efter utbildningens slut.
  • Anonym

Det ges väldigt många förslag på hur man fortsätter som SSK. Fast TS funderade på något helt annat. Det finns andra yrken, vet ni...

Läs på teknisk högskola. Eller juridik. Eller ekonomi. Alla de tre valen ger LÅNGT mycket större möjligheter på arbetsmarknaden. Och alla går att kombinera med SSK-examen i någon yrkesroll (medicinsk teknik är stort, jurist med koll på sjukvård låter som det kan sitta som en smäck, säljare eller verksamhetsutvecklare på bolag med vård- eller medicin-anknytning funkar också). Alla alternativen ger också mycket bättre lön. Så mycket bättre att ytterligare studielån betalar sig fler gånger om...

• Anonym

Jag var i exakt samma situation som TS för några år sedan. Jag valde att läsa distriktssköterskeprogrammet eftersom jag ville ha en mer självständig yrkesroll, kände mig helt kvävd och panikslagen av tanken på att jobba som sjuksköterska på sjukhus "resten av livet". Kan tillägga att jag verkligen var intresserad av utbildningens innehåll, framförallt skolhälsovård. Innan jag blev klar så fick jag dock nytt erbjudande om jobb på en psykiatrisk mottagning. Det var hur bra som helst och går inte att jämföra med arbetet på avdelning som inte passade mig för fem öre. Självständigt, utvecklande, intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter, patientmöten där jag fick använda all min kompetens, bekväma arbetstider, underbart team. Hade nog stannat längre än jag gjorde om jag inte varit så missnöjd med lönen, samt att jag ändå någonstans ville gå vidare. Jag blev klar med examen till DSK tillslut, men har aldrig jobbat som det. Idag är jag doktorand och vikarierar som universitetslärare inom sjuksköterskeprogrammen vid det lärosäte där jag är anställd. I framtiden är tanken att jag ska försöka bli behörig till tjänst som universitetslektor, ofta krävs docentkompetens i realiteten. Jag trivs otroligt bra med undervisning och studentkontakt. Annars är jag faktiskt öppen för andra alternativ, som utredare vid någon myndighet eller liknande. Jag är verkligen glad att jag tog mig vidare, men jag vill tipsa TS om att se sig om efter andra tjänster som sjuksköterska också- tex. på mottagning. Det kan verkligen bli bättre. Sedan, ett annat tips är att använda din kandidatexamen som grund och bygga på den med en masterutbildning som intresserar dig, exempelvis internationell hälsa, biblioteks- och informationsvetenskap, arkivvetenskap etc. Finns hur mycket som helst att välja på och din examen kan komma att bli helt unik, vet tex. att många läkemedelsbolag etc. söker med ljus och lykta efter informationsansvariga med examen inom vårdområdet och relevant spetskompetens. På det sättet öppnar du dörrar för dig själv att söka helt andra typer av tjänster på företag och myndigheter, och din sjuksköterskeexamen har du ju alltid kvar. Du kan även söka jobb redan nu genom att välja att inte framhäva din yrkesexamen utan framhäva din akademiska examen, på exempelvis rekryteringsföretag inom vårdbranschen (rekryterare eller liknande). Lycka till!

• Anonym
    Anonym (sjuksköterska) skrev 2012-05-04 19:29:20 följande:
    Jag läste också för att jag ville bli barnmorska. Tror egentligen det hade passat mig bra, men det är en lång väg att gå för dåliga arbetstider och låg lön. Jag har ont i magen dagligen över detta, vet inte hur jag ska lösa det. Jag önskar också att jag inte haft så bråttom att välja, men som sagt det är ju inget alternativ...

Om det är BM du vill bli så sätt igång att kämpa för att komma in på utbildningen!
  • Anonym

I våran lilla kommun har vi flera enhetschefer som är sjuksköterskor.

• Anonym

Jag har jobbat på försäkringskassan som personlig handläggare sjukpenning och jag har träffat på sjuksköterskor med samma yrke när jag varit på utbildning och så.

Då har du bra arbetstider med flex och bra förmåner. Jag fick 25000kr i ingångslön som nyexad utan större arbetslivserfarenhet.

• Anonym

Jag jobbar som receptionist på ett hotell i Norge.
    Tjänar mellan 26-27 000 NOK före skatt.

25 år gammal och 1,5 års högskole studier bakom mig. Siktar på att bli receptions chef inom de närmaste året/åren, och därmed höja min lön ganska rejält.

Det jag gillar mest med mitt jobb är att jag får träffa så otroligt trevliga människor från precis hela världen. Australien, Japan, Kina, Indien, Portugal, USA, Ryssland, Finland, Brasilien, Nederländerna, Storbritannien - you name it!

Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?