Inlägg från: Anonym (sjuksköterska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sjuksköterska)

Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?

Jag är 26 år, tvåbarnsmamma och utbildad till sjuksköterska vilket jag har jobbat som i 2 år. Jag har egentligen aldrig varit riktigt nöjd med mitt yrkesval, jag var inte ens speciellt glad den dagen jag tog examen. Så här i efterhand kan jag tänka att den egentliga anledningen till att det blev just ssk som jag läste till var att jag var nybliven mamma som precis tagit studenten och behövde att arbete. 

Jag vet att jag inte jobbat särskilt länge, men jag är redan trött på det, speciellt på obekväma arbetstider, helger och helgdagar, och den ständiga stressen och känslan av att aldrig ha gjort riktigt tillräckligt.

Jag har funderat på att plugga vidare till distrikssköterska, då ökar i alla fall möjligheterna till att få bättre arbetstider, men samtidigt är jag inte sugen på att läsa ytterligare drygt ett år för näst intill ingen löneökning. Är inte heller säkert på att det är rätt att lägga ytterligare tid på ett yrke som jag är såpass osäker på....

Men VAD ska jag göra istället? Eller ska jag stanna kvar och fortsätta läsa till distriktssköterska? Jag hade bra betyg på gymnasiet och är inte främmande för att hoppa på en helt annan utbildning. Kanske finns det till och med något  där jag kan ha användning för den utbildning och kompetens jag har. 

Vad jobbar DU med, och varför skulle du rekommendera just det yrket?  

• Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?
  • Anonym (sjuksköterska)
    Anonym skrev 2012-04-03 10:23:41 följande:
    Vårdlärare på gymnasiet? Läs till pedagogiken

Barnmorska?

Ambulansen?

Tänk dock såhär, om du nu är missnöjd eller ja, inte helt nöjd. Kanske ska du satsa på något helt annat? Du har ju alltid din andra examen att falla tillbaka på och för din egen personliga utvecklingsskull så kanske du borde utveckla andra färdigheter.
    Vårdlärare har jag tänkt på, frågan är bara hur mkt jobb det finns. Då kanske jag får läsa in ett ämne till i så fall, så att jag kan undervisa i flera ämnen.

Barnmorska hade varit jätteroligt, men samtidigt drar de ner mkt på förlossningsvården på flera håll, och de barnmorskor jag känner är inte heller riktigt nöjda (med villkoren, själva arbetet tycker de flesta väldigt bra om). 
  • Anonym (sjuksköterska)
    Anonym (Mix) skrev 2012-04-03 12:47:43 följande:
    Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt som du skriver med tiderna. Jag känner flera ssk inom landstinget som har en önskan om att bara jobba dagtid, men det är ingen som fått igenom det.

Du skriver även att det inte ingår helger på en vårdcentral, det stämmer inte heller - iaf inte här där jag bor. Beroende på vilken vc de arbetar på arbetar de var 6:e till var 10:e helg. Förvisso färre helger än inom landstinget, men ändock helgarbete.
    Lite så jag tänker också, och med tanke på att tillgängligheten ständigt ska öka så undrar jag om det inte kommer bli allt vanligare med vc som också har öppet på obekväma tider.
  • Anonym (sjuksköterska)
    Lucy Pevensie skrev 2012-04-23 08:55:31 följande:
    Ts jag känner igen mig precis! Jag läste till ssk för att jag ville bli barnmorska. Kände under ssk utb att det här var nog inte riktigt för mig men tänkte att det gjorde ju inget för jag skulle ju bli barnmorska (ack så naivt).

Arbetstiderna är hemska och jag visste eg. redan innan att jag inte mår alls bra av dem då jag jobbade på äldreboende innan jag började plugga men trodde att jag skulle kunna välja ett dagjobb när jag blev färdig (vilket skämt).

Jobbade 1,5 år på en avdelning jag till slut ändå trivdes riktigt bra på (var en avdelning som ovanligt nog sällan lyckades fylla sina platser, hade kort vårdtid och relativt lättskötta patienter). Sedan flyttade vi och jag började med min vub till bm. Under tiden jobbade jag extra på en avdelning med samma inriktning som den jag jobbat på innan, men med fler patienter, betydligt större vårdtyngd och därmed längre vårdtider. Trivdes inte alls lika bra.

På praktiken under vubben kände jag att mödravården var riktigt rolig men förlossningsvården var mest skrämmande.

Så tog jag min examen i januari och nu står jag här, de enda jobb jag hade att välja på var avdelningen jag tyckte var för tuff och ett sommarvik på förlossningen. Valde det senare, vilket jag tror var ett misstag. Har ångest varje dag (är inne på tredje arbetesveckan) och gråter efter nästan varje arbetspass av frustration, trötthet och stress.

Mitt stora problem är att jag tar allt personligt, vill göra ett perfekt jobb och ha tid till eftertanke och planering. Jag kan inte släppa jobbet när jag går hem utan tänker på det ständigt, undrar om/vad jag glömt/missat, går igenom olika händelser och funderar på om/hur jag skulle agerat annorlunda osv. Tror helt enkelt inte jag passar inom vården, mitt eget liv tar alldeles för mkt stryk.

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till. Nu har jag ju min långa utbildning avklarad och vill inte bara slänga bort den. Dessutom är jag fast nu fram till hösten. Vad jag ska göra sen vet jag inte riktigt. Önskar jag kunde vrida tillbaka tiden och inte ha så jäkla bråttom utan låta valet av jobb ta lite tid. Men det är ju inte riktigt ett alternativ...
    Jag läste också för att jag ville bli barnmorska. Tror egentligen det hade passat mig bra, men det är en lång väg att gå för dåliga arbetstider och låg lön. Jag har ont i magen dagligen över detta, vet inte hur jag ska lösa det. Jag önskar också att jag inte haft så bråttom att välja, men som sagt det är ju inget alternativ...
  • Anonym (sjuksköterska)
    Anonym skrev 2012-05-04 19:30:12 följande:
    Om det är BM du vill bli så sätt igång att kämpa för att komma in på utbildningen!
    Jag har sökt, men vet inte om jag kommer börja läsa även om jag kommer in...
  • Anonym (sjuksköterska)

Åenasidanåandrasidan: Har tyvärr inte kommit så mycket längre. Sökte och kom in på barnmorskeutbildningen i höstas, men valde i sista stund att inte läsa. Lutar mer och mer åt ett fullständigt karriärbyte, men vet fortfarande inte vad jag ska göra istället. Svårt!

• Anonym (sjuksköterska)

Beroende på var man bor kan det vara olika svårt att hitta varianter på ssk-jobb. Jag flyttade från orten där jag pluggade - där fanns i stort sett bara sjukhuset och en del vårdcentraler, äldreboenden etc. - till Stockholm och har arbetat med en mängd olika saker. Som konsultchef, hyrt ut vårdpersonal på olika bemanningsföretag. Jätteroligt och ganska bra betalt. Jag har även arbetat som säljare, sålt förband för ett av de största företagen. Där är det en del resor, kan vara svårt med småbarn men det finns en del företag som erbjuder deltid även i den branschen. Finns många förutom läkemedelsföretagen, där man oftast måste ha en vidareutbildning - LIF.  Ex, företag som säljer diabeteshjälpmedel etc. Nu sitter jag också på en säljtjänst men på ett vårdbolag, roligt att kunna använda sina kunskaper på andra sätt också. Bra tider och, tyvärr mycket bättre betalt. Jag kommer att gå tillbaka och arbeta i den vanliga vården så småningom om, men i nuläget är detta kul.
    Ett tips är att titta in direkt på de olika företagens hemsidor och se om man söker folk. Även de stora vårdbolagen söker ofta till administrativa tjänster. Titta även på bemanningsföretagens hemsidor om de söker någon till sina kontor.
    Lycka till   

Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?