AngoStura skrev 2014-11-30 17:39:40 följande:
Jag tycker att du skall lugna dig lite och försöka bena upp din situation. Det låter inte som du mår strålande direkt och det kan ju bero på jobbet och annat med. 
 Jag tycker att du skall fundera på hur du egentligen mår. Har du alltid sådan här prestationsångest och dåligt självförtroende? Eller är det något som kommit relativt nyligen? Behöver du tala med någon? Behöver du gå ner i arbetstid? Gå till doktorn?
 Jag tycker också att du skall ta ett samtal med din chef och berätta hur du känner och har det. Du kan vara säker på att dina kollegor också tycker det är jobbigt, och om du vill kan du ju prata lite med dem själv och sedan tala med chefen och undersöka vad hon/han kan göra för att förbättra situationen. 
 Jag tror att du bara skall ta ett djupt andetag och tänka att det inte är du som är konstig. För du verkar bara mänsklig.
Tack för din input, det betyder jättemycket.
Ja, jag har nog alltid haft prestationsångest. I skolan fick man ju sitt betyg som ett bevis på sin prestation. Där kände jag mig oftast nöjd med vad jag hade presterat. Sedan när jag skulle ut i arbetslivet började jag få problem. Jag kände mig väldigt osäker och utvecklade ångest över att gå till jobbet. Vid ett tillfälle bröt jag ihop, blev sjukskriven för depression och gick till en psykolog några gånger som sa att det hela mer verkade vara ångest. Jag sa upp mig från jobbet och mådde bättre, och då avslutades mina kontakter med psykologen.
Sedan dess har jag då utbildat mig till sjuksköterska och har jobbat i några år. Jag har alltid i perioder känt ångest inför att gå till jobbet. I början när man var ny kändes ångesten befogad. Senare handlade ångesten mer om ovissheten i att inte veta hur arbetsdagen skulle se ut, hur arbetsbördan skulle vara, och om det skulle dyka upp något som jag inte behärskar. Nu är jag ju ny på jobbet med allt vad det innebär, vilket jag antar har spätt på min ångest och stress. 
Jag kan se att jag skulle behöva jobba med mig själv inom många områden. Men jag kan också se att jag jobbar i en miljö som inte är bra för mig. Så någonstans får jag nog ändå se till att hitta ett nytt jobb, det har jag insett de senaste dagarna. Jag vill inte arbeta som sjuksköterska, jag brinner inte för det tillräckligt mycket. 
Kanske behöver jag någon slags behandling. Jag har i alla fall berättat hur jag känner för min sambo nu, och han är väldigt stöttande men kan nog aldrig förstå hur jag kan känna så här.