Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?
Hur har det gått för er? Karriärsbyten? Studier?
Hur har det gått för er? Karriärsbyten? Studier?
Osäker ssk-student.
Mitt råd till dig. Stoppa detta nu, så snart du bara kan. En sanning kan jag delge dig och det är att det kommer inte att bli bättre sedan, när du börjar jobba, som man som student ibland tänker tröstande tankar om. Visst var det roligt att få jobba självständigt men det är också först då som man har det fulla ansvaret själv. Och det är hejdlöst stort. Människoliv i dina händer, under stressade former, med dåliga arbetstider (de blir heller inte roligare när man väl börjar jobba på riktigt), otacksam arbetsgivare, krav på sig om att ställa upp och jobba extra i tid och otid samt en uppriktigt sagt usel lön med tanke på allt ansvar och de människoliv som du återigen har i dina händer.
Var glad att du kommit på redan nu att detta kanske inte är rätt.
Följ ditt hjärta. Dina fina klasskamrater kommer att ångra att de inte gick samma väg.
Anonym (osäker ssk-student)
Det tycker jag låter som en bra idé. Du kan känna på pulsen på akuten, göra många betydande och viktiga insatser, finnas till hands i kritiska situationer och få se och uppleva mycket men utan att ha det yttersta ansvaret om något går åt pipsvängen. Skulle du dessutom känna att lönen och arbetstiderna inte är bra och du vill vidare till något annat (men inte ssk ;)) så har du inte lagt ner alltför mycket tid och pengar i onödan.
Usk på akuten, satsa på det om du känner att du skulle kunna göra ett bra jobb där. Lycka till! Och - se inte ett avhopp som ett nederlag. Ibland är det precis tvärtom.
Modigt TS. Och förmodligen helt rätt. Och jag tror definitivt inte att du är ensam om varesig dina upplevelser eller känslor kring det. Hoppas att du kan hitta något mindre ångestfyllt och att du kan hitta sätt att må bättre snart. Uppdatera gärna igen och berätta vad som händer.