• Sonsol78

Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?

Vet att tråden är gammal men vill ändå svara. Själv ska jag påbörja termin 4 nu till augusti och kan berätta lite om mina erfarenheter. Har jobbat i ca 2 år inom vården och började som personlig assistent och hemtjänstpersonal för att senare jobba extra som uska på äldreboenden med demens inriktning.

Har samlat på mig en del erfarenheter redan nu och känner starkt i hela mig att geriatrik och avdelningsarbete inte är av minsta intresse, dels på grund av väldigt vårdtunga patienter och slitiga arbetstider. Lite märkligt förresten att en del i tråden reagerar på ovilja till obekväma arbetstider, det är ju så olika som vi människor reagerar och när jag kört skift så fungerar jag inte som människa på nåt plan, jag klarar helt enkelt inte av att få tillvaron att gå ihop då dygnen vänds. Andra är säkert bättre på att hantera detta.

Jag har tidigare studerat till ekonom och känner idag att det är helt främmande för egen del att arbeta så. Sittande med papper och dator 10 timmar varje dag. Jag skulle bli knäckt och få myrkrypningar.

Så jag har inte en sekund ångrat mitt studieval (som jag tidigare gjort gällande andra utbildningar) men har verkligen rannsakat mig själv och är idag 100 % säker på vilken väg jag ska välja efter grundutbildningen. Vill jobba på mottagning, vc eller hälsocenter av fler anledningar än arbetstiderna. Ska studera till Dsk! Jag tror att om man bara ger sig tid att tänka och släpper på prestigen (man kan bara göra sitt bästa som ssk) så löser det sig nog naturligt. Hade mer ångest och prestationskrav och blev för inkännande med patienter tidigare men det stjälpte snarare än hjälpte, nu har jag funnit en bättre balans i min roll.

Det blev långt svar nu men hade visst behov att skriva av mig lite.

Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?