Inlägg från: Janvändarnamn |Visa alla inlägg
  • Janvändarnamn

Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?

(Gammal tråd men ändå aktuellt ämne)
    I vårt yrke sliter vi och kämpar hårt. Har stort ansvar och måste kunna massor. Säkert likadant i alla yrken. Men viktigast är att man trivs, eller hur? Kanske att du som var osäker kan vikariera som vårdlärare ett tag?
    Kontakta ett gymnasium som har vårdprogrammet och kolla om de kan ta in dig ett tag. 
    Jag själv är sjuksköterska och har jobbat inom psykiatrin utomlands i några år, nu tillbaka i Stockholm och märker hur kämpigt det är.
    Det är så lätt att "fastna" i ett yrke eller en avdelning. För att få upp lönen borde man byta arbetsplats när de söker folk till sommaren. Då är man i förhandlingsläge. Vi måste verkligen få upp lönerna! 

• Janvändarnamn

Ja vi har det tufft. Att jobba på avdelning idag är väldigt slitigt. Man hinner inte pissa och lunchen kan man kanske ta nån timma försenat om man har tur. Det är så många detaljer man ska göra. Svårt att beskriva för en som inte jobbar i branschen. Dessutom uppstår ibland irritation mellan kollegorna för att alla är stressade. 

Ganska ofta vill jag byta till något annat yrke där man inte slits mellan tidspress och etiken kring patientens väl och anhöriga som vill ha svar GENAST och läkare och USKor som ideligen kommer med info/frågor. Fullproppad av info och ställningstaganden blir man...

Som syrra är man i grunden en snäll person som vill ta hand om andra. Men vi är nästan maskiner plikttroget går upp varje morgon, nästan till och med innan vi somnat och inställer oss för rapport 06.50. Tio minuter innan jobbet börjar av solidaritet med nattsyrran. 

ok, nu har jag fått ur mig en massa frustration. 

Dessutom vill jag slå ett slag för alla fina människor som kommer från andra länder och jobbar inom vården -utan er hade inget funkat!

Ha det fint!!

Svar på tråden Vill byta jobb (är sjuksköterska), men vad ska jag göra istället? Vad jobbar DU med?