• ebben

God vitlöksdressing/sås

Har nån nåt enkelt gott recept på vitlökssås? Gärna med typ creme fraiche eller dyl. så den blir lite "tjock" eller krämig.Inte så "lös" och rinnande,om ni förstår..

• Svar på tråden God vitlöksdressing/sås
  • Kajsan

Det beror ju på vad du ska ha den till...

Man kan mosa fetaost, blanda med matlagningsyoghurt och massa vitlök. Smarrigt!

• ebben

Ja,glömde det...Tillbehör till typ grillat kött mm.Jag brukar blanda smör med lite salt och massa vitlök,tycker jag är supergott.Men min man vill ha det lite mer "krämigt".Och inte bara smörigt....

• Muminski

Jag brukar blanda creme fraiche med riven eller pressad vitlök, lite salt och peppar och röra ihop,,enkelt och supergott till kött eller som dip.
    Creme fraiche är suveränt att ha som bas till kalla såser. Jag brukar sno ihop en massa olika saker av det..till fisk fläsk kött eller kycklig.
    Här går det åt mycket creme fraiche med andra ord

• Lena A

Tsatziki!
    Matlagningsyoghurt som du blandar med 1-2 vitlökslyftor, 1/2 riven gurka (eller mer) som du kramar ur. Smaksätt med vitpeppar, salt, citron och eventuellt olivolja. Mumsigt!

• ebben

Just det...Bra. Gärna fler tips! Min fantasi är inte den bästa...

• åsis

Vi blandar creme fraiche med buljong och viltlök, kokar upp. Jätte god till grillat (bör ätas varm).

• Mumin

Lika delar creme fraiche och gräddfil, en halv del majonnäs, salt, peppar, lite socker och massor med vitlök!
    Mums! Fett men ack så gott...

Svar på tråden God vitlöksdressing/sås