• Tusentand

Ärva biologisk förälder trots adoption?

Ok, hoppas ni kan hänga med nu.

Min mormor blev gravid med min mamma på 50-talet. Hon förlovade sig med pappan och bröllopet skulle snart bli av. Pappan omkom i en olycka innan min mamma fötts och innan dom hunnit gifta sig. Eftersom pappan var ung hade han inga tillgångar. Efter några år gifte sig min mormor med en man och han i sin tur adopterade min mamma. Hon fick på sin födelsedag och vid jul och liknande presenter från sin biologiska farmor, den avlidne pappans mamma, men det upphörde när hon blev adopterad av min mormors man.
    När sedan min mammas biologiska farmor och farfar avled delades arvet (som var stort, en stor gård och mycket mark) på diverse släktingar eftersom dom bara haft ett barn, som ju omkom långt innan föräldrarna.
    Min mamma har alltid sagt att hon önskade att hon aldrig blivit adopterad av sin mammas man(ja, för han har aldrig kallat henne dotter heller trots adoptionen), för då hade hon kunnat få del av det stora arvet.
    Är det så? Om hon blivit bortadopterad från en levande pappa till en annan hade jag förstått att man förlorar sitt arv, men när pappan dog, hade hon kunnat få arvet då? Jag tycker det hela låter märkligt.

• Svar på tråden Ärva biologisk förälder trots adoption?
  • misplacedname

När man adopteras blir adoptivföräldern den juridiske föräldern och den biologiske har inte längre några rättigheter eller skyldigheter gentemot barnet.

• Kjell2

Om hon inte blivit adopterad av sin styvpappa, eller någon annan, hade hon ärvt sin farmor, minimum den laglott som skulle tillfallit hennes döda biologiska fader.

Hennes biologigsiak farfärldrar hade också full möjlighet att testamentera allt eller delar av arvet till deras bortadopterade sondotter då inga bröstarvingar fanns. Nu verkar de inte gjort det valet.

• Cecese

Adoptionen gick ju igenom innan biologiska farföräldrarna gick bort och då var arvsrätten efter biologiska pappan borta. Den försvann samtidigt som adoptionen gick igenom så nej, hon har ingen rätt att ärva. 

• KungBen
    Tusentand skrev 2012-04-03 13:43:49 följande:
    Ok, hoppas ni kan hänga med nu.

Min mormor blev gravid med min mamma på 50-talet. Hon förlovade sig med pappan och bröllopet skulle snart bli av. Pappan omkom i en olycka innan min mamma fötts och innan dom hunnit gifta sig. Eftersom pappan var ung hade han inga tillgångar. Efter några år gifte sig min mormor med en man och han i sin tur adopterade min mamma. Hon fick på sin födelsedag och vid jul och liknande presenter från sin biologiska farmor, den avlidne pappans mamma, men det upphörde när hon blev adopterad av min mormors man.
    När sedan min mammas biologiska farmor och farfar avled delades arvet (som var stort, en stor gård och mycket mark) på diverse släktingar eftersom dom bara haft ett barn, som ju omkom långt innan föräldrarna.
    Min mamma har alltid sagt att hon önskade att hon aldrig blivit adopterad av sin mammas man(ja, för han har aldrig kallat henne dotter heller trots adoptionen), för då hade hon kunnat få del av det stora arvet.
    Är det så? Om hon blivit bortadopterad från en levande pappa till en annan hade jag förstått att man förlorar sitt arv, men när pappan dog, hade hon kunnat få arvet då? Jag tycker det hela låter märkligt.
    När avled din mammas farmor? En adopterad person har ingen arvsrätt från sina biologiska föräldrar med gällande lagstiftning. De har istället en arvsrätt från sina adoptivföräldrar. Men det kan ju ha sett annorlunda ut tidigare - om det var länge sedan hon avled menar jag. 
Svar på tråden Ärva biologisk förälder trots adoption?