• Anonym (bio)

Bonusföräldern får alla veckomail etc.. är det ok?

Jag har sett på mail-listorna att barnets bonusförälder får alla  veckomail och info från skolfröekn.

Ingen har frågat mig om det är ok att bonusföräldern får dessa..  bioföräldern som barnet bor med får också dessa. och jag med.

men varför skickr skolan ut till bonusföräldern?

har skolan rätt att informera bonusföräldern om vad som sker i skolan och har bonusföröäldern rätt  att närvara vid utvecklingssamtal eller att skolfröken pratar med denna vid hämtning om saker som berör barnet?

Jag och den andra bioförälder är båda  vårdnadshavare.

• Svar på tråden Bonusföräldern får alla veckomail etc.. är det ok?
  • Anonym

Men vad är problemet, ännu en bio med dålig självkänsla? Det är väl jättebra att ha många vuxna som är engagerade i barnens liv?!

• Husis

Båda vårdnadshavarna måste godkänna att det skickas ut till en bonusförälder och att bonusföräldern är med på utvecklingssamtal, etc.

• Anonym

Gggrrr....Jag är förälder, jag är vuxen, jag har barn sen tidigare äktenskap och jag är styvförälder till min makes barn och jag får mail mm från bonusbarnens skola, fotbollsskola, och av biomamman fast det hennes mail är inga trevliga mail....hur som helst, jag är skit less på alla som hindrar, motarbetar oss som vill barnens bästa, välmående, omsorg, omvårdnad och kärlek, den senaste tiden har jag uppfattat från alla möjliga håll att vi som är styvföräldrar blir behandlade som om vi vore pest smittade, vi är elaka, vi är misshandlare, vi är kriminella och vi ska inte synas, höras, överhuvudtaget inte leva verkar det som...

Nej nu är det nog för min del...jag ska göra något åt .... oss styvföräldrar, det är dax att vi börjar bita ifrån!!!

Ska vi inte få vara delaktiga i barnens liv som t.o.m bor och eller är gifta med dennes förälder så ska vi inte heller behöva bo ihop med dessa barn, det kanske är bättre att de får bo på barnhem och eller föräldrarna inte får träffa nya partners överhuvudtaget!!!

Hur ska man kunna leva och bo som en familj när man inte får vara mer än en som ska torka upp skiten efter andras behov av s.k kärleksbarn?

• Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-04-03 15:27:27 följande:
    Gggrrr....Jag är förälder, jag är vuxen, jag har barn sen tidigare äktenskap och jag är styvförälder till min makes barn och jag får mail mm från bonusbarnens skola, fotbollsskola, och av biomamman fast det hennes mail är inga trevliga mail....hur som helst, jag är skit less på alla som hindrar, motarbetar oss som vill barnens bästa, välmående, omsorg, omvårdnad och kärlek, den senaste tiden har jag uppfattat från alla möjliga håll att vi som är styvföräldrar blir behandlade som om vi vore pest smittade, vi är elaka, vi är misshandlare, vi är kriminella och vi ska inte synas, höras, överhuvudtaget inte leva verkar det som...

Nej nu är det nog för min del...jag ska göra något åt .... oss styvföräldrar, det är dax att vi börjar bita ifrån!!!

Ska vi inte få vara delaktiga i barnens liv som t.o.m bor och eller är gifta med dennes förälder så ska vi inte heller behöva bo ihop med dessa barn, det kanske är bättre att de får bo på barnhem och eller föräldrarna inte får träffa nya partners överhuvudtaget!!!

Hur ska man kunna leva och bo som en familj när man inte får vara mer än en som ska torka upp skiten efter andras behov av s.k kärleksbarn?
    !
  • Tow2Mater
    Anonym (bio) skrev 2012-04-03 14:09:51 följande:
    ....eller att skolfröken pratar med denna vid hämtning om saker som berör barnet?
    Menar du att fröknarna ska hålla rätt på om det är pappa, mamma, bonusmamma, bonuspappa, farmor, mormor, farfar, grannen Peter etc av alla som kan vara godkända att hämta olika barn, och hålla inne med mer eller mindre viktiga uppgifter som rör barnet tills "rätt" vårdnadshavare behagar dyka upp och hämta en annan dag? För kanske 20 olika barn eller mera. Eller ska de ta tid från barngruppen och ringa samtal efter samtal och försöka få tag i "rätt" person de kan dela informationen med, om de inte är tillåtna att prata med den som hämtar den dagen? Idioti på högsta nivå.
  • sextiotalist

Mailen av de slag som går ut som massmail skall inte vara av den naturen att det går under sekretesslagen, så länge mailen inte tar upp personliga saker och att annat som en utomstående inte skall ha rätt till, så är det inget som du kan hindra.

Om mailen däremot innehåller personliga saker, så kan du säga ifrån. 

Men vanliga veckobrev, anmäl information från skolan, är inga problem

Utvecklingssamtal, läkarbesök, kuratorbesök etc, där har endast vårdnadshavarna rätt att få information om      

• ventilera mera
    sextiotalist skrev 2012-04-03 15:35:35 följande:
    Mailen av de slag som går ut som massmail skall inte vara av den naturen att det går under sekretesslagen, så länge mailen inte tar upp personliga saker och att annat som en utomstående inte skall ha rätt till, så är det inget som du kan hindra.

Om mailen däremot innehåller personliga saker, så kan du säga ifrån. 

Men vanliga veckobrev, anmäl information från skolan, är inga problem

Utvecklingssamtal, läkarbesök, kuratorbesök etc, där har endast vårdnadshavarna rätt att få information om      
    Precis.

Ts, har du tänkt på att de mail som då barnets bonusförälder får innehåller ju samma info - för jag antar att det handlar om mail till en föräldragrupp - som resten av föräldrarna får. Ska då inte han/hon få denna info så borde du ju också vara emot att en större grupp andra människor också får dessa mail?
  • Anonym

Bonusföräldrar ska som sagt vara snälla,tysta,laga mat,tvätta kläder,skjutsa,förhöra läxor och betala roliga saker för bonusbarnen, fixa presenter osv men sen får man inte vara med på mer. Väldigt lätt att känna sig utnyttjad, när det väl gäller så räknas man inte men man passar bra till de vardagliga sysslorna. Varför är biomammorna så rädda?Det blir ju omöjligt att träffa en karl med barn om det ska vara såhär jämt. Alltid dessa sura, griniga, elaka,manipulativa biomammorna som ska sabba mannens nya förhållande. Vad är det för farligt om bonusmamman får information om ditt barns skola?Kärnfamiljen är upplöst i och med att man skiljt sig och den går inte att få tillbaka igen. Tycker inte det är märkligt om bonusföräldrarna tröttnar för man släpps ju bara in när det passar ers höghet biomamman. Och jag är själv biomamma och skulle verkligen inte bry mig om mina barn hade en bonusmamma som engagerade sig.Hon skulle få följa med på möten i skolan om barnet ville såklart.

Tyvärr så har mina barn inte ens haft sin biopappa tillgänglig, han valde att dra. 

Vad tror du TS att bonusmamman tänker göra med informationen från lärarna? det kanske är din exman som vill att hon ska få information, har ni inte pratat om det? 

• Anonym
    Tow2Mater skrev 2012-04-03 15:35:35 följande:
    Menar du att fröknarna ska hålla rätt på om det är pappa, mamma, bonusmamma, bonuspappa, farmor, mormor, farfar, grannen Peter etc av alla som kan vara godkända att hämta olika barn, och hålla inne med mer eller mindre viktiga uppgifter som rör barnet tills "rätt" vårdnadshavare behagar dyka upp och hämta en annan dag? För kanske 20 olika barn eller mera. Eller ska de ta tid från barngruppen och ringa samtal efter samtal och försöka få tag i "rätt" person de kan dela informationen med, om de inte är tillåtna att prata med den som hämtar den dagen? Idioti på högsta nivå.
    De har skyldighet att ta reda på vem/vilka som är vårdnadshavare och ingen information om barnet får lämnas till annan än vårdnadshavaren/vårdnadshavarna uten dennes/deras godkännande. Är det svårt att sköta sina arbetsuppgifter, menar du att det är för svårt för dem att göra det?
  • Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-04-03 21:08:49 följande:
    De har skyldighet att ta reda på vem/vilka som är vårdnadshavare och ingen information om barnet får lämnas till annan än vårdnadshavaren/vårdnadshavarna uten dennes/deras godkännande. Är det svårt att sköta sina arbetsuppgifter, menar du att det är för svårt för dem att göra det?
    Så du menar om t ex en viktig uppgift ska vara inlämnad imorron ska läraren inte påpeka det till den som hämtar barnet, utan ringa en av vårdnadshavarna och tala om det, alternativt inte säga nåt alls? Som jag sa, idioti.
Svar på tråden Bonusföräldern får alla veckomail etc.. är det ok?