• Musen

    Hingst/valack

    En vän letar efter ett halvblod runt 8 år och jag hjälper henne lite. Jag har aldrig själv köpt en så "gammal" häst utan håller mig till föl. Därför blev jag förvånad att det nästan inte finns hingstar i den åldern. Så därför undrar jag om någon vet varför det kastreras så mycket bland hästar? Personligen så skulle jag aldrig vilja ha en valack. Jag tycker att något fattas. Om ni hade 2 helt identiska hästar att välja emellan och det enda som skiljde var att den ena var vallack och den andre var hingst, vilken skulle ni välja?

  • Svar på tråden Hingst/valack
  • Roxannne

    För att det är rätt knepigt att hålla hingst. Även om många hingstar är snälla och det visst finns de hingstar som är väldigt gentlemannamässiga, så kan det ändå slå slint när det blir brunstsäsong. Hästen blir stressad, det går inte att rida, staket springs rakt igenom osv osv.
    Det finns många inackorderingsstall som inte tar emot hingstar, eftersom det kostar mer att bygga hagar till dem. Staketen måste vara högre och starkare och han måste få gå ensam oftast. Det finns helt enkelt ingen poäng med att ha en hingst om han inte håller måttet för avel och man är intresserad av det. Det är enklare att ha en valack och oftast schystare mot hästen.

  • Musen

    Ok tack för svar, lite följd frågor bara av nyfikenhet :) , har dock inte själv märkt av stressande hingstar men det kanske kan vara så. Däremot hade jag ett sto när jag var liten som fick de beteende du skrev när hon brunstade :) men kan inte hingstar gå med valackarna i hagarna då? Det finns ju en hel del hingstar inom de högre klasserna i tävlingar, hur funkar det med dom när dom tävlas och stallas upp?

  • Roxannne
    Musen skrev 2012-04-03 20:44:36 följande:
    Ok tack för svar, lite följd frågor bara av nyfikenhet :) , har dock inte själv märkt av stressande hingstar men det kanske kan vara så. Däremot hade jag ett sto när jag var liten som fick de beteende du skrev när hon brunstade :) men kan inte hingstar gå med valackarna i hagarna då? Det finns ju en hel del hingstar inom de högre klasserna i tävlingar, hur funkar det med dom när dom tävlas och stallas upp?
    Tävlingshästar som är värda väldigt mycket pengar går oftast ensamma i egna hagar, om de får gå ut alls. 
    Sen är det väl skaderisken som är överhängande om hingsten kan gå med andra hästar eller inte. Finns säkert massor av flockar där hingst och valacker går tillsammans och funkar bra, beror på hingsten och valackerna. Det finns ju unghingst/valacks-beten där det funkar skitbra t ex. Problemet blir väl, om man inte har egen gård, att hitta någonstans där de tar emot hingst som inackordering. Min känsla är att de som driver inackorderingsstall är rätt reserverade för att ta in hingstar som hyresgäster. Sen är det väl det, det finns ingen tillräcklig vinning med att ha en hingst som inte är top notch och ska avlas på så att säga. Finns för många som inte vet vad de gör som har hingstar som drar igenom staket och springer in i sto-hagar. 
  • Musen

    Tack ännu en gång för svaren det låter klokt :) jag personligen tycker att en hingst är finare i kropp och hållning och temperament därav var jag fundersam varför så många vill ha valackar. När jag var i Spanien på ett stuteri ansåg dom att ston var mindre värda och var till för att avlas på medan hingstar stod högre i skyn. Jag har mina hingstar i flock och har även valackar inackorderade och det funkar prima och i grannhagen kryllar det av ston och jag rider även ut med grannen som har stona och hästarna funkar fint. Jag har bara bra erfarenhet av hingstar men så kanske jag har haft tur :)

  • Plupp73

    Jag tycker att hingstar oftast är roligare att rida, eftersom de ofta har så mycket energi, musklar och bär sig väl. Men otroligt komplicerat att få stallplats till en hingst. det finns otroligt många godkända hingstar till salu just nu, med höga utställnings- och förvärvningspoäng. Men de blir inte sålda därför att många upplever att det är svårt att ha hingst. Inte heller bra om ens icke-godkända hingst tar sig ut och betäcker grannens arabston...

  • Musen

    Jättekul att läsa era åsikter :) Men är det verkligen så att hingstar är stressade och spränger staket och mår dåligt eller är det bara skrock? Att en hingst står själv i hagen är ju för att den är under avel oftast precis som tidigare skrev att tävlings hästar gör pga skaderisk. Men när dom inte är i avel så får dom gå i flock, i varje fall på de ställen jag varit på. Ett stall i närheten har 15 inackorderingar och 15 små hagar för att ägarna är rädda för ev skador och övervikt pga bete men det ironiska är att dessa hästar jämt har någon sträckning eller halta på något sätt medans de hästar i lösdrift i närheten är mindre skadebenägna. De ställen jag varit på med hingstar så har dessa haft vanliga staket och inte alls verkat stressade men ända sen man var liten har man hört att hingstar mår dåligt därför startade jag tråden för jag var nyfiken om någon hade upplevt det. Jag tycker att ston är mera oberäkneliga :) mina barn har egna hingstar som dom lullar runt på. Jag tog för givet att hingstar var lika vanligt som valacker men blev förvånad att så inte är fallet.

  • Roxannne
    Musen skrev 2012-04-04 05:39:57 följande:
    Jättekul att läsa era åsikter :) Men är det verkligen så att hingstar är stressade och spränger staket och mår dåligt eller är det bara skrock? Att en hingst står själv i hagen är ju för att den är under avel oftast precis som tidigare skrev att tävlings hästar gör pga skaderisk. Men när dom inte är i avel så får dom gå i flock, i varje fall på de ställen jag varit på. Ett stall i närheten har 15 inackorderingar och 15 små hagar för att ägarna är rädda för ev skador och övervikt pga bete men det ironiska är att dessa hästar jämt har någon sträckning eller halta på något sätt medans de hästar i lösdrift i närheten är mindre skadebenägna. De ställen jag varit på med hingstar så har dessa haft vanliga staket och inte alls verkat stressade men ända sen man var liten har man hört att hingstar mår dåligt därför startade jag tråden för jag var nyfiken om någon hade upplevt det. Jag tycker att ston är mera oberäkneliga :) mina barn har egna hingstar som dom lullar runt på. Jag tog för givet att hingstar var lika vanligt som valacker men blev förvånad att så inte är fallet.
    Jag har inte träffat så många hingstar själv, antagligen för att det är rätt ovanligt med hingst där jag har rört mig, men de två jag träffat har varit rätt speciella. En var en treåring i ett tillridningsstall som var totalt vansinnig. Han stod oftare på ett ben än alla fyra. Den andra hingsten var också tre och hade en jämnårig valack som hagkompis. Man märkte rätt snabbt viken som var hingsten eftersom han visade upp sig rätt mycket varje gång man gick förbi med en annan häst. Valacken var bara lite nyfiken. Däremot har jag hört om stoägare som fått sina hagar fulla av grannens hingstar vilket resulterat i kastade föl och så vidare. 
    Jag håller med dig om att alla hästar ska ha rätt att kunna röra sig i hagen/ev lösdrift för de hästar som klarar av det dock.
    Jag tror att det största problemet med en hingst är att man inte riktigt kan lita på humöret. Genom kastrering så kan man jämna ut det en del, eftersom det sänker testosteronnivån.  Jag tror också det är stor skillnad på typ, en hingst av en ras som ÄR lugn, och exempelvis en halvblodshingst som är stenhårt avlad för prestation. Jag tycker generellt sätt att hästarna, speciellt halvbloden, har blivit mer svårriddna/svårhanterliga på den senaste tiden. Man avlar nog mer på ridbarhet och att de ska kunna komma högt i klasserna än psyket. Sandakhan är ett strålande exempel på detta. Han kastrerades f ö för att han var för hingstig och blev sjukt stressad av detta.
  • Musen

    Jag håller ju på och ställer ut hästar och väldigt intresserad av spanska ridskolan och rör mig därför inte i de "vanliga hästkretsarna" därav min okunskap och förvåning när det knappt fanns hingstar. Vet du vad som händer med hingstägaren om dess hästar rymmer och betäcker andra ston som sedan kastar föl och så? Jag har aldrig hört talas om det och blev nyfiken om det var Straffbart? Jag skulle bli vansinnig om jag hade haft ett sto som blev betäckt mot min vilja..

  • Roxannne
    Musen skrev 2012-04-04 11:18:04 följande:
    Jag håller ju på och ställer ut hästar och väldigt intresserad av spanska ridskolan och rör mig därför inte i de "vanliga hästkretsarna" därav min okunskap och förvåning när det knappt fanns hingstar. Vet du vad som händer med hingstägaren om dess hästar rymmer och betäcker andra ston som sedan kastar föl och så? Jag har aldrig hört talas om det och blev nyfiken om det var Straffbart? Jag skulle bli vansinnig om jag hade haft ett sto som blev betäckt mot min vilja..
    Ja, bland ridhästarna är det ju definitivt mindre hingstar än om man ställer ut, så jag förstår om du håller på med utställning att det är fler hingstar där. :)

    Låt säga att jag föder upp halvblod och har en flock med 3 ston, ett av stona går med föl och två är dräktiga. Grannens travhingstar kommer lösa och hoppar in i min hage med ston. De två stona som är dräktiga kastar pga stressen och fölet blir skadat i tumultet som uppstår. Stoet som går med föl blir även betäckt. Hingstägaren har då faktiskt genom sin oaktsamhet skadat min egendom. Jag kan skicka en räkning för det jag förlorat till hingstägaren. Jag vet faktiskt inte om det är straffbart, men jag vet att man har rätt att skicka en räkning på den skadan som hingstägaren åstadkom. I mitt scenario, beroende på vad det kostade att betäcka, abortspruta, fölets skador kan räkningen säkert vandra iväg uppåt hundra tusen eller mer. Jag TROR att man skulle kunna polisanmäla, men jag är som sagt inte helt säker. Man har dock rätt att få betalt för det hingsten förstört.
    Jag ska betäcka mitt sto i sommar och blir det en hingst så ryker kulorna direkt ;D. 
  • MissSummer

    Följer diskussionen, väldigt intressant :)

    Finns det folk som har hingstar som enbart ridhästar?
    Har också hört att det ska vara en speciell upplevelse att rida på just hingstar p.g.a deras hållning osv :)

Svar på tråden Hingst/valack