• SJN

Högt blodtryck efter förlossningen

Var på efterkontroll idag, förlossningen var för 7 veckor sedan. Blodtrycket var 146/103, hon kollade två ggr. Har haft normalt blodtryck under graviditeten. Blir orolig. Ska tillbaka om en månad. Någon annan som har upplevt det här? Hur blev det sen? 

• Svar på tråden Högt blodtryck efter förlossningen
  • SJN

Fick du någon förklaring? Min barnmorska visste inte vad det kunde bero på.

• SJN

Maddis88- har du fått något råd eller behandling? Fortsätter du gå på kontroller? 

Vet inte riktigt vad jag kan göra utom att dra ner på salt. Jag rör mig (mest promenader), barnmorskan tyckte jag skulle vänta med att jogga. 

• SJN

En uppdatering. Min son är nu 3,5 månader. Jag har kollat blodtrycket flera ggr, det har legat runt 150/100 hela tiden, senast för en dryg vecka sedan. Jag har funderat mycket på vad det kan bero på. Jag kom att tänka på att jag har ätit mycket kanel på min gröt sedan slutet av graviditeten (istället för sylt, ville äta nyttigare). Har hört att kanel kan sänka blodtrycket i de med diabetes men det har inte jag. Tänkte att om kanel kan påverka blodtrycket, kanske ger det mig högt blodtryck. Så jag slutade för en halv vecka sedan och hade igår 130/80! Helt otrolig, är så glad.

Svar på tråden Högt blodtryck efter förlossningen