• sassus

    Hur kan man hitta tillbaka till varandra?

    Såg "Så levde de lyckliga i alla sina dagar" på nätet igår, och hörde ett citat som passade så bra in på mig och min sambo, nämligen "vi hade ett hem med två barn, men ingen relation". Vi har vårt andra barn på väg, men vår relation är som bortblåst. Jag älskar min sambo, och sist jag frågade honom om han älskar mig svarade han ja (vi är extremt dåliga på att säga det till varandra, och har alltid varit). Jag är dock rädd att om vi fortsätter i de här hjulspåren kommer vi inte bo tillsammans längre om ett par år. 

    Problemet är att vi tar varandra för givet tror jag, vi ger inte varandra uppskattning och närhet (jag tycker personligen att jag är bättre på det än han), och vi gör aldrig något tillsammans bara han och jag. Kan ta ett exempel, som handlar om alla hjärtans-dag. Jag ville åka till Stockholm och bo på hotell, och gå och se på Dirty Dancing. Sen kände jag att vi inte hade råd att göra det, så då tänkte jag en weekend i Göteborg, som blev en hotellövernattning i Gränna, som blev restaurangbesök och bio i hemstaden, som blev bio, och kvällen slutade sedan hemma i soffan framför TV:n. Jag VET hur viktigt det är att göra saker tillsammans, men det är precis som att vi inte tycker det är värt pengarna det kostar, även om det bara är en liten kostnad egentligen. Pratar vi om att gå ut och äta slutar det ändå med att vi lagar mat hemma... Hyr vi film är det inte alltid vi ser den tillsammans, utan han går upp och lägger sig istället. Jag har börjat jämföra mig med alla par vi känner, och känner mig så ledsen då. "Jaha, nu har de en helg i Stockholm, nu ska de gifta sig, nu ska de åka till kanarieöarna..."  Är det bara vi som har det helt dött?

    Häromdagen fick jag frågan av en om det inte var jobbigt att inte ha någon släkt i närheten som kan vara barnvakt. Då sa jag att min sambos mamma bor bara några mil från oss, och har varit det några gånger. Fick svaret "då brukar hon komma och sova över?". Eh nej, vi gör aldrig något tillsammans på kvällen så hon behöver det.

    Jag kan tro att svaret på det här är att börja göra saker tillsammans, börja ge varandra uppskattning, närhet osv. Men det är svårare än det låter. De få gånger vi går ut och äter har vi liksom inget att säga till varandra känns det som, så det blir bara jobbigt... Vi är också extremt dåliga på att prata med varandra. Jag gråter i tysthet bredvid honom i sängen, men vågar inte prata med honom om hur jag känner. Det är ju helt stört.

    Ibland tänker jag att med nästa barn som kommer om knappt en månad kommer vi nå botten, och då kanske vi måste ta tag i det här. Kanske till och med gå och prata med någon, iaf prata igenom vår relation. Det känns som en tröst på något sätt. För en sak är säker, jag vill inte ge upp!

    Det tragiska är att vi "bara" har varit tillsammans i sju år, och jag känner ändå att vi inte har något mer att upptäcka hos varandra. Hörde igår några som sa att de fortfarande upptäcker nya saker hos varandra efter 40 år... Då är ju sju år ingenting....

    Hoppas någon har orkat läsa allt det här. Äe det någon som har hittat tillbaka till sin partner, och hur gjorde ni? Eller är det någon som har andra råd att ge? Jag vill ju inte ha det så här...  

  • Svar på tråden Hur kan man hitta tillbaka till varandra?
  • Khaleesi

    Tråkigt att höra att ni växt ifrån varandra så. Men vad var det som gjorde att ni föll för varandra från första början? Kan ni hitta dig igen? Och när ni ser till att ta er tid att göra något tillsammans, se då till att GÖRA något aktivt, eftersom det verkar svårt att bara sitta och titta på när den andre äter. Gör något fysiskt. Spela biljard, börja med geocaching, gå salsakurs, åk och fiska, bygg ett växthus - spela roll vad, bara det är något som kräver samarbete och som ger er något nytt att fokusera på och prata om.

    Gör upp planer för framtiden. Vart strävar ni som par? Vad tänker ni er att ni ska hitta på när barnen är utflugna? Våga fråga varandra, och våga också fundera ut vad du själv vill.


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • sassus

    Tack för ditt kloka svar. Du slår nog huvudet på spiken när du skriver att vi ska göra något tillsammans, något fysiskt, och att vi ska börja prata med varandra. Vad hjälper ett biobesök eller restaurangbesök om man ändå bara åker hem och sätter sig tysta i soffan efteråt? Svårt att hitta på så jättemycket fysiska aktiviteter utanför hemmet när vi snart kommer ha en ny liten bebis, men som du skriver så kan man ju bygga ett växthus ihop Vi köpte ett radhus för ett halvår sedan, som vi har lite planer för. Min sambo är väldigt händig, och det blir lätt så att han står för renoveringarna, men jag ska nog försöka mig på att vara delaktig i det han gör mer, så att det blir gemensamma projekt för oss båda. 

    Men som sagt, måste våga börja prata med honom. Det är som en spärr när jag ska försöka göra det, och så har det alltid varit. Vi har alltid haft svårt att verkligen prata med varandra, när vi är ledsna eller besvikna eller vad det kan vara.... Tvärtemot mitt förra förhållande, där vi ältade och ältade varenda liten grej. Vad olika det kan vara  

  • EJai

    Gör så att av er lön så tar ni 2-5% (beroende på vad ni har efter skatt ihop)å lägger på att göra saker som bio, äta ute, lite fina underkläder osv. blir det en månad som inte ni gör det lilla extra ihop sparar ni detta till nästkommande. Låt inte det gå mer än 3 månader mellan era aktiviteter som är kostsamma. Sen gratis saker kan ni försöka få att funka iallafall 1 dag varannan vecka. Kanske kan kännas ovant i början som ni fått in lite dåliga vaner i relationen till varandra men förhoppningsvis ändras detta lite om ni tänker på det jag gav som förslag..

  • Kamelians

    Usch, det låter inget vidare, jag förstår att du känner dig ledsen.

    Jag tror inte att det behöver vara så att ni - som någon skrev ovan - har vuxit ifrån varandra. Det handlar nog mer om att ni, som du säger, har slutat anstränga er, slutat prioritera ER som par. Jag tror att det är väldigt vanligt när man får barn, men det betyder så klart inte att det måste vara så, eller att det gör saken bättre/lättare att acceptera.

    Jag undrar lite varför du är rädd för att prata med din sambo? Vad är du rädd ska hända?

    Jag blir också lite nyfiken på hur det kom sig att ni lyckades bli med barn igen, när ni inte verkar ha någon närhet? Eller, det fysiska kanske fungerar?

    Hör gärna av dig om du vill.

  • sassus
    EJai skrev 2012-04-07 02:16:50 följande:
    Gör så att av er lön så tar ni 2-5% (beroende på vad ni har efter skatt ihop)å lägger på att göra saker som bio, äta ute, lite fina underkläder osv. blir det en månad som inte ni gör det lilla extra ihop sparar ni detta till nästkommande. Låt inte det gå mer än 3 månader mellan era aktiviteter som är kostsamma. Sen gratis saker kan ni försöka få att funka iallafall 1 dag varannan vecka. Kanske kan kännas ovant i början som ni fått in lite dåliga vaner i relationen till varandra men förhoppningsvis ändras detta lite om ni tänker på det jag gav som förslag..
    Egentligen är det ju inte pengarna som är något problem, bara att vi inte prioriterar att lägga pengar på att hitta på saker tillsammans. Visserligen lägger vi pengar på att fixa till vårt nya radhus tillsammans, och det är ju också kul, men jag tror din tanke att öronmärka pengar att göra saker för (eller öronmärka dagar kanske?) är bra. 

    Tack för dina synpunkter! 
  • sassus
    Kamelians skrev 2012-04-08 21:49:33 följande:
    Usch, det låter inget vidare, jag förstår att du känner dig ledsen.

    Jag tror inte att det behöver vara så att ni - som någon skrev ovan - har vuxit ifrån varandra. Det handlar nog mer om att ni, som du säger, har slutat anstränga er, slutat prioritera ER som par. Jag tror att det är väldigt vanligt när man får barn, men det betyder så klart inte att det måste vara så, eller att det gör saken bättre/lättare att acceptera.

    Jag undrar lite varför du är rädd för att prata med din sambo? Vad är du rädd ska hända?

    Jag blir också lite nyfiken på hur det kom sig att ni lyckades bli med barn igen, när ni inte verkar ha någon närhet? Eller, det fysiska kanske fungerar?

    Hör gärna av dig om du vill.
    Tack för ditt svar. Jag tror också att det handlar om att vi har slutat prioritera varandra som par. Nu är vi bara föräldrar, och ja, det är nog ganska vanligt att det blir så... 

    Vet inte varför det är så svårt att prata med honom. Vi har liksom aldrig kunnat prata om känslor, och vi bråkar i stort sett aldrig. Vi blir tysta och går undan från varandra när det är nåt. Inte bra i längden.. Tror att det handlar om att min sambo har svårt att prata om känslor, för jag har inte det. Försökte prata med honom för några dagar sen, sa att vi måste börja ta hand om vår relation när den jobbiga tiden med nya bebisen är över. Sa också det jag skrev i första inlägget, att vi kommer ha två barn och ett hem, men ingen relation... Han sa bara att vi får ta hand om den då, sen gick han. Han blir som en mussla när jag tar upp jobbiga saker. Eller en struts, som stoppar huvudet i sanden. 

    Det fysiska fungerar väl så där. Jag blev med barn ganska snabbt den här gången, så det behövdes inte så många försök Däremot har vi knappt haft sex alls sen dess, men vi brukar kramas och pussas. Är inte så sugen på nåt annat med en bebis i magen. Det är också jag som inte har lika stor lust som han, och har egentligen aldrig haft. Tar jag initiativ hakar han gärna på, men han har slutat att försöka. Jag säger att han gärna får ta initiativ, men han vill inte, är väl rädd för att bli avvisad. 

    Känns så tråkigt att det blivit så här. Vi var verkligen superkära i varandra förut, och jag tycker fortfarande att han är en av de snyggaste människorna på jorden Känner dock att han inte tycker likadant om mig längre. Tror att han innerst inne tycker att jag har blivit en annan person än den jag var när vi träffades. Fast vad vet jag... 
  • Kamelians

    Jag känner igen mig i mycket av det du skriver, så jag vet hur det är...

    Även jag tycker att jag själv är bättre än min sambo på att visa uppskattning, ge komplimanger, vårda relationen... Men till skillnad från er så har vi pratat om situationen väldigt många gånger och vi är överens om att vi inte är i närheten av vad vi en gång var. Vi gör upp planer för hur vi ska gå tillväga för att hitta tillbaka till varandra, vi säger vad vi saknar och behöver, det känns alltid väldigt bra efter att vi har pratat.

    ...men sedan faller vil tillbaka i gamla mönster.

    Min sambo är en SÅ bra kille. Han är snäll och omtänksam och tar väldigt mycket ansvar för vårt barn. Men jag kände att han förändrades ganska så direkt när vårt barn kom. Hans fokus förflyttades till nästan 100 % från mig/oss, till bebisen. Och visst ska bebisen få all kärlek och närhet som h*n behöver, MEN jag menar att vi också har ett ansvar - både gentemot oss själva och gentemot vårt barn - att vårda OSS.

    Det känns inte riktigt som han tar sin del av det ansvaret, och det gör mig både arg, ledsen och frustrerad. Känner mig lite sviken av honom.

    Vi bråkar inte heller, och vi kramas och pussas. Men det är ungefär allt. :(

    Det är ju tyvärr så att många killar har svårt för att prata om känslor, och det är väldigt jobbigt för den andra i relationen som INTE har det. Jag har inget svar på hur man ska komma tillrätta med det, men jag tror att man alltid kommer längre genom att försöka förklara hur man själv känner och vad man behöver, än att gnälla på den andra och antyda att den gör fel.

    Försök att förklara för honom hur du känner, säg till honom att du VET att han tycker att det är besvärligt att prata om såna här saker men säg att du behöver det eftersom du mår dåligt över hur ni har det. Säg att du saknar honom, istället för att säga att han gör fel som är frånvarande.

    Försök att få tid till att prata om vad ni kan göra. Avsätt tid för detta! Det är ingenting som man bör kasta ur sig i förbigående... "du, jag tycker inte vi har det så bra, vad ska vi göra åt det?"

    Fråga honom hur han tycker att ni har det. Fråga om det finns något han skulle vilja ändra på, eller om det bara är du som saknar närheten mellan er?

  • sassus
    Kamelians skrev 2012-04-09 22:25:31 följande:
    Jag känner igen mig i mycket av det du skriver, så jag vet hur det är...

    Även jag tycker att jag själv är bättre än min sambo på att visa uppskattning, ge komplimanger, vårda relationen... Men till skillnad från er så har vi pratat om situationen väldigt många gånger och vi är överens om att vi inte är i närheten av vad vi en gång var. Vi gör upp planer för hur vi ska gå tillväga för att hitta tillbaka till varandra, vi säger vad vi saknar och behöver, det känns alltid väldigt bra efter att vi har pratat.

    ...men sedan faller vil tillbaka i gamla mönster.

    Min sambo är en SÅ bra kille. Han är snäll och omtänksam och tar väldigt mycket ansvar för vårt barn. Men jag kände att han förändrades ganska så direkt när vårt barn kom. Hans fokus förflyttades till nästan 100 % från mig/oss, till bebisen. Och visst ska bebisen få all kärlek och närhet som h*n behöver, MEN jag menar att vi också har ett ansvar - både gentemot oss själva och gentemot vårt barn - att vårda OSS.

    Det känns inte riktigt som han tar sin del av det ansvaret, och det gör mig både arg, ledsen och frustrerad. Känner mig lite sviken av honom.

    Vi bråkar inte heller, och vi kramas och pussas. Men det är ungefär allt. :(

    Det är ju tyvärr så att många killar har svårt för att prata om känslor, och det är väldigt jobbigt för den andra i relationen som INTE har det. Jag har inget svar på hur man ska komma tillrätta med det, men jag tror att man alltid kommer längre genom att försöka förklara hur man själv känner och vad man behöver, än att gnälla på den andra och antyda att den gör fel.

    Försök att förklara för honom hur du känner, säg till honom att du VET att han tycker att det är besvärligt att prata om såna här saker men säg att du behöver det eftersom du mår dåligt över hur ni har det. Säg att du saknar honom, istället för att säga att han gör fel som är frånvarande.

    Försök att få tid till att prata om vad ni kan göra. Avsätt tid för detta! Det är ingenting som man bör kasta ur sig i förbigående... "du, jag tycker inte vi har det så bra, vad ska vi göra åt det?"

    Fråga honom hur han tycker att ni har det. Fråga om det finns något han skulle vilja ändra på, eller om det bara är du som saknar närheten mellan er?
    Låter som att våra sambos är ganska lika varandra. Min är också en toppenkille, som tar väldigt stort ansvar för vår dotter och vårt hem. Ibland tänker jag också att han inte ser lika stort problem i vår relation som jag gör. Men jag vet inte... Ska verkligen försöka prata med honom om det här. 

    Hoppas saker och ting blir bättre för er. Vi får ge varandra lite tips på saker som kan göra våra relationer bättre

    Det jag kan sakna mest är att det känns som att det inte finns något mer att upptäcka hos varandra. Vilket ju måste vara fel, vi har ju bara varit tillsammans i sju år... 
  • Kamelians

    Sassus - ja, vi får hjälpas åt att få våra respektive förhållande att bli bättre. :)

    Vi går faktiskt och pratar med en familjerådgivare. Eller, ja, vi har gjort det 2 ggr, och det är jättebra. Jag tycker att vi får en större förståelse för varandra, när vi får frågor och input från en tredje part.

    Jag kan varmt rekommendera det, men å andra sidan så har du/ni ju problemet att din sambo inte har så lätt för att prata...

    Inboxa mig om du vill, så behöver vi inte outa vår relationer mer än nödvändigt! :)

  • Fituol

    En till med usel familjesituation - "vi hade ett hem med två barn, men ingen relation" passar otroligt bra bara att det är 4 barn...

    Familjerådgivningen nästa! 

Svar på tråden Hur kan man hitta tillbaka till varandra?