• Anonym (nyfiken)

om det legat en död person i lgh...

jag vet några bekanta som nyligen hittade en person död i sovrummet i en lgh, han hade legat där i 4 dagar och hans kropp var nästan bort tynad...de va blod överallt, och allt kött ruttnade, och det stank LIK... (han hade inte blivit mördad..utan dog i sömnen av olika orsaker)

Det var ingen trevlig syn direkt. Hans ansikte gick inte att känna igen, och jag tror att solen som hade lyst in i sovrummet bidrog till en snabb föruttnelse och stank osv...>

min fråga är då, informerar de då nästa person som flyttar in att det har legat en död person därinne? Har de rätt att veta? Hur får man bort staken av lik? Ngn som jobbar med sånt här?..kanske låter som sjuka frågor men jag kunde inte sluta tänka på denna bisarra händelse.

jag personligen skulle aldrig vilja bo i en lägenhet där det har legat en död person...vet att personen /stanken/bakterierna inte är kvar...men det skulle kännas obehagligt bara

• Svar på tråden om det legat en död person i lgh...
  • Barbabok

Nej varför skulle man informera om en sån sak? Sen att vissa tycker det är av intresse att få berätta sånt är bara sjukt tycker jag. Respektlöst mot den inflyttande och den döda.

Vårt hus var ett dödsbo, jag vet att mannen som dog här dog i köket. Jag gissar att man städar, har det blivit lukt som inte går bort saneras det nog genom ozonrening, målning, byte golv osv beroende på hur allvarligt det är. 

han kommer i juni
  • Anonym

Det finns saneringsföretag som jobbar med att städa upp efter dödsfall...vet en kille som jobbat med det i Stockholm...

Varför skulle man ha "rätt" att veta nåt sånt? *nyfiken* Rätt många har ju dött hemma genom åren så risken att nån gjort det i var och varannan bostad är ju stor...

• EmilyB

Nej det informeras ej om det.
    Jaghar själv köpt en lägenhet efter att det legat en död i den.

• MammaHela
    Anonym (nyfiken) skrev 2012-04-04 11:55:32 följande:
    jag vet några bekanta som nyligen hittade en person död i sovrummet i en lgh, han hade legat där i 4 dagar och hans kropp var nästan bort tynad...de va blod överallt, och allt kött ruttnade, och det stank LIK... (han hade inte blivit mördad..utan dog i sömnen av olika orsaker)

Det var ingen trevlig syn direkt. Hans ansikte gick inte att känna igen, och jag tror att solen som hade lyst in i sovrummet bidrog till en snabb föruttnelse och stank osv...>

min fråga är då, informerar de då nästa person som flyttar in att det har legat en död person därinne? Har de rätt att veta? Hur får man bort staken av lik? Ngn som jobbar med sånt här?..kanske låter som sjuka frågor men jag kunde inte sluta tänka på denna bisarra händelse.

jag personligen skulle aldrig vilja bo i en lägenhet där det har legat en död person...vet att personen /stanken/bakterierna inte är kvar...men det skulle kännas obehagligt bara
    Nej de berättar det inte. Men det brukar komma fram om grannarna har vetet om det.

I min förra lägenhet så fick jag väldigt fort reda på att det i min lägenhet legat två personer  döda en VÄLDIGT lång tid. En granne var så snäll och skulle skrämma mig med det.

Men jag trivdes i lägenheten och kände aldrig av något obehag.

De sanerar bostaden om något sådan hänt, och för min del betydde det att jag fick en lägenhet i SUPERSKICK. Eftersom den ena dött i badrummet, så hade de fått bila upp hela golvet (de märkte att något var del när liksafter sipprade ner genom taket till lägenheten under), och totalrenovera hela badrummet. 

Så jag hade helkaklat badrum medans alla grannar hade målat betonggolv....
  • NadiaMi

Det finns städ-/saneringsfirmor som sysslar med den sortens städning/sanering så rent kan det absolut bli.
    Betydligt mer rent än efter en vanlig flyttstädning skulle jag nog vilja påstå.

När sådant händer beror det förståss också på hur pass 'kontaminerat' det är med tanke på blod mm och det kan hända att man byter golv, tapetserar om mm om lukten har satt sig i väggarna.
    När allt är klart så finns det inget som helst kvar som antyder vad som har hänt tidigare. Alla bakterier är totalt utrotade och lägenheten kommer att se ut som (och lukta) som ny bara doften av rengöringsmedlen har vädrats ur.

Det är inget som det informeras om heller så vitt jag vet och det lär vara svårt att hitta ett hus eller en lägenhet någonstans i landet där ingen någonsin har dött eller varit nära döden, eller lämnat andra 'biologiska spår' efter sig pga magsjuka, mat som tappats bakom/bredvid spisen mm.

• Anonym

gick ju en engelsk dokumentär serie om ett gäng killar som arbetade med sådant undrade om de inte kallade det body work vet att det tog tid för dem att vänja sig vi detta arbete men var tydligen välbetalt jobb. Lite ot men tyckte det var väldigt intresssant program faktiskt. Svårt att tänka sig att ett lik kan förstöra så mycket i ett hus i ett hus hade vätskan från kroppen sugits upp på halva väggen från köket ut till hallen det var helrenovering av allt och bryta bort alllt golv.

• Anonym (nyfiken)
    Anonym skrev 2012-04-04 12:15:57 följande:
    gick ju en engelsk dokumentär serie om ett gäng killar som arbetade med sådant undrade om de inte kallade det body work vet att det tog tid för dem att vänja sig vi detta arbete men var tydligen välbetalt jobb. Lite ot men tyckte det var väldigt intresssant program faktiskt. Svårt att tänka sig att ett lik kan förstöra så mycket i ett hus i ett hus hade vätskan från kroppen sugits upp på halva väggen från köket ut till hallen det var helrenovering av allt och bryta bort alllt golv.
    jaha oj...
    Ja lite intressant är det. Att en kropp kan förstöra så mkt...
    Och just denna person som jag "kände".... hans kropp hade förstört rätt mkt, det såg ut som en massaker därinne.
    Det lät verkligen äckligt det du berättade just haha... blä!

Oavsett om det skulle bli renoverat/byte av allt, så skulle jag nog aldrig kunna vara där inne, då man sett/eller blviit förklarad för in i minsta detalj hur det såg ut när man kom in... det sitter på min näthinna. uch.-. :(

alla är olika, och jag skulle nog aldrig kunna bo i en lgh där ngn har dött, jag frågade mina grannar samma vecka jag flyttade in, och nej..som tur var hade ingen dött. 
  • MammaHela
    Anonym (nyfiken) skrev 2012-04-04 12:27:37 följande:
    jaha oj...
    Och just denna person som jag "kände".... hans kropp hade förstört rätt mkt, det såg ut som en massaker därinne.

Oavsett om det skulle bli renoverat/byte av allt, så skulle jag nog aldrig kunna vara där inne, då man sett/eller blviit förklarad för in i minsta detalj hur det såg ut när man kom in... det sitter på min näthinna. uch.-. :(

alla är olika, och jag skulle nog aldrig kunna bo i en lgh där ngn har dött, jag frågade mina grannar samma vecka jag flyttade in, och nej..som tur var hade ingen dött. 
    fast hur kan du vara säker på det?
    Har grannarna bott där sedan huset byggdes? 
  • Anonym (nyfiken)
    MammaHela skrev 2012-04-04 12:41:04 följande:
    fast hur kan du vara säker på det?
    Har grannarna bott där sedan huset byggdes? 
    ja, mina grannar .som nu är i 80års åldern, flyttande in när huset var nybyggt (de var i 20 års åldern då). det finns fler grannar i huset som har bott här sen det byggdes och ingen har dött här. Det har bott 4 personer i min lägenhet sedan det byggdes. 1946. Och han som bodde innan mig här, bytte jag lägenhet med...och han berättade om 3 barnfamiljer som bott här innan. det intygade mina grannar. 

• plastkotte

MammaHela: blir nyfiken på om du vet vad som hände i din lgh? Eftersom det var två personer som legat döda.. Mord?

• Anonym (nyfiken)
    MammaHela skrev 2012-04-04 12:05:15 följande:
    Nej de berättar det inte. Men det brukar komma fram om grannarna har vetet om det.

I min förra lägenhet så fick jag väldigt fort reda på att det i min lägenhet legat två personer  döda en VÄLDIGT lång tid. En granne var så snäll och skulle skrämma mig med det.

Men jag trivdes i lägenheten och kände aldrig av något obehag.

De sanerar bostaden om något sådan hänt, och för min del betydde det att jag fick en lägenhet i SUPERSKICK. Eftersom den ena dött i badrummet, så hade de fått bila upp hela golvet (de märkte att något var del när liksafter sipprade ner genom taket till lägenheten under), och totalrenovera hela badrummet. 

Så jag hade helkaklat badrum medans alla grannar hade målat betonggolv....
    Ja..det låter väldigt obehagligt, bra att du kudne ta det med ro...
    Usch att de legat så länge :8 stackarna!! 

att liksafter sipprade genom till lgh under ger mig gåshud..uscH!! :O :O tur att jag bor högst upp ifall 80 åringarna som bor under mig skulle dö
  • Kjell2
    Anonym (nyfiken) skrev 2012-04-04 12:27:37 följande:
    jaha oj...

Vad hade du gjort om grannen sagt att någon dött  där? Flyttar direkt?

Du kan göra en liten test. Ta en köttbit och låt den ligga fram några dgar och se vad som händer. Den blir fort rätt äcklig. En kropp är i grunden en stor köttbit med en del extra vätska i form av blod mm.
  • Themis

Sånt brukar komma fram.

En släkting tog en lägenhet efter en som legat död i badkaret i två veckor men då rev de ut alltihop och gjorde nytt badrum.

Full frontal nerdity.
  • MammaHela
    plastkotte skrev 2012-04-04 13:09:49 följande:
    MammaHela: blir nyfiken på om du vet vad som hände i din lgh? Eftersom det var två personer som legat döda.. Mord?
    nej det var ett gammalt par som hade bott där sen huset byggdes, den ena var väldigt dement och den andra tog hand om den demente. 
    Den som var friskast dog tydligen knall och fall i badrummet och den demente har troligen inte fattat och gått hemma tills dem med dog,  troligen av svält eller sjukdom.

Men jag tror att de ändå dog lyckliga hemma, för det var en sån underbar stämming i den lägenheten. Kände mig alltid trygg och hemma där.

Tror att om någon blivit mördad så känns det.
    ,

• Anonym (nyfiken)
    MammaHela skrev 2012-04-04 17:35:08 följande:
    nej det var ett gammalt par som hade bott där sen huset byggdes, den ena var väldigt dement och den andra tog hand om den demente. 
    Den som var friskast dog tydligen knall och fall i badrummet och den demente har troligen inte fattat och gått hemma tills dem med dog,  troligen av svält eller sjukdom.

Men jag tror att de ändå dog lyckliga hemma, för det var en sån underbar stämming i den lägenheten. Kände mig alltid trygg och hemma där.

Tror att om någon blivit mördad så känns det.
    ,
    När du berättar det, så känns det tryggt. Man känner ju av sånt som du säger, vet inte om det beror på energi?..Personen som bodde här innan mig, sen 1979, som jag bytte lgh med, han var psykiskt sjuk, alltid när jag kommer hem känner jag av dålig energi, men ändå ngn typ av trygghet och lycka. 

• Anonym (nyfiken)
    Kjell2 skrev 2012-04-04 16:26:26 följande:
    Vad hade du gjort om grannen sagt att någon dött  där? Flyttar direkt?

Du kan göra en liten test. Ta en köttbit och låt den ligga fram några dgar och se vad som händer. Den blir fort rätt äcklig. En kropp är i grunden en stor köttbit med en del extra vätska i form av blod mm.
    Jag hade nog flyttat, eller nja..beror på omständigheterna. Hade personen dött, och inte ruttnat därinne, då hade jag nog flyttat in... 
    Faktum att ngn har dött och legat och ruttnat och förstört lägenheten, det är sånt som ger mig kalla kårar...jag skulle nog inte slutat tänka på det, efter synen av den bekanta..blä! jag skulle nog inte fått ro, och hellre flyttat fort 
Svar på tråden om det legat en död person i lgh...