• Little Ms Chatterbox

Vad är vitsen med pyramidbanekorsningen förlängda märgen?

Vad hade naturen för tanke bakom att växla vänster hjärnhalva att styra höger kroppshalva och tvärt om?
    Finns det någon logik eller orsak till att skydda vänster kroppshalvans nerver från skador på höger hjärnhalva? Har alla djur det så här?
    Eller är det bara på människan, bara däggdjur?

Om det är någon med uppfattningen att det var Gud som skapade människan och han hade anledning till att göra pyramidbanekorsningen så får ni gärna komma med förklaring till det också. (Eller om han bara råkade fumla till det just där )

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Vad är vitsen med pyramidbanekorsningen förlängda märgen?
  • riboflavin

Jag återkommer i morgon, måste tyvärr sova nu. 

" Contralateral central nervous control may be an evolutionary consequence of dependence on the image-forming eye, especially in large organisms. As a result of the topological transformation of the visual stimulus in the pupillary eye, the external environmental hemispace impinges directly upon the contralateral internal organismal hemispace. Selective pressure leads to the development of central connections capable of the most rapid and precise functional association of the internal milieu with the organism's environment. The consequence is contralateral central sensorimotor control. Previous hypotheses are discussed, including those based on bilaterality, binocularity, the optic chiasm and avoidance behaviors."

Capozzoli, N. J. 1995. Why are vertebrate nervous sytems crossed. Medical hypotheses. 45, 471-475.

Hittade den här vetenskapliga artikeln i en länk, ska försöka få tag i hela filen i skolan i morgon (kommer inte åt licenserna från den här datorn) och läsa genom, kanske kan jag svara dig då...

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • themia

Naturen är inte logisk, och evolutionen har inga avsikter. Det blev bara så för att det tills vidare råkar fungera bättre än någon annan lösning. Om några miljoner år kanske det fungerar annorlunda

• Little Ms Chatterbox
    themia skrev 2012-04-06 15:35:33 följande:
    Naturen är inte logisk, och evolutionen har inga avsikter. Det blev bara så för att det tills vidare råkar fungera bättre än någon annan lösning. Om några miljoner år kanske det fungerar annorlunda

Nä-ää sånt gillar jag INTE! Vill ha logik och förnuft. Men samtidigt så är det inte alltid som jag hänger med i förklaringarna. Då känns det som jag skulle vilja bli religiös Bara att acceptera att Gud skapade människa och släppte ner henne på jorden, ingen evolution.
    Har varit på föreläsning om syra-bas balansen i kroppen och jag försökte hänga med men i slutet av dagen så var jag rätt tom i huvudetOskyldig Hade tur att inte det kom med på provet sen.
  • stresss

Vitsen, eller snarare vinsten,  är väl att det inte är precis alla nervbanor som korsas, så man har sas inte alla ägg i samma korg.
    Personer med endast en hjärnhalva kan fungera utmärkt eller åtmistone bättre än vad man kunde tro, just tack vare detta. 

• Little Ms Chatterbox
    stresss skrev 2012-04-06 16:58:48 följande:
    Vitsen, eller snarare vinsten,  är väl att det inte är precis alla nervbanor som korsas, så man har sas inte alla ägg i samma korg.
    Personer med endast en hjärnhalva kan fungera utmärkt eller åtmistone bättre än vad man kunde tro, just tack vare detta. 
    A-ha! Jag trodde att det var alla nervbanorna som i ett rent X, men om det är så som du skriver att det inte är riktigt alla så förstår jag vitsen med det. 
    Tack för svaret, nu kan jag gå vidare i livet  
  • hemvärnet
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-04-06 17:02:47 följande:
    A-ha! Jag trodde att det var alla nervbanorna som i ett rent X, men om det är så som du skriver att det inte är riktigt alla så förstår jag vitsen med det. 
    Tack för svaret, nu kan jag gå vidare i livet  
    Exempelvis ögonen som vi alla får lära oss är inte korsade utan det är snarare "synfälten" som är korsade. Myt som sprids av så vitt jag vet all biologi undervisning i grundskolan. Det gör det förstås inte för att jävlas utan för att det är en bra förenkling.
  • Little Ms Chatterbox
    hemvärnet skrev 2012-04-14 00:00:48 följande:
    Exempelvis ögonen som vi alla får lära oss är inte korsade utan det är snarare "synfälten" som är korsade. Myt som sprids av så vitt jag vet all biologi undervisning i grundskolan. Det gör det förstås inte för att jävlas utan för att det är en bra förenkling.
    Aaah, apropå det här med ögonen.
    Jag fick höra lite om stroke, att det finns något som heter neglekt, personen ser inte det som är till vänster. Då funderar jag på hur det är, om jag har ansiktet rakt fram och blundar med vänster öga ser jag över näsroten med högerögat. Den som har fått en stroke med neglekt ser den det som är till vänster med högerögat eller "kapar" hjärnan synfältet det som är till vänster redan vid näsroten?
  • Head to Toe

Synbanorna är både korsade och okorsade. De nerver som är närmst näsan i varja öga korsar över till andra hjärnhalvan i synbanekorsningen (chiasma).

• Head to Toe
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-04-14 18:25:33 följande:
    Aaah, apropå det här med ögonen.
    Jag fick höra lite om stroke, att det finns något som heter neglekt, personen ser inte det som är till vänster. Då funderar jag på hur det är, om jag har ansiktet rakt fram och blundar med vänster öga ser jag över näsroten med högerögat. Den som har fått en stroke med neglekt ser den det som är till vänster med högerögat eller "kapar" hjärnan synfältet det som är till vänster redan vid näsroten?
    Man skulle nog kunna förenkla det så. Det är inte bara vänster synfält som försvinner, utan snarare allt som är till vänster. Ber man en person med neglekt rita ett hus ritar personen i princip ett halvt hus, ber man personen beskriva vägen de gick från hemmet till sjukhuset så beskriver de endast höger sida osv. De kan tom anse att vänster arm/ben inte tillhör deras kropp. 

Problemet uppstår vid en skada i höger parietallob, skulle skadan sitta på motsvarande ställe på vänster sida skulle problemen bli minimala. 

Om du är intresserad kan du läsa mer här, och se några bilder ritade av personer med denna skada:

www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK10998/

• Little Ms Chatterbox
    Head to Toe skrev 2012-04-26 15:00:56 följande:
    Man skulle nog kunna förenkla det så. Det är inte bara vänster synfält som försvinner, utan snarare allt som är till vänster. Ber man en person med neglekt rita ett hus ritar personen i princip ett halvt hus, ber man personen beskriva vägen de gick från hemmet till sjukhuset så beskriver de endast höger sida osv. De kan tom anse att vänster arm/ben inte tillhör deras kropp. 

Problemet uppstår vid en skada i höger parietallob, skulle skadan sitta på motsvarande ställe på vänster sida skulle problemen bli minimala. 

Om du är intresserad kan du läsa mer här, och se några bilder ritade av personer med denna skada:

www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK10998/
    Det var intressant! Tack för länken!
Svar på tråden Vad är vitsen med pyramidbanekorsningen förlängda märgen?