• Corvina

Hjälp! Torr hårbotten

I ett par år nu har jag haft en riktigt torr hårbotten som flagnar. Enligt frisören är det inte mjäll, utan torrhet.
    Provat diverse schampon och inpackningar men ingenting vill fungera!
    I ett sista försök har jag börjat att tvätta håret mer sällan, nu är det 5 dagar sedan sist.

Vad kan jag göra?! 

• Svar på tråden Hjälp! Torr hårbotten
  • Philippa

Det finns en bra lösning på apoteket som man ska smörja hårbotten med om den är torr.. vet inte vad flaskan heter, men det finns på hyllan. Fråga personalen.

• Trodu

Rekkommenderar varmt att du börjar med ricinolja. Googla på nätet om det, många som börjat med det på mitt jobb och ahr inte bara blivit av med torr hårbotten utan fått helt galet fint hår (slår tydligen ALLA shampon, balsam och inpackningar som finns)

• enautodidakt

Jag har testat huur många frisörschampon som helst, även ricinolja (som jag avskydde då håret aldrig kändes rent hur mycket jag än tvättade ur det). Sedan fann jag mitt absoluta favoritschampo som lugnar hårbotten och får den att må bra igen. (Haft problem med hårbotten i flera år, särskilt på vintern).

"Mirakel"schampot heter Four Reasons och är det med GUL kork: http://www.lyko.se/sv/artiklar/varumarken/four-reasons/four-reasons-healing-shampoo.html 

• Pickeli
    Trodu skrev 2012-04-04 14:39:19 följande:
    Rekkommenderar varmt att du börjar med ricinolja. Googla på nätet om det, många som börjat med det på mitt jobb och ahr inte bara blivit av med torr hårbotten utan fått helt galet fint hår (slår tydligen ALLA shampon, balsam och inpackningar som finns)
    ABSOLUT INTE ricinolja om du har torr hårbotten. Det är ungefär det värsta du kan göra. Det är en uttorkande olja och i stort sett alla som använder det regelbundet får torr hårbotten, eksem och mjäll.
    Google it!
  • April barn

Jag skulle rekommendera att du använder någon naturlig olja att smörja med och börjar använda milda naturliga shampon och balsam. Jag använder enbart Urtekrams och de innehåller endast naturliga råvaror men är ändå superbra, de skadar inte hårbotten så som de starka vanliga hårprodukterna gör. Sen att du tvättar håret sällan är också jättebra.

MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • thegoddess

Jag såg på nåt läkarprogram att man ska skölja med äppelcidervinäger och skölja ur med vatten. Luktar ju sådär men man kanske kan stå ut några dagar. Du ska alltså inte ta schampo direkt efter

• Näset

jag hade det från apoteket, jättebra. en vit tub som står på sin kork...vet ej riktigt vilket märke det var men bra var det.

• Åskan

Antar att du testat head and shoulders redan?! Hjälper även mot torr hårbotten, iaf på mig Resultatet var mirakulöst. Kliade ihjäl mig innan och nu använt det två gånger och kliet är som bortblåst.

• mrsStatham
    thegoddess skrev 2012-04-04 19:41:54 följande:
    Jag såg på nåt läkarprogram att man ska skölja med äppelcidervinäger och skölja ur med vatten. Luktar ju sådär men man kanske kan stå ut några dagar. Du ska alltså inte ta schampo direkt efter
    Citronkoncentrat fungerar precis lika bra. Och luktar hälften så skumt.
    Bara två saker är oändliga
  • thegoddess

Menar du sån där på gul citron flaska? Tack för tips

Svar på tråden Hjälp! Torr hårbotten