• Corvina

Hjälp! Torr hårbotten

I ett par år nu har jag haft en riktigt torr hårbotten som flagnar. Enligt frisören är det inte mjäll, utan torrhet.
    Provat diverse schampon och inpackningar men ingenting vill fungera!
    I ett sista försök har jag börjat att tvätta håret mer sällan, nu är det 5 dagar sedan sist.

Vad kan jag göra?! 

• Svar på tråden Hjälp! Torr hårbotten
  • mrsStatham
    thegoddess skrev 2012-04-05 01:36:32 följande:
    Menar du sån där på gul citron flaska? Tack för tips
    Yupps, precis. Det finns ju även glasflaskor men koncentrat i.
    Annars funkar det att använda riktiga citroner också såklart.

Det som är grejen med äppelcidervinäger och liknande är att få balans i det naturliga pH-värdet man normalt har i hårbotten. Då balsam och schampon är basiska behöver man ibland "surna till" hårbotten. Då fungerar det med precis vad som helst som är surt.

Annars kan torr hårbotten bero på att man tvättar sig alldeles för mycket med alldeles för starka och uttorkade produkter.
    Alla schampon som innehåller mycket Sodium Lauryl Sulfate och liknande är jämförbara med diskmedel.
    Totalt värdelöst och onödigt att ha i håret, om man inte fått typ motorolja eller hundbajs i det.
    Bara två saker är oändliga
  • Spartacus

produterna på apoteket tyckte jag sög! jag flagnar och får sår i hårbotten... det klias och man kliar tillbaka. nu har jag börjat tappa hår där jag kliat

det enda som fungerar hyfsat är att låta bli schampo helt då det innehållet massa kemisk skit och silikon och grejer, medan balsam innehåller lite mindre ,fungerar bra och faktiskt har en svag rengörande effekt den med! prova   

• Spartacus
    Hallonet87 skrev 2012-04-05 07:19:49 följande:
    Head and shoulders- kliet försvann direkt

håller med om att utav standardschampon är det absolut bäst! dock så kliar det lite ändå eftersom det är så parfymerat osv. i alla fall på mig.

ts; har du testat WEN ifrån tv-reklamen? det är inte schampo men man använder det som det och är enbart naturliga grejor i osv. det luktar i alla fall LJUVLIGT! mandel/menthol, superfräscht.

men DYRT, prenumererade ett tag och såvitt ajg såg kunde man bara beställa paketvis och då var det några hundralappar varje gång...

tyckte dock att det inte riktigt gjorde susen på mig, det krävdes rätt mycket för att man skulle känna sig helt ren om du förstår           
  • enautodidakt

Köpte Aco gel för torr hårbotten (vit flaska med röd kork och text) och den har funkat KANON för mig. Min hårbotten är mycket bättre nu ochd en fettar inte håret det minsta fast jag använt den mycket!

• Corvina

Tack för alla era svar! Hjärta
    Apotekets prylar har jag testat periodvis men har inte fungerat. Head and shoulders schampon funkade inte för mig då det sved och kliade efteråt (!!).

Ska prova det där med äppelcidervinäger och citronsaften, fler husmorsknep någon?

Känns så vidrigt att gå runt och vara helt fnasig och flagig i hårbotten när man är mörkhårig Tyst 

• mrsStatham
    Corvina skrev 2012-04-16 22:51:15 följande:
    Tack för alla era svar! Hjärta
    Apotekets prylar har jag testat periodvis men har inte fungerat. Head and shoulders schampon funkade inte för mig då det sved och kliade efteråt (!!).

Ska prova det där med äppelcidervinäger och citronsaften, fler husmorsknep någon?

Känns så vidrigt att gå runt och vara helt fnasig och flagig i hårbotten när man är mörkhårig Tyst 
    Jaa, uteslut allt som innehåller Sodium Lauryl Sulfate
    Bara två saker är oändliga
  • Indianica

Jag har torr hårbotten vintertid. Jag gör helt enkelt så att jag smörjer in hårbotten med Propyless kräm ifrån apoteket på kvällen innan jag går och lägger mig. Det är lite meckigt att få ner det i hårbotten och mycket hamnar också i håret, men det funkar bra ändå. Hårbotten är ju bara hud, så dte är klart hudkräm fungerar.

• Isbit

Jag testade med sesamolja o det vart genast bättre

• Corvina

Hej på er!
    Håller på och experimenterar här hemma med diverse oljor och schampon, återkommer när jag uppnåt resultat!
    Tack för alla era tips, ni är GULD! Solig 

Svar på tråden Hjälp! Torr hårbotten