• MissEve

Vilken strl på kläder?

Min son är 18 månader, väger ca 12-13 kg, har inte koll på längden men normallång. Har handlat kläder till honom i strl 86 eller 92 mest på senare tid. T-shirts och tröjor i 92, dom blir då lite stora men det tycker jag inte gör något. Byxor har vi antingen 86 eller 92 som då får vikas upp. Har själv inte behövt handla så mkt kläder till honom dom senaste 2 månaderna.
    Idag fick han kläder av mormor och morfar i påskägget, tröjor i strl 92 (jag sa att dom skulle köpa strl 92) som passade precis exakt, på gränsen till för små tycker jag.

Nu sitter jag och ska beställa vår och sommarkläder till honom från HM. Deras storlekar är 86/92 sen kommer 98/104. Hur ska jag då tänka? Vill inte köpa kläder som han växer ur fort men 98/104 känns lite väl för en 18 månaders. Min systers barn har den storleken nu när han är 3 år, fast han är väldigt smal..

Är det stor skillnad på när det heter bara strl 98 eller när det är 98/104?

Vad hade era barn för storlek i 18 månaders åldern?

(Kanske lite onödig fråga att starta en tråd om på Familjeliv men måste fråga någon innan jag klickar igenom beställningen! (-;)

• Svar på tråden Vilken strl på kläder?
  • view

Bättre stort än för smått och hm är små i storlekarna tycker ja

• MissEve
    view skrev 2012-04-05 16:15:42 följande:
    Bättre stort än för smått och hm är små i storlekarna tycker ja
    Är dom det? Ok. Tack för svaret! {#emotions_dlg.flower}
  • Rocktroll

Jag tycker storlekarna på h&m är stora. Min dotter har 86/92 på pojkkläder på h&m och hon har annars 98/104 i andra märken. Hon är snart 3 år.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Nina 566

Min yngsta snart 3, har nu 92 eller 98 på kläder. Och de som är 98/104 är ganska stora. Så det kanske blir för stort för ditt barn. För stora kläder är knappast bekvämt eller fint =)

• MissEve
    Nina 566 skrev 2012-04-05 16:33:30 följande:
    Min yngsta snart 3, har nu 92 eller 98 på kläder. Och de som är 98/104 är ganska stora. Så det kanske blir för stort för ditt barn. För stora kläder är knappast bekvämt eller fint =)
    Jo precis.. Men va konstigt det är med dessa storlekar som är 86/92, 98/104 osv. 86/92 har vi nu och det passar honom bra nu.. Men om jag vill ha nästa strl så att han kan använda kläderna hela sommaren då blir det ju 98/104. Det finns inget emellan på HM. T-shirts krymper ju alltid i tvätten också, speciellt såna av sämre kvalité som HM..
  • MissEve

T-shirtarna som han fick nu av mormor och morfar i strl 92 och som passar precis exakt, skulle inte skada med en strl större tycker jag, dom är från Åhlens? Har Åhlens väldigt små kläder då?

• Isola02

Min son är 19 mån, 86 cm lång och väger 14 kg.

Köper alltid 86/92 till honom, och det är oftast lite stort för honom.   Han är mitt emellan 86-92 på tröjor och har fortfarande 86 på byxor. 

Jag köper nästan bara kläder på H&M och Lindex just nu, men jag vet av erfarenhet att storlekar kan variera i olika affärer.  På Åhlens tex tycker jag de är rätt små i stl.

De kläderna han fick som var för små, varifrån kom de?     

• Nina 566

Måste du beställa kläder nu då? Kanske bättre att vänta till sommaren och se vilken storlek som passar. Jag har svårt för att beställa kläder, vill känna och se på plagget innan jag köper =)

• April barn

Anledningen till att just de tröjorna passade kan vara att de var små i storlekarna. Vår son är 16 månad och väger 10kg, han har också stl 86 i kläder, dock har vi två t-skirtar i stl 104! som passar bra. Jag skulle ringa eller maila dem för att se hur deras storlekar ligger, sen finns det alltid en storlekstabell där du kan kolla längd för att välja storlek.

MA v.17 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011
  • Mercurialis

Vid 18 månaders ålder hade andra barnet mestadels storlek 74 och några plagg i storlek 80. Första barnet hade nog storlek 80 och lite i storlek 86.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Vilken strl på kläder?