• MissEve

Vilken strl på kläder?

Min son är 18 månader, väger ca 12-13 kg, har inte koll på längden men normallång. Har handlat kläder till honom i strl 86 eller 92 mest på senare tid. T-shirts och tröjor i 92, dom blir då lite stora men det tycker jag inte gör något. Byxor har vi antingen 86 eller 92 som då får vikas upp. Har själv inte behövt handla så mkt kläder till honom dom senaste 2 månaderna.
    Idag fick han kläder av mormor och morfar i påskägget, tröjor i strl 92 (jag sa att dom skulle köpa strl 92) som passade precis exakt, på gränsen till för små tycker jag.

Nu sitter jag och ska beställa vår och sommarkläder till honom från HM. Deras storlekar är 86/92 sen kommer 98/104. Hur ska jag då tänka? Vill inte köpa kläder som han växer ur fort men 98/104 känns lite väl för en 18 månaders. Min systers barn har den storleken nu när han är 3 år, fast han är väldigt smal..

Är det stor skillnad på när det heter bara strl 98 eller när det är 98/104?

Vad hade era barn för storlek i 18 månaders åldern?

(Kanske lite onödig fråga att starta en tråd om på Familjeliv men måste fråga någon innan jag klickar igenom beställningen! (-;)

• Svar på tråden Vilken strl på kläder?
  • ZuMa

Min son som är 3½ år har allt mellan 86-104, beroende på klädesplagg. (Han är ca 90-91 cm) När det gäller sommarkläder, typ shorts etc. så tycker jag att det är bättre att köpa den mindre storleken. Ett par shorts som är för långa ser bara ut som för korta långbyxor.

• Erkens mamma

98/104 är en sådan storlek som mina barn har haft länge. Förmodligen för att de växt mer på längden än på bredden under tiden de haft den. Min 3 åring (som är prematur och väldigt liten för sin ålder) har den och min 5 åring håller precis på att växa ur de sista av sina plagg i den storleken alltså mer än två år i samma storlek.

Jag tycker att sommarkläder inte gör så mycket om de är lite stora i början. T-shirts kan man stoppa ner lite grann och om shortsen är långa blir de lite mer som piratbyxor. Fördelen med 98/104 är ju att han kan ha kläderna nästa sommar med medans storlek 86/92 är garanterat för litet nästa år.

Jag skulle köpa lite större men se till att det finns resår i linningen att reglera med.   

• tessan27

Min son är 86 cm och väger ca 11 kg, ganska tunn alltså. Just nu har han mest 92 på tröjor och 86 på byxor, köper jag shorts till hom som han ska ha till sommaren blir det 86 el 92 men t-shirts 92 el 98, har lite i 98/104 och det drunknar han i, beror ju ioch för sig på märke. Har mest kläder från Po.p och lite danska märken + me&i. Hade jag köpt från Lindex hade jag köpt 92 på byxor och 98 på tröjor till sommaren, H&M 86/92 på båda.

• Helle77
    Rocktroll skrev 2012-04-05 16:21:32 följande:
    Jag tycker storlekarna på h&m är stora. Min dotter har 86/92 på pojkkläder på h&m och hon har annars 98/104 i andra märken. Hon är snart 3 år.

Men pojkkläder är ju större än flick har man ju läst ;)
    Min dotter är 3,5 och jag har börjat köpa 110 till henne för hon är lång även om hon inte är tjock, så 104 blir korta i ärmarna.
    Jag köper alltid lite större, bättre å växa i än att växa ur för fort! Ärmar kan man alltid vika upp osv om det behövs! 
  • Rocktroll
    Helle77 skrev 2012-04-06 18:38:11 följande:
    Men pojkkläder är ju större än flick har man ju läst ;)
    Min dotter är 3,5 och jag har börjat köpa 110 till henne för hon är lång även om hon inte är tjock, så 104 blir korta i ärmarna.
    Jag köper alltid lite större, bättre å växa i än att växa ur för fort! Ärmar kan man alltid vika upp osv om det behövs! 
    Ja precis. Jag köper alltså 98/104 i pojkkläder till henne på andra kedjor som Lindex, för här använder vi mycket pojkkläder då dom oftast är mer lekvänliga.
    .:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • missnea

Men storlekarna handlar väl inte om hur mycket dem väger..? Det e ju längden.. Så om min dotter är 74cm lång .. Då e det strl 74.. Osv.. :)

• missnea

Men till frågan så skulle ju jag hellre köpa lite för stort:) e ju bara att skicka tillbaka o byta annars:)

• Rocktroll
    missnea skrev 2012-04-16 23:18:11 följande:
    Men storlekarna handlar väl inte om hur mycket dem väger..? Det e ju längden.. Så om min dotter är 74cm lång .. Då e det strl 74.. Osv.. :)
    Jo då om man har ett väldigt knubbigt barn får man nog gå upp minst en storlek på många plagg.
    .:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • Hannathu
    MissEve skrev 2012-04-05 16:45:57 följande:
    T-shirtarna som han fick nu av mormor och morfar i strl 92 och som passar precis exakt, skulle inte skada med en strl större tycker jag, dom är från Åhlens? Har Åhlens väldigt små kläder då?
    Ja det vi fått från Åhlens har varit smått, de är storleken mindre jämfört med annat. (likadant som PoP är storleken större)

Min grabb är 18 månader och har 86/92 på HMs kläder
    Han är typ 84cm lång och ca 11,5kg och har 86 eller 92 på det mesta
Svar på tråden Vilken strl på kläder?